Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tradisjonell barbering kan vel nesten være en hobby for mange... (undertegnede inkludert)

For ordens skyld så kan jeg nevne at 2stk. Gillette høvler med tilbehør samt skum er kastet rett i søpla. Slikt skal ikke inn i mitt skap igjen...

Jeg mener ting som ikke egner seg til å shave ballene med, heller ikke egner seg særlig godt i ansiktet. Det burde utelukke både DE høvel og diverse barbermaskiner. Det er ingen tvil hos meg om at mer moderne utstyr, de fleste gilette med pivot er utmerket. Noen sverger jo til eldre utstyr som barberkniver, men hvorfor stoppe der? Det fantes sikkert noe de bruke før den tid også. jeg velger å tro det har skjedd en viss fremgang.

Hovedgrunnen til at ikke du har fått det til med tradisjonell barbering er vel mangel på teknikk vil jeg tro...

Når den vanlige mannen i gata i utgangspunktet ikke har noe annet valg enn å kjøpe høvelen samt blader på matvarebutikken så tror de fleste at "javel... det er vel Gillette som er kongen og flerbladshøvler som er tingen..."

Dette har med interesse å gjøre også. Deter liksom litt mer "mandig" og kunne barbere seg med en tradisjonell høvel med det utstyret som hører til. Men det krever litt mer teknikk. Begynner man å dra på årene og har kommet over pubertetstadiet, så er ikke overgangen til en tradisjonell høvel noe stort problem.

En flerbladshøvel ala Mach3 kan man stort sett bare klaske inntil kjakan og dra ned. Du får barbert deg med denne også..for all del... men jeg synes det er uhyre kjedelig. En fargerik plastdings med rådyre blader, samt barberskum på boks er rett og slett veldig kjedelig... men ja... det funker det også..

Jeg skal ikke overtale deg til å begynne med tradisjonell barbering. Det får du finne ut av selv.

Saken er den at når man ikke har andre valgmuligheter enn det man får på Rema, så tror folk flest at dette må være det som gjelder.

Det samme gjelder masse annet også som man kan sammenligne med:

Hundefor feks. De fleste oppegående hundeeiere kjøper ikke hundeforet sitt på butikker som Rema. Poenget er at når dte gjelder hundefor, så finnes det faktisk flere steder man får kjøpt "skikkelig" vare. Derfor så bruker de fleste oppegående hundemennesker å kjøpe foret sitt i en dyreklinikk eller evt. en dyrebutikk.

Vi kan fortsette med fler eksempler:

Pizza Grandiosa.

Kanskje Norges eller verdens en av mest solgte frossenmat. Er det fordi Grandiosa er best? Eller er det fordi det er enkelt? Eller er det fordi Grandiosa faktisk er litt godt... ?

Jeg tipper det er de to siste. Joda Grandiosa er godt til tider og veldig enkelt også. Men selv om det selges uendelig større mengder Grandiosa enn matretter på en eksklusiv restaurant, så vil det ikke si at Grandiosa i hovedsak er bedre mat.

Man ser det man ser, og man gjør seg en oppfattning av det man opplever.

Det er dog en ting Gilette har fått til, og det er markedsføringen. Her er det mange som har bitt seg fast og folk handler fargerike plasthøvler med dyre blader som aldri før...

Det lages sikkert millioner av slike høvler og det finnes ingenting av sjel i produktet. Bare maskinstøpte høvler med rådyre blader.

En Gillette høvel gå fort av på moten, og etter noen få år vil du måtte bytte ut høvelen med en ny, da det ikke finnes blader som passer lenger. Du slenger 200,- på bordet for en ny høvel og nok en 150,- kr. for en eske med fem blader.

En tradisjonell høvel er laget i stål og er så latterlig enkel at den rett og slett ikke kan bli ødelagt. Her finnes ingen gummipakninger eller andre ting som kan bli ødelagt. En Tradisjonell høvel er designet for å vare livet ut, og her har du svaret på hvorfor slike høvler ikke er like god butikk som Gillette sin høvler. Vi snakker om høvler som varer livet ut, og som koster en liten hundrelapp mer enn en Gilette høvel.

Annbefaler deg helt til slutt å lese ALT på denne siden:

http://www.barbershop.no/hvorfor-tradisjonell-barbering

Kommenter gjerne det som står der og kom med motargumenter. Joda.. du kan jo uansett si at dette ikke er noe for deg. Fair nok... Men da er det nok teknikken din det er noe galt med og ikke høvlene.

