Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Lite sidespor, men du sier at du er fra Fredrikstad, og at du har snakket med en som lever av å barbere andre. Vil det si at det er en barbersalong i Fredrikstad? Er en stund siden jeg har vært der nå, men jeg tenkte umiddelbart på herrefrisøren i Farmannsgate (Han med postkortene i taket, om du vet hvem jeg mener)

I disse tider så så er jo "snakke" det samme som å "chatte" så det er mulig det kunne missforstås...

Jeg snakket med en som lever av barbering som holder til i Oslo via msn og PM via barbershop.no...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jo vært skikkelig kult med en "barbershop" og en barberer i nærmiljøet ja...

Er jo mulig det finnes også... men dukker liksom ikke opp noe når man søker.. annet enn i Oslo da...

De fleste som barberer jobber vel kanskje som frisører kanskje i tillegg?

Jeg pleier å klippe meg hos "Ragnar & Ronny (Far og sønn) i Fredrikstad jeg da. Rett på den andre siden av det nye rådhuset. Når dem skal ta nakkedun etc. etter en klipp, så bruker dem ekte barberkniv...

Tror disse også driver med barbering...

Men er ikke noen typisk retro barbershop da... Bare en vanlig frisørsalong for herrer...

Lenke til kommentar

En ting skal tradisjonell DE barbering ha og det er at det er litt greiere å ha med å gjøre når det har gått en stund siden sist barbering, det lugger ikke på samme måten, det er mange steder det lugger når jeg barberer mot hårene uansett hvor dyktig jeg var med hårene og sideveis først. Men det var dette med å få det like tett da. Akkurat det har jeg slitt med. Med en 3 blad blir hårene løftet og det virker som den kommer tettere på huden når det barberes mot hårene også med en vinkel på bladene som er mindre aggressiv enn på en DE høvel. Enda en svakhet med DE er barbering av bart, utformingen på høvelen passer ikke noe særlig til det.

Lenke til kommentar

Festen er et troll.

Det er umulig å ha så kjapp skjeggvekst at du må barbere deg to ganger om dagen. Med mindre du har science fiction-sykdommen aksellerert aldring. Og da ville nok barbering vært ditt minste problem.

Det er heller ikke bra å barbere seg for ofte, fordi du sliter ut huden. Den får ikke tid til å regenerere et nytt lag med hudceller, fordi du skraper dem vekk hele tiden. Huden din er antageligvis veldig rød og klissete. Du vil sannsynligvis få rynker veldig tidlig i livet, med måten du behandler huden din på.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at jeg må barbere meg 2 ganger om dagen, men hvis jeg skal ut på noe på kvelden er det nødvendig for å se bra ut fordi det legger seg en skygge i ansiktet. Såvidt jeg vet er det også relativt normalt. Men det er greit at du er uenig med meg om barbering, jeg liker ikke musikksmaken din heller, den er dårlig. Det er nok heller du som får rynker tidlig i livet. Hvis huden blir sår er det bare å hoppe over en barbering eller bruke maskin så går det bra:)

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at jeg må barbere meg 2 ganger om dagen, men hvis jeg skal ut på noe på kvelden er det nødvendig for å se bra ut fordi det legger seg en skygge i ansiktet. Såvidt jeg vet er det også relativt normalt. Men det er greit at du er uenig med meg om barbering, jeg liker ikke musikksmaken din heller, den er dårlig. Det er nok heller du som får rynker tidlig i livet. Hvis huden blir sår er det bare å hoppe over en barbering eller bruke maskin så går det bra:)

LOL, tusen takk. Nå trenger jeg ikke begrunne hvorfor du er et troll.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har merkur futur i gull? jeg har tenkt å gi dette et forsøk til, men da trenger jeg en ny høvel. Det er nok den som frister mest.

Edit: nå har jeg lest om den:

http://wiki.badgerandblade.com/index.php/Double-Edged_Safety_Razors_Ranked_by_Aggressiveness

Det er visst en av de mest aggressive, selv på den mildeste innstillingen, så jeg tror jeg står over den. Inntil videre får jeg greie meg med det jeg har.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke så enkelt.

Det fins flere høvler som gjør jobben like godt som 34C til tilsvarende og lavere priser.

F.eks Mühle R89

Samtlige av Merkur, Parker og Mühle sine høvler i prisklassen 150-300,- fungerer greit. Hva som er best varierer, siden utseendet er en smakssak, og funksjonen stort sett er det samme, med små forskjeller som gir individuelle utslag i hva som fungerer best. Kvalitet er jo også en faktor, og selv om Merkur er et hakk over Parker så fungerer sistnevnte helt greit.

Lenke til kommentar

Weishi er også en helt kurant høvel og en god høvel sammen med russiske iridium super blader (som er de beste bladene å få tak i), men det er fortsatt relativt lett og kutte seg sammenlignet med M3 (samtidig som resultatet er dårligere).

Endret av festen
Lenke til kommentar

"Gillette is also testing a cartridge razor in which the shaving surface is a continuous reel in place of individual blades; the shaver turns a knob to advance the reel when an edge becomes dull."

Haha. Fantastisk. Noen som vet om dette stoppet på tegnebrettet?

Edit: Usikker på om denne har vært postet tidligere i tråden, men den kan definitivt sees igjen :)

http://www.youtube.com/watch?v=GbT3JARkluk&feature=related

Endret av Troll-I-Hatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...