Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Om det er noe og satse på er litt vanskelig å ta stilling til siden jeg ikke har prøvd det enda, men har hatt lyst å prøve lenge og hørt mye bra om det.

Anbefaler du å skifte mer enn kosten i forhold til startpakken?

Er ikke krise å gå litt opp i pris sann sett, men var så greit at der var alt man trenger når jeg ikke aner hva som trengs :)

For å si det sån:

Den startpakken er veldig fin!

Nå er det jo tomt for Merkur 34C (høvelen som jeg selv har) men denne er en kjempehøvel! Har også Merkur Vision til rundt 1.200,- og dette er også en knall høvel, men faktisk så gjør 34C den samme jobben. Vision er dog justerbar og kan justeres til å ta "grovere"... Dessuten så ser Vision mer "moderne" ut for den som liker det. Vision er en bedre høvel enn 34C ja... men i forhold til pris.. nei!

Bytter du ut kosten med en med grevlinghår, går for Feather blader samt evt. kjøper ett stativ, så er startsettet helt knall!

Bruker selv Proraso (i tillegg til mye annet) og Proraso er en av de beste kremene jeg har testet så langt. Det er nesten så jeg kan si at alle kremene gjør den samme nytten, men innpakning og duft er forskjellig.

Proraso er passe frisk og lukter mint/menthol.

Fitjar Mint Extreme er fisherman Friends på boks. Denne river skikkelig i kjakene og gir deg nesten tårer i øynene.

Crabtree & Evelyn Nomad er mer musk, men lukter godt. Denne er ikke frisk men heller mild med en varm duft

Parker såpen er veldig lett og skumme opp og koster omtrent ingenting. Men lukten på denne er veldig fraværende.

Crabtree & Evelyn Sandalwood såpen lukter omtrent det samme som Nomad som er nevnt over, men lukter enda litt mer "kanel". Personlig liker jeg Sandalwood bedre enn Nomad, men begge er gode såper/kremer.

Du tar ikke feil med Proraso'en uansett, men kjøper du deg en bedre kost, går for Feather blader og evt. satser på ett stativ så har du skikkelige saker :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv starta eg med eit Merkur Futur sett sidan eg ville ha ein høvel som var justerbar, eg ville ha ein skikkelig mjuk kost (silvertip) og eit stativ som alt kan henge i.

Eg kjøpte ikkje alt samtidig, men eg hadde ein plan fra dag 1 om kva eg ville ha.

Men det er ikkje ein gong sikkert at du vil ha ein mjuk barberkost, enkelte liker å ha ein kost som det er litt motstand i.

Når det gjeld startsett og slikt så anbefaler eg deg å ta ein kikk på som finnest av gavesett.

Lenke til kommentar

Godt å høre, da legger jeg til grevlingen selv om justerbare blader høres veldig fristende ut da det kan vær så sjeldent som 1 til 2 barberinger i uken(er lat).

Vil du ha justerbar høvel til en rimeligere pris, så er jo Merkur Progress en høvel som har fått mange gode omtaler... ?

Denne koster 495,- hos barbershop.no og finnes på lager også...

Lenke til kommentar

Progress-høvelen Bjerknez snakker om, er en høvel som gjennomgående får gode kritikker :)

Du kan lese litt om den her: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?ltr=M&t=1627

Selv startet jeg med en Merkur 23C, og følte etterhvert et behov for å oppgradere. Gikk derfor nylig over til en Vision-høvel. Som Bjerknez sier er den god, men kanskje litt dyr i forhold til hva man får. Progressen gir deg mye av det Vision-høvelen gir, men til en langt billigere penge. Det er også et plus at de har den på lager hos Barbershop.

Lenke til kommentar

Barberhøvel er ikke det viktigeste..

Det viktigeste er måten man barberer seg på.

Skylde huden med varmt vann for å åpne opp porene og mykne håret litt

Ta et tynt lag med et bra skum med aloevera og VENT.

Skummet må jo få tid til å virke før man starter barberingen. Det er her sånn 97,873% feiler.

Så kjører du på med høvel og avslutter med å skyld huden med kaldt vann.

Dette gjør at porene lukker seg og det gir mindre sjanse for irritasjon.

Avslutt med en god fuktighetskrem, så er vi i mål.

Vært i militæret i ett år, og der ble man faktisk nødt til å gjøre ting riktig for å ikke ødelegge trynet helt pga hyppig barbering.

Selvsagt viktig med godt utstyr da det gjør jobben lettere, noe som er å foretrekke, men det er mange som ikke vet hvordan man skal barbere seg. Og da har det lite å si om du har en høvel til 10kr eller en til 300kr.

Lenke til kommentar

Barberhøvel er ikke det viktigeste..

Det viktigeste er måten man barberer seg på.

Selvsagt viktig med godt utstyr da det gjør jobben lettere, noe som er å foretrekke, men det er mange som ikke vet hvordan man skal barbere seg. Og da har det lite å si om du har en høvel til 10kr eller en til 300kr.

