Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Eg var i alle fall stornøgd med min første "wet shaving". Men eit par spørsmål sånn i etterkant:

Kor lenge kan eg bruke eit barberblad? Eg merka ikkje noko særleg slitasje/degenerering sånn etter fyrste shaven, slik eg plar gjere med vanlege høvlar.

Korleis skal eg oppbevare såpa og barberkosten? For augneblinken har eg berre stilt kosten opp inne i skapet, og tørka litt av såpa og lagt ho i skåla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg var i alle fall stornøgd med min første "wet shaving". Men eit par spørsmål sånn i etterkant:

Kor lenge kan eg bruke eit barberblad? Eg merka ikkje noko særleg slitasje/degenerering sånn etter fyrste shaven, slik eg plar gjere med vanlege høvlar.

Korleis skal eg oppbevare såpa og barberkosten? For augneblinken har eg berre stilt kosten opp inne i skapet, og tørka litt av såpa og lagt ho i skåla.

Et skikkelig Gilette barberblad kan du bruke mange ganger. Du kjenner det fort når det begynner å bli slitt.

Endret av gunvald04
Lenke til kommentar

Prøvde Gillette NEW for snart to dager siden, jeg hadde spart opp nesten en uke med skjegg bare for å se hvor effektiv open comben kunne være. Den virket helt utrolig bra! Under første pass WTG forsvant alt skjegget uten noen noen problemer, andre pass XTG og tredje ATG.

Det artige var at samme hvilken vinkel (uten press) jeg brukte den, var det helt umulig å kutte eller skrape huden med den, enten kuttet den skjegget eller ingenting. ATG gikk som en drøm, ikke en eneste nick :D. En annen ting var at den gled mye lettere i barberskummet enn de andre høvlene mine.

Når jeg var ferdig var det kun ett par flekker med stubber rundt noen vanskelige plasser på ca. 1cm^2 ellers var alt DFS/BBS og ingen irritasjon.

Open Comb :thumbup:

Bilder:

382084682_o.jpg

382084804_o.jpg

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

"Faen! Den va jo skarp den høveln din!" Sitat samboeren min som tjuvlånte DE-høvelen til å barbere leggene ATG og blødde masse etterpå.

Har innimellom prøvd å gå tilbake til gilette eller WS, men de høvelen blir å betrakte som søppel ift DE-høvelen ;)

Velkommen i DE-klubben :)

Barbering får en helt annen betydning med "skikkelig" høvel samt barbersåpe/krem/kost.

Liker du at det river i trynet, så annbefaler jeg deg Fitjar Mint Extreme såpen! Den våkner du av for å si det mildt!

Ellers så er Proraso kremen også en av de bedre jeg har testet. Proraso'en er også litt enklere og skumme opp. Denne lukter også mint/menthol (tannkrem) men ikke på langt nær så sterkt som Fitjar sin Extreme.

Selv så bruker jeg Mint Extreme om morgenen (for å våkne) og Proraso'en ellers... begge er veldig gode såper, men som sagt så krever en barbersåpe litt mer jobb ofte enn en krem... Men det er jo halve morroa når man har skikkelig utstyr :)

Lenke til kommentar

Har nå bestillt meg enda mer fra barbershop.no :)

Det jeg har fra før er dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=857834&view=findpost&p=16094753

Det jeg har bestillt meg nå er dette:

Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning x4

men-u toalettmappe

Anthony After Shave Balm

Anthony All Purpose Facial Moisturiser

Anthony Algae Facial Cleanser

Mühle plaststativ til barberkost (sort)

Mühle Pure Badger barberkost nikkel

men-u Shower Gel

men-u Healthy Hair & Scalp Shampo

Mühle oppbevaringsboks for barberkost

Baxter of California Clay Pomade

men-u Shave Creme

The Gentlemens Refinery barberkrem i skål (Black Ice)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Har vurdert "tradisjonell barbering" i lengre tid nå så lurer på om den startpakken til barbershop.no kan anbefales?

Ser man kan velge type blad, tips?

http://www.barbershop.no/barbering-startsett-1.html

Det startsettet der er veldig bra, så gå for den :)

Det du kanskje bør ha i tillegg til det settet er ett stativ til kosten og evt. høvelen...

Personlig ville jeg kanskje byttet ut kosten med en med grevlinghår, da denne er mer skånsom mot ansiktet. Men for all del.. dette er ett veldig bra sett å starte med.

Lenke til kommentar

Har vurdert "tradisjonell barbering" i lengre tid nå så lurer på om den startpakken til barbershop.no kan anbefales?

Ser man kan velge type blad, tips?

http://www.barbershop.no/barbering-startsett-1.html

Med forbehold om at eg ikkje har prøvd denne startpakken sjølv, så vil eg nemne at dersom du trur tradisjonell barbering er noke du vil sattse på så kan det være ein idé å bruke denne pakken som utganspunkt for kva du skal kjøpe og deretter gå litt opp i pris og kvalitet på dei produkta du kjøper.

Tenker då spesielt på kosten som kan opplevast som litt stiv sidan det her er snakk om svinebust.

Sjølv valgte eg berre ein god kost og ein god høvel plus at eg kjøpte ei barbersåpe fyrste gongen eg kjøpte inn. Deretter så supplerte eg med anna utstyr som stativ til kost og høvel samt reisekost og diverse anna utstyr.

Dersom du gjer det på "min måte" så blir det ein del dyrare sidan startpakken er konstruert med tanke på å få ein lav inngangspris. Men dersom du er rimelig sikker på at dette er noke du vil sattse på så kan liksågodt gå for kvalitet samt noke som ser fint ut på badet fremfor å kjøpe ein startpakke som du kanskje slutter å bruke ganske raskt når manien tar overhand og du starter å bestille nye barberhøvler, fleire typer koster og barbersåper i alle regnbuens farger. Skal love deg at du fort nok får meir en nok barberutstyr som tar opp plass i skapet (barbersamlinga di).

Lenke til kommentar

Om det er noe og satse på er litt vanskelig å ta stilling til siden jeg ikke har prøvd det enda, men har hatt lyst å prøve lenge og hørt mye bra om det.

Anbefaler du å skifte mer enn kosten i forhold til startpakken?

Er ikke krise å gå litt opp i pris sann sett, men var så greit at der var alt man trenger når jeg ikke aner hva som trengs :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...