Faktisk så er det mulig å få tak i kasetter og blader til stort sett alle høvlene gilette har hatt, men ikke nødvendigvis i Norge og på Rema. Jeg har sett enorme utvalg i utlandet og så blader til den i videoen for bare noen mnd siden.

Det med teknikk er en ting, men jeg har et ansikt som er vanskelig å barbere, mye bein, jeg kutter meg relativt ofte selv om jeg bruker M3. Jeg har ikke hatt noen suksess med DE. Jeg prøvde en stund og bruke sensor excel, men den ga jeg opp. Det sier vel sitt. Myten hos endel entusiaster er at det er mer irritasjon og lettere å kutte seg med M3, deretter sensor excel, og så BIC et blad , fordi det virker rimelig at et blad er mindre irrasjon, enn 2 blader osv, men i praksis er det jo faktisk 3 blad høvel som irriterer minst, fordi du må ha mer aggressivt oppsett på 1 blad for å få samme tetthet på barberingen som en 3 blad som er mindre aggressiv.

Lenke til kommentar
Faktisk så er det mulig å få tak i kasetter og blader til stort sett alle høvlene gilette har hatt, men ikke nødvendigvis i Norge og på Rema. Jeg har sett enorme utvalg i utlandet og så blader til den i videoen for bare noen mnd siden.

Joda.. det er mulig... men det er ikke veldig tilgjengelig...

Hvorfor selges ikke disse på Rema da?

Det med teknikk er en ting, men jeg har et ansikt som er vanskelig å barbere, mye bein, jeg kutter meg relativt ofte selv om jeg bruker M3. Jeg har ikke hatt noen suksess med DE. Jeg prøvde en stund og bruke sensor excel, men den ga jeg opp. Det sier vel sitt. Myten hos endel entusiaster er at det er mer irritasjon og lettere å kutte seg med M3, deretter sensor excel, og så BIC et blad , fordi det virker rimelig at et blad er mindre irrasjon, enn 2 blader osv, men i praksis er det jo faktisk 3 blad høvel som irriterer minst, fordi du må ha mer aggressivt oppsett på 1 blad for å få samme tetthet på barberingen som en 3 blad som er mindre aggressiv.

Som sagt... det er nok teknikken som er litt feil...

Kanskje du har det for travelt?

Kunsten er og ta veldig små områder av gangen. (hvis du har mange "kanter" i ansiktet) Strekk huden litt slik at du får ett flatt område. Barberer du deg på langs over fordypninger og kuler i ansiktet blir risikoen for å skjære seg ganske stor ja...

Så har du ikke fått inn teknikken med en Gillette... så forstår jeg godt at du ikke er tilfreds med en tradisjonell høvel.

Sett av litt tid... det finnes mange introduksjonsvideoer på barbershop.no. Lær deg teknikkene så går nok dette fint til slutt.

Lenke til kommentar

Nå har vel ikke akkurat de gammeldagse like bra heller, og de fleste i Norge har råd til M3. Jeg pleier å barbere meg på ca 2 minutter. Og jeg vet det blir mye mer kutt og blod med tradisjonell høvel. jeg bare gjentar at det kreves et mer aggressivt oppsett med 1 blad for å få samme tetthet som med 3 blad som er mindre aggressivt satt opp. Skal det være en reklame for tradisjonell barbering at det blir færre inngrodde hår, betyr det også at barberingen må være mindre tett. jeg tror ikke det er så mye teknikk, jeg bare tror det er noen som har et ansikt som det passer, de som er litt feite og har masse fett i ansiktet har nok lettere for det. De fleste gangene jeg har brukt DE blir det et blodbad på mellom hals og kjeve, og mellom hals og hake, sjelden i selve ansiktet, det er et par DE jeg har prøvd som det ikke blir kutt med, men da barberer de heller ikke tett. Samme hva slags høvel jeg bruker, blir det blod om jeg prøver å gå mot hårene fra hals og opp til kjeve og hake.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå har vel ikke akkurat de gammeldagse like bra heller, og de fleste i Norge har råd til M3. Jeg pleier å barbere meg på ca 2 minutter. Og jeg vet det blir mye mer kutt og blod med tradisjonell høvel. jeg bare gjentar at det kreves et mer aggressivt oppsett med 1 blad for å få samme tetthet som med 3 blad som er mindre aggressivt satt opp. Skal det være en reklame for tradisjonell barbering at det blir færre inngrodde hår, betyr det også at barberingen må være mindre tett. jeg tror ikke det er så mye teknikk, jeg bare tror det er noen som har et ansikt som det passer, de som er litt feite og har masse fett i ansiktet har nok lettere for det. De fleste gangene jeg har brukt DE blir det et blodbad på mellom hals og kjeve, og mellom hals og hake, sjelden i selve ansiktet, det er et par DE jeg har prøvd som det ikke blir kutt med, men da barberer de heller ikke tett. Samme hva slags høvel jeg bruker, blir det blod om jeg prøver å gå mot hårene fra hals og opp til kjeve og hake.