Vet du ikke hvordan det skal gjøres er det åpenbart bedre med en høvel som er lite agressiv og relativt idiotsikker, jeg liker schick twin blade, uten noe fancy aloe vera eller pivot, det er den minst aggressive høvelen jeg vet om, ofte er billige twin blade høveler lite aggressive, jeg tror det er for å kompensere for lavere kvalitet på billige modeller, men for tiden bruker jeg M3, den er moderat, sensor excel er mer hard mot huden. BIC en blad, gul, sensitiv, er den mest aggressive nye typen høvel jeg vet om. Jeg bruker heller aftershave enn kaldt vann, og desto mindre det svir desto bedre har barberingen vært.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tradisjonell barbering kan vel nesten være en hobby for mange... (undertegnede inkludert)

Barbering er jo noe de fleste må gjøre så hvorfor ikke gjøre noe mer ut av det enn å bruke "Rema1000-produkter".

Ja, det kreves nok LITT mer teknikk og ferdighet ved bruk av tradisjonell høvel, men desto mer morsomt om man får det til. Er vel detsom er litt av sjarmen synes jeg...

Husker jeg var i militæret hvor vi barberte oss i hui og hast, så kvisene sprutet og blodet rant. Var jo noen som var heldige og ikke hadde kviser, og disse klarte jo dette fint.

Personlig synes jeg det blir litt kjedelig å barbere seg med høval ala Mach3. For det første synes jeg høvelen er alt for "mild" og har man lenger skjeggvekst så setter håret seg fast mellom bladene og disse kan være ett helvete og få ut igjen. Dette slipper man stort sett med tradisjonell høvel.

Dessuten så synes jeg også det er mye "tøffere" og ha "skikkelig" utstyr enn de talentløse fargerike plastdingsene man får kjøpt på butikken. Dem er også nesten like dyre som en tradisjonell høvel og bladene koster jo sinnsykt mye i forhold.

Gillette skummet på boks lukter jo skikkelig WC og man har på følelsen at dette er veldig kunstige greier, noe det kanskje også er.

For ordens skyld så kan jeg nevne at 2stk. Gillette høvler med tilbehør samt skum er kastet rett i søpla. Slikt skal ikke inn i mitt skap igjen...

Lenke til kommentar

For ordens skyld så kan jeg nevne at 2stk. Gillette høvler med tilbehør samt skum er kastet rett i søpla. Slikt skal ikke inn i mitt skap igjen...

Eg har lagt mitt øverst i klesskapet, just in case. Men no trur eg at eg heller gjer som deg.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp begynt på en stang med barbersåpe som jeg har hatt stående lenge. Den er relativt mye billigere enn barberkrem, og skummet opp veldig lett fra veldig lite såpe. Kanskje det holder med en sånn, istedenfor å kjøpe designerkremer for flere hundre kroner. Noen som har prøvd den?:

kp1i9.jpg

Endret av Onyx
Stort bilde legges i spoiler.
Lenke til kommentar

Eg har lagt mitt øverst i klesskapet, just in case. Men no trur eg at eg heller gjer som deg.

Når jeg fikk mitt første tradisjonelle utstyr, spraya jeg alt Gillette skummet i do og pissa på det :thumbup:.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er man i tvil om nettbutikker er det jo bare å se seg om på siden - om den indikerer at norsk lov blir fulgt, har et norsk domene, evt. oppgir org.nr så kan man være relativt trygg på at man slipper slikt.

Ser man på siden til gents så oppgir de en norsk returadresse, og henviser til 14 dagers angrefrist. Graver man litt mer så ser man at Gents er et "Norskregistrert utenlandsk foretak" som også er registrert i Merverdiavgiftsregisteret - altså har selskapet de grunnleggende papirene i orden, og har mulighet til å ta seg av MVA selv. (http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=991882839)

De har ikke holdt på like lenge i Norge, og i etableringsperioden kan det ha vært mulighet for å oppleve at speditør tok seg av MVA ved import. (Det er en selvfølge at et svensk nisjefirma venter til de er relativt etablerte i Norge før de opererer med eget lager her - noe som medfører at man i en periode når Gents var nye på markedet måtte betale et ekstra gebyr.)

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp begynt på en stang med barbersåpe som jeg har hatt stående lenge. Den er relativt mye billigere enn barberkrem, og skummet opp veldig lett fra veldig lite såpe. Kanskje det holder med en sånn, istedenfor å kjøpe designerkremer for flere hundre kroner. Noen som har prøvd den?:

kp1i9.jpg

Har du vært og tatt min kanskje?

De er fine de der. Koster 13 NOK stk i sverige. (på nordby i matbutikken). Egentlig tror jeg det optimale er å fordele den i biter , helst et par stk, sette det i microbølgeovnen til det smelter i bunnen av en passende kopp, og så bruke den koppen til å lage skum med. Det er litt mer praktisk mener jeg da. Blir bedre skum enn når du først kliner sticken utover ansiktet og så går på med børsten.

