Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg brukte feather blad igjen i dag. Det som er spesielt med feather er at de er så skarpe at det går og bruke en noe mildere teknikk har jeg oppdaget. Med min weishi så svidde det ingenting når jeg hadde på sterk aftershave, det er sjelden, null, føltes som vann. Barberingen var ikke spesielt tett, noen steder bedre, noen steder dårligere enn det jeg får til med en Braun, men ingen kutt og ikke noe svi med aftershave, det får jeg nesten alltid uansett hva slags høvel jeg brukte. Jeg tror en medvirkende årsak var at høvelen er mild og jeg hadde montert bladet slik at det lå mer over på den ene siden og så kun brukte den milde siden til å barbere med.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Med Feather handler det om å ikke presse i det hele tatt. Gjør det det bare litt, vil du skjære av deg ansiktet.

Funnet ut at jeg liker barbersåpe mye bedre enn krem. Skummet holder seg mye bedre, og det er lettere å kontrollere med vann, der barberkrem lett kan bli ødelagt av for mye vann.

Jeg synes faktisk det motsatte av deg der...

Har testet ett dusin såper og kremer og jeg synes utelukkende at kremer er LITT lettere å skumme opp samt å arbeide med generelt.

Men for all del.. stor forskjell er det ikke og det SER jo bedre ut med såpe i skapet kontra en tube med krem :)

Liker du sjokolade, så kan jeg varmt anbefale "Mama Bear Chocolate Mousse" Nydelig lukt!

Lenke til kommentar

En ting er sikkert!

Gentlemens Raffinery barberkrem på boks med duften "Black Ice" er bare helt fantastisk!

En av mine favoritter så langt... men jeg synes faktisk alle såpene jeg har er veldig gode!

For å våkne så bruker jeg Fitjar Extreme Mint Condition. På en lat lørdag bruker jeg feks. Mama Bear Chocolate Mousse og eller Gentlemens Black Ice.

Proraso er en veldig god allround krem med akkurat passe friskhet, uten at det skal virke som om den river ansiktet av deg.

Crabtree & Evelyn er også gode såper.

Kort sagt så bruker jeg ALLE såpene/kremene jeg har, og det er kun duften som avgjør hvilken jeg skal bruke mellom hver gang :)

Lenke til kommentar

Angåande sviing etter å ha påført after shave. Er dette bra/dårleg for huda? Ein kompis av meg meinte dette ikkje var bra, og førte til barberkviser og slikt. Vel, den einaste staden i ansiktet eg har fått merkbare kviser etter barbering, er stader der eg ikkje barberer (som altså er naturlege kviser). Og ja, det er deilig å "vakne" litt på morgonkvisten med ein skikkeleg after shave.

Lenke til kommentar

Jeg tror aftershave har minimal påvirkning på kviser, når det svir skikkelig er det fordi barberingen har vært aggressiv og har tatt vekk endel hud, uten at det nødvendigvis har blitt synlige kutt eller blod, og det er helt normalt at det svir godt om barbering har vært helt "smooth". Noe jeg tror er negativt er å bruke såpe som tørker ut huden, jeg tror også det er negativt og bruke fuktighetskrem etterpå, fordi det er med på å tette igjen porene, det forresten nødvendig og bruke en slags krem på huden, akkurat når den er nybarbert for å få det optimale "sunn glattbarbert utseende, h&M har eller hadde et produkt som heter body butter som er fint og bruke, men bare om en skal på noe spesielt, mulig de har noe på body shop som er bedre, litt for feminin duft på den H&M greia. Det er med og tetter igjen porene, men det er egentlig bare et problem da om en er disponert for å få kviser. Jeg tror at våtbarbering generelt, med en god såpe, gel, skum eller krem fører til renenere hud enn barbering med maskin, fordi bruken av høvel har en viss peeling effekt på huden som maskin ikke har.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tok en barbering med fusion. Jeg har holdt meg til mach3 og noe DE ellers. Halsen ble kraftig irritert, men ellers var det en veldig tett og god barbering, svidde mer enn med weishi og feather, tettere også, blod ble det og. Det ble brukt skum fra boks. Motoren hjelper til på å få lange drag slik at det ikke setter seg fast. Karakter 4 av 6, pluss for hurtighet og minus for blod og sår hals med barberutslett.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Jeg har lenge gått og tenkt på dette med tradisjonell barbering, etter at jeg overtok min oldefars gamle kniver for noen år tilbake. De er nok ikke så godt vedlikeholdt men det er sikkert mulig å få de tilbake til fordums prakt.

Jeg kom tilfeldigvis over dette forumet og har nå lest hver eneste post, og jeg er ganske tent på å starte med dette. Blir vel en DE først og så får jeg se om jeg gjør noe med mine gamle kniver.

Jeg har sett at det er linket til mange forskjellige sider her. Har noen prøvd denne? Nashville knifeshop

Vi får se åssen dette går med tida. Håper jeg får tatt steget over snart.

Endret av Kvarten
Lenke til kommentar

Det er endel ting som jeg ser i forhold til multiblad cartridge. Det er at det er lettere å få noe som ikke nødvendigvis er kutt med blod, men hvis du har tykk hud, at du tar vekk mye hud som ikke kommer tilbake slik at det blir en form for arr, ved at du får et felt med tynnere hud enn feltet rundt, uten at det blør, så det lønner seg å være forsiktig.

Lenke til kommentar

Kvarten: ja, det fins mange som er gode på knivrestaurering. Det koster ikke all verden og resultatet blir vanligvis ganske flott. Avhengig av knivens tilstand og egen smak så kan man få alt fra helt blankpolert med nytt skaft til en mild oppussing som gjør kniven flott uten at man tar bort særpreget den har fått gjennom mange tiår med bruk.

Jeg ville annbefalt en rimelig ny kniv før man begynner å bruke en kniv med historie i familien. Ganske enkelt fordi man kan gjøre noen kjipe bommerter som går ut over kniven når man begynner å bruke kniv, og fordi en nykvesset ny kniv gjør læringsprosessen lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...