Er jo ikke helt snakk om hva vi i Norge har råd til her... Dette er ett dårlig argument...

Saken er den at en Gillette høvel med flere blader drar først hårene frem før det kuttes av kniven som kommer bak. Dermed så blir barberingen ofte glattere etter ETT drag i forhold til tradisjonell høvel. Problemet er at hårene blir kuttet så langt ned at det kan være fare for inngrodd hår.

Med tradisjonell høvel kan man også barbere hårene så langt ned, men da må man ofte gå over to tre ganger. For en tradisjonell høvel drar ikke i hårene dine, og bruker du riktige blader så er en tradisjonell høvel mer behagelig...

Du sier du har ett "kantete" ansikt...

Greit nok det... men da må du finne en teknikk som funker for deg, i stede for bare å "røske" løs med gillett'en så blodet spruter...

Jeg hadde forstått hvis du hadde veldig mye kviser. For disse kan det være vanskelig å barbere rundt, men hvis vi her snekker om ett beinete og kantete ansikt, så er det flere teknikker man kan prøve på for å få til en perfekt barbering.

Saken er at man ikke må ha det travelt. Barberte meg senest for ca. 4 timer siden og fra jeg begynte og lage skummet til jeg var helt ferdig etter påsmuring av aftershave Balm, så brukte jeg vel rundt 20. min vil jeg tro.

Joda.. jeg kunne greid det på to minutter også... men jeg gidder ikke å stresse med barberingen. Synes dte er litt behagelig og avslappende. Tror nok det er her vi er litt forskjellige...

Lenke til kommentar

Det er nok ikke aktuelt og bruke 20 minutter på en barbering.

jeg tenkte jeg skulle prøve og lage en barbersåpe. Jeg tror det koster 7 kroner for 4 stk landlord såpestykker på rema, det blir 14 kroner for 1 kilo med såpe, så for at det skal bli noe skum, så smelter jeg det i mikrobølgeovnen og blander inn et par engangs leire ansiktsmasker i engangspakning, tror de selger det i kosmetikkbutikkene, men usikker på hva det koster og hvor mye som behøves, og så lar det stivne. Siden jeg egentlig burde brukt leire, gravd fra bakken for å spare penger tar jeg det ikke med i regnestykket. Da har jeg barbersåpe for 3 år fremover for 14 kroner, om 1 kg holder så lenge. Blir jo som 20 sånne grønne pamolive sticks dette.

I neste omgang kjøper jeg en gilette click høvel koster vel 2 kroner, og så kjøper jeg blader til den, 30 øre stk skulle det koste, hvis jeg da bruker 25 blader i året blir det altså koste meg under 37 kroner og barbere meg de neste 3 årene, inklusive såpe, blader og høvel. Tradisjonell barbering altså. Sammenlign det med 150 stk M3 blader, og masse penger på gel eller skum. Bare bladene hadde kostet 3000 kroner.

men, de fleste som driver med tradisjonell barbering gjør det ikke for å spare penger virker det som. Mer som en hobby å bruke penger på.

Problemet er naturligvis at all denne tiden jeg skulle brukt på å spare disse pengene, lange barberinger, osv, ville redusere hva jeg tjente betraktelig. Når vi lever i et høykostland som norge lønner det seg ikke å være sparsom på barbering tror jeg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Festen er inne på flere vesentlige punkter; For de fleste er barbering kun en ren nødvendighet. Det varierer fra person til person hva som fungerer, og hva som gir ønsket resultat på mest mulig effektivt vis.

Ønsket resultat kan være alt fra en helt perfekt barbering uten hensyn til tidsbruk til et akseptabelt resultat på 2 min.

Den tradisjonelle barbekniven har vært brukt i flere hundre år*. DE-høvelen er det første kompromisset med suksess på stor skala som tok vekk vedlikeholdsbehovet og gjorde det betraktelig lettere å barbere seg selv på bekostning av resultatet** og økt kostnad. DE-høvelen har forandret seg underveis, og når man ike lenger fant forbedringspotensiale der så begynte men med flerbladshøvler.Er de perfekte? Nei. Men de kan som regel gi et helt greit resultat.