Endret av Onyx
Siterer stort bilde.
Lenke til kommentar

Tradisjonell barbering kan vel nesten være en hobby for mange... (undertegnede inkludert)

Jeg mener ting som ikke egner seg til å shave ballene med, heller ikke egner seg særlig godt i ansiktet. Det burde utelukke både DE høvel og diverse barbermaskiner. Skal man forresten være en latsabb og ikke barbere seg hver eneste dag kan man heller la være. Utstyret en bruker skal da ikke være hardere enn at en kan barbere seg 1-2 ganger om dagen. Det er ingen tvil hos meg om at mer moderne utstyr, de fleste gillette med pivot er utmerket. Noen sverger jo til eldre utstyr som barberkniver, men hvorfor stoppe der? Det fantes sikkert noe de bruke før den tid også. jeg velger å tro det har skjedd en viss fremgang. Skummet til Gillette kan de få ha for seg selv, gel er virkelig bedre, men de har mange gode redskap for å barbere seg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg mener ting som ikke egner seg til å shave ballene med, heller ikke egner seg særlig godt i ansiktet. Det burde utelukke både DE høvel og diverse barbermaskiner. Det er ingen tvil hos meg om at mer moderne utstyr, de fleste gilette med pivot er utmerket. Noen sverger jo til eldre utstyr som barberkniver, men hvorfor stoppe der? Det fantes sikkert noe de bruke før den tid også. jeg velger å tro det har skjedd en viss fremgang.

Hovedgrunnen til at ikke du har fått det til med tradisjonell barbering er vel mangel på teknikk vil jeg tro...

Når den vanlige mannen i gata i utgangspunktet ikke har noe annet valg enn å kjøpe høvelen samt blader på matvarebutikken så tror de fleste at "javel... det er vel Gillette som er kongen og flerbladshøvler som er tingen..."

Dette har med interesse å gjøre også. Deter liksom litt mer "mandig" og kunne barbere seg med en tradisjonell høvel med det utstyret som hører til. Men det krever litt mer teknikk. Begynner man å dra på årene og har kommet over pubertetstadiet, så er ikke overgangen til en tradisjonell høvel noe stort problem.

En flerbladshøvel ala Mach3 kan man stort sett bare klaske inntil kjakan og dra ned. Du får barbert deg med denne også..for all del... men jeg synes det er uhyre kjedelig. En fargerik plastdings med rådyre blader, samt barberskum på boks er rett og slett veldig kjedelig... men ja... det funker det også..

Jeg skal ikke overtale deg til å begynne med tradisjonell barbering. Det får du finne ut av selv.

Saken er den at når man ikke har andre valgmuligheter enn det man får på Rema, så tror folk flest at dette må være det som gjelder.

Det samme gjelder masse annet også som man kan sammenligne med:

Hundefor feks. De fleste oppegående hundeeiere kjøper ikke hundeforet sitt på butikker som Rema. Poenget er at når dte gjelder hundefor, så finnes det faktisk flere steder man får kjøpt "skikkelig" vare. Derfor så bruker de fleste oppegående hundemennesker å kjøpe foret sitt i en dyreklinikk eller evt. en dyrebutikk.

Vi kan fortsette med fler eksempler:

Pizza Grandiosa.

Kanskje Norges eller verdens en av mest solgte frossenmat. Er det fordi Grandiosa er best? Eller er det fordi det er enkelt? Eller er det fordi Grandiosa faktisk er litt godt... ?

Jeg tipper det er de to siste. Joda Grandiosa er godt til tider og veldig enkelt også. Men selv om det selges uendelig større mengder Grandiosa enn matretter på en eksklusiv restaurant, så vil det ikke si at Grandiosa i hovedsak er bedre mat.

Man ser det man ser, og man gjør seg en oppfattning av det man opplever.

Det er dog en ting Gilette har fått til, og det er markedsføringen. Her er det mange som har bitt seg fast og folk handler fargerike plasthøvler med dyre blader som aldri før...

Det lages sikkert millioner av slike høvler og det finnes ingenting av sjel i produktet. Bare maskinstøpte høvler med rådyre blader.

En Gillette høvel gå fort av på moten, og etter noen få år vil du måtte bytte ut høvelen med en ny, da det ikke finnes blader som passer lenger. Du slenger 200,- på bordet for en ny høvel og nok en 150,- kr. for en eske med fem blader.

En tradisjonell høvel er laget i stål og er så latterlig enkel at den rett og slett ikke kan bli ødelagt. Her finnes ingen gummipakninger eller andre ting som kan bli ødelagt. En Tradisjonell høvel er designet for å vare livet ut, og her har du svaret på hvorfor slike høvler ikke er like god butikk som Gillette sin høvler. Vi snakker om høvler som varer livet ut, og som koster en liten hundrelapp mer enn en Gilette høvel.

Annbefaler deg helt til slutt å lese ALT på denne siden:

http://www.barbershop.no/hvorfor-tradisjonell-barbering

Kommenter gjerne det som står der og kom med motargumenter. Joda.. du kan jo uansett si at dette ikke er noe for deg. Fair nok... Men da er det nok teknikken din det er noe galt med og ikke høvlene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...