*Fra 1700-tallet og utover. Verktøy til skjeggfjerning før dette var mildt sagt lite effektive.

**Man kan få til et tilnærmet perfekt resultat med DE-høvel, men det forutsetter regelmessig barbering, og i hvertfall i starten så var det mulig å nå et mer perfekt resultat med kniv. DE-blader i dag er bedre enn når DE-høvelen var ny.

Lenke til kommentar

Jeg bruker rundt 10-15 min på barbering med DE-høvel. Da tar jeg to omganger også.

Omtrent like lenge som jeg brukte med vanlig gilette. Det som tar lenger tid er å skumme opp kremen, og at du må ta det litt roligere med DE.

Barbering er uansett et presisjonsarbeid, der du må barbere i riktig rettning, og få med deg alt skjegget, være forsiktig på enkelte områder og mer. Så hvis det uansett er noe du setter av litt tid til, hva spiller det for noen rolle om du bruker 10 min eller om du bruker 20 min?

De som sier de har dårlig tid, har jo faktisk tid til å sitte her på forumet, så det kan neppe være mangel på tid det faktisk dreier seg om.

Lenke til kommentar

Jeg bruker rundt 10-15 min på barbering med DE-høvel. Da tar jeg to omganger også.

På 10-15 minutter kunne jeg tatt 10-15 omganger, ikke at jeg vil gjøre det.

jeg tror forresten noen barberer seg sinnsykt nøye og så tar en pause på flere dager, og så gjør det perfekt igjen, kanskje derfor det tar ekstra tid, fordi det har vokst endel. Det er etter min mening bortkastet, da kan en like gjerne ha skjegg. Skal det være noe poeng må man være relativt glatt hele tiden og barbere seg 1-2 ganger om dagen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

På 10-15 minutter kunne jeg tatt 10-15 omganger, ikke at jeg vil gjøre det.

jeg tror forresten noen barberer seg sinnsykt nøye og så tar en pause på flere dager, og så gjør det perfekt igjen, kanskje derfor det tar ekstra tid, fordi det har vokst endel. Det er etter min mening bortkastet, da kan en like gjerne ha skjegg. Skal det være noe poeng må man være relativt glatt hele tiden og barbere seg 1-2 ganger om dagen.

Etter å ha lest dette innlegget, så lurer jeg på om det er samsvar med kallenavnet ditt "festen" her på forumet, og det du skriver? Dette er gjerne såpass smarte ting som jeg bare hører på slutten av fester nemlig. Fester du nå?

Lenke til kommentar

I denne tråden i spørredelen ser jeg de fleste bare barberer seg 2 ganger i uka. Jeg barberer meg over 10 ganger i uka. Jeg mener det er bra for huden og barbere seg ofte. Det fornyer og renser huden. Skulle jeg gjøre det med feather blader i sånne 15 minutter barberorgier ville det vel ikke bra for huden. ikke merker jeg inngrodde hår med M3 forresten. Det hadde blitt 2,5 timer med barbering i uka om jeg skulle holde på med DE metodene noen bruker her. Skal jeg ut eller gjøre noe spesielt sent på dagen blir det til en ekstra barbering. Det er nødvendig for å holde et jevnt bra utseende. Hvis en barberer så sjelden som 2 ganger i uka vil det jo ikke ha noen funksjon å legge noe arbeid i det. Da vil en jo se ut som en slask på 5 ut av 7 dager, å se glatt ut på halvparten av 2 av disse 7 dagene greier vel ikke å forandre helhetsinntrykket fra slask. Det må være grunn til å strebe etter å holde en jevnt høy standard og barbere seg hver dag. Er det slik at de som sverger til DE knapt barberer seg mer enn 2 ganger i uka, kunne de like gjerne hårklippemaskin og holdt seg på et jevnt slaskeutseende :thumbup:

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg har litt vanskelig for å ta deg seriøst, festen, men ok. Du barberer deg altså ti ganger hver uke noe som tyder på at du har en relativt kraftig skjeggvekst og liker å se nybarbert ut. Andre igjen med ikke fullt så kraftig skjeggvekst kan fint barbere seg to til tre ganger ila en uken uten å se ut som en slask, som du kaller det. Det finnes også de med kraftig skjeggvekst som barberer seg to ganger i uka fordi de liker slik de ser ut med litt skruff på kjakan. Folk er forskjellig.

Jeg ser også du ikke liker å bruke lang tid på å barbere deg. Hvis din tidsramme for barbering er 2-3 minutter er helt klart ikke tradisjonell barbering noe for deg. Det ser imidlertid ut som du ikke forstår oss som faktisk setter til side 10-20 (eller mer) minutter hver dag til hobbyen vår. Folk har mange forskjellig interesser de dedikerer tid til hver dag; noen bruker en time ekstra på middagen for de er interessert i mat, andre gjør mer ut av andre ting man må gjøre hver dag fordi det interesserer dem. Vi dedikerer litt ekstra tid til barbering fordi det er interessen vår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bommer ganske kraftig, festen. Jeg barberer meg to, maks tre, ganger i uka, ettersom jeg er så heldig å ha minimal skjeggvekst.

Da ser jeg ikke slaskete ut de andre dagene. Barbering ti ganger i uka er ekstremt mye og ikke veldig vanlig antar jeg.

Og noen kler også litt skjeggvekst, uten at det er så langt at man vil kalle det skjegg.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Du bommer ganske kraftig, festen. Jeg barberer meg to, maks tre, ganger i uka, ettersom jeg er så heldig å ha minimal skjeggvekst.

Da ser jeg ikke slaskete ut de andre dagene. Barbering ti ganger i uka er ekstremt mye og ikke veldig vanlig antar jeg.

Og noen kler også litt skjeggvekst, uten at det er så langt at man vil kalle det skjegg.

Jeg må barbere meg 2 ganger om dagen for å se glatt ut. Etter 12 timer føles ansiktet som spiker og etter 24 timer ser det ustelt ut. Har jeg barbert meg om kvelden vil jeg få klager om morgenen på at jeg er ubarbert (jeg kler det veldig dårlig, det bare har en farge som er for tett på hudfargen min slik at jeg ser møkkete og grå ut på en måte, hadde vært annerledes om jeg hadde hatt svarte eller brune hår). Dessuten fungerer det ikke å barbere seg mot hårene visse steder slik som ved hake, bart, under hake, der ønsker høvelen og bråstoppe og det føles som å røske av, pleier å bare gå sideveis over haken og bart. Jeg sliter veldig med kutt når jeg bruker DE høvel sammenlignet med M3. Jeg har mistanke om at mange av de som lovpriser DE ikke har tett nok skjeggvekst til å egentlig mene så mye om hvordan det er å barbere seg med det i forhold til kutt. hadde jeg hatt skjeggvekst nå, som når jeg begynte å barbere meg når jeg var komfirmant, tviler jeg på at jeg hadde slitt med kutt med noen høvel. Det virker som skjeggvekst er noe som bare blir verre med alderen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Du bruker altså 2-3 minutter på å barbere deg og barberer deg mot hårene noen steder. Det er temmelig åpenbart at tradisjonell barbering ikke er tingen for deg, det virker som du synes barbering er et nødvendig onde du ønsker å få unna så fort som mulig og en slik mentalitet lar seg rett og slett ikke kombinere med denne type barbering.

Lovprising av tradisjonell barbering har ingen sammenheng med om man har tett skjeggvekst eller ei. Det er svært mange med kraftig skjeggvekst som kun får et tett resultat ved bruk av enten DE-høvel eller kniv. Det finnes mange eksempler på det på f. eks. Badger & Blade der gjennomsnittsalderen er langt høyere enn her i tråden. Jeg må barbere meg hver dag om kjakan skal se glatt ut, men med DE-høvel eller kniv kan jeg fint fjerne en ukes skjeggvekst uten et eneste kutt hvis jeg tar meg tid til en skikkelig prep og korrekt teknikk. Det ville ikke vært mulig med en flerbladshøvel.

Lenke til kommentar

Tradisjonell barbering gir de positive sidene man finner. Det å ta seg tid til 20min om morgenen før jobb er for mange; minutter som ikke kan avsettes uten videre, for oss som har funnet veien til de gamle ritualene, er det 20min som må ofres uansett hva som skjer om morgenen.

For min del er det heller mer verdt å stå opp 20min før for å få tid til den tradisjonelle barberingen :).

Under det tradisjonelle ritualet, må man konsentrere seg helt om barberingen og blokkere alle andre tanker. En virkelighetsflukt fra stesset og hverdagen.. Klarer man ikke det, kan barberingen gå galt med besøk av Mr. Nick eller Herr Burn. :!:

Lenke til kommentar

Det ser nok ut til at "festen" innerst inne vil bli overbevist kanskje?

Hvorfor ellers skulle man delta i en tråd som heter "tradisjonell barbering og utstyr" når man fra børjan av ikke liker tradisjonell barbering og sammtidig heller ikke er en kandidat til dette overhodet... ?

Ser ut som om "festen" vil bli fortest mulig ferdig med barberingen ja, og ser dette som ett nødvendig onde. Det jeg lurer på i den sammenheng er følgende:

Når man alikevel MÅ barbere seg.... hvorfor kan man ikke gjøre noe ut av det liksom...

Er jo helt opplagt at festen gjør noe alvorlig feil og at teknikken ikke sitter.

Er det forresten noen her som har prøvd å barbere seg med en 3-blads høvel når skjeggveksten har blitt rundt 5mm. eller mer? Dette er så og si umulig at man slår en DE høvel på lang skjeddvekst, da hårene klistrer seg fast i det billige skummet og kiler seg mellom bladene på høvelen. Men en DE høvel er dette så og si ikke ett problem i det hele tatt.

Jeg liker ikke å legge ut videoer av meg selv, men må si jeg har lyst til å legge ut en close up video av kjakan min før/under/etter barbering med DE høvel, for å bevise at det blir like glatt med ETT drag som med en 3-blads høvel. Poenget er bare at det er en litt annen teknikk...

Helt til slutt vil jeg fortelle hva som faktisk overbeviste meg til å teste ut tradisjonell barbering:

Jeg var for noen uker siden på vei til Kiwi her i Fredrikstad, for jeg skulle handle noen liter melk og litt pålegg. Når jeg var i butikken og sto ved kassa, så fant jeg ut at jeg så absolutt skulle hatt meg en ny høvel samt blader. Jeg hadde liksom lyst på noe nytt og "fresht" på badet...

Det jeg undret meg over var hvorfor i alle dager dem har laget så fargerike og smakløse høvler?? Var liksom Orange og knall blå høvler. Jeg likte best den gamle Mach3(?) som var svart/chrome og vertfall lignet på noe som kan kalles stål... men neida... her var det enda mer plast....

Jeg droppet (heldighvis) kjøpet, men når jeg kom hjem så søkte jeg litt på nettet og etter en liten stund havnet jeg på barbershop.no. Der fant jeg endelig noen høvler som så skikkelig snasne ut og som kunne henge på utstilling. Problemet mitt nå var argumenter for å velge en slik høvel fremfor en fargerik flerbladshøvel. (hvis man ser bort fra selve utseendet).

Etter å ha lest en del artikler, og sett videoer, samt snakket med en som lever av å barbere andre samt andre entusiaseter så fikke jeg argumentene på løpende bånd. Jeg prøvde og motsi med å finne motsvar som "festen" i denne tråden skriver, og fikk beskjed om at tradisjonell barbering er nesten som kunst å regne for de helt innbitte. Nå har ikke jeg tenkt til å gjøre sååå mye ut av tradisjonell barbering som de mest harbarka gjør (for de mest hardbarka bruker kniv) men jeg ble såpass overbevist at jeg kjøpte meg en DE høvel og testet ut.

Jeg ble advart om kutt og blødende ansikt de første gangene til teknikken satt som den skulle og at en riktig teknikk ikke krever mer tyngde enn det høvelen veier mot huden. Etter første barbering ble huden min like glatt som med en 3-blads høvel og mitt første møte med DE-høvel var rett og slett fantastisk.

Dessuten så ser det unektelig mye bedre ut med skikkelig utsyr på stativ samt en tøff skål til oppskumming på hylla kontra Gillett'en som alltid ble gjemt bort.

En kammerat var hos meg her om dagen og lånte toalettet under besøket, og han kunne ikke la vær og kommentere det han så på hylla. Han spurte flere spørsmål om tradisjonell barbering og han fikk t.o.m. teste høvelen min med ett skum som jeg laget til han.

Nå har han også bestillt seg skikkelig utstyr :)

Lenke til kommentar

Lite sidespor, men du sier at du er fra Fredrikstad, og at du har snakket med en som lever av å barbere andre. Vil det si at det er en barbersalong i Fredrikstad? Er en stund siden jeg har vært der nå, men jeg tenkte umiddelbart på herrefrisøren i Farmannsgate (Han med postkortene i taket, om du vet hvem jeg mener)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...