Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Halla

Har ikke skjønt opplegget med DE-høvler helt enda: Er det sånn at barberblade ligger i mellom og blir festa gjennom trykk (Som kan skrues opp og ned, manuelt)? (dårlig forklart).

Er det da man må barbere seg skjevt, dvs holde barberhøvelen nedover når man barberer seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eirik: Ja til begge.

Bladet er vanligvis vestet med både trykk og gjennom hullene du kan se på et barberblad.

435178_razor_blade.jpg

En skrue går normalt fra en plate i toppen gjennom både barberbladet og en til plate før den skrus inn i skaftet som da gjør at alt trykkes sammen.

Pq1UPkrS.jpg

Men det finnes også en butterfly-lås hvor ved å vri på skaftet åpner og lukker du to "vinger" som holder bladet på plass.

CC022R.jpg

Og siden bladet er festet mer eller mindre vinkelrett på skaftet må du holde den nedover for å få en passende angle of attack dersom jeg får bruke det uttrykket. Jeg holder min kniv på litt mindre enn tredve grader vil jeg tro.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Da var første tradisjonelle barbering gjennomført, og jeg må si meg veldig fornøyd! Liker også den gode og naturlige lukten av fitjar sin barberkrem.

Men hva pleier dere å gjøre med høvelen etter barbering med tanke på rengjøring og det å ta vare på høvelen?

Lenke til kommentar

Min Futur fikk et par sekunder under lunkent vann, ble ristet litt og hengt opp i stativet sitt. Slik brukte jeg den i omtrent ett år før jeg fant ut at kniv er flott. Det er nesten to år siden jeg brukte den og den ser helt perfekt ut i dag.

NewF3_Polished.jpg

Men jeg tror ikke høvelen er problemet, med mindre du greier å skrape/chippe/slite av emaljen av nikkel/krom/sølv/gull skal en høvel av metall bare kunne vaskes/renses for å gå tilbake til omtrent orginal tilstand. Det kan gjøres med alt fra bare varmt vann til hydrogenperoksid afaik. Er emaljen borte kan messingen under være irret og da blir det litt mer arbeid, men det tar ganske så lang tid slik som med den høvelen jeg fant på hytta.

Det du heller bør tenke på er vedlikehold av kosten da den har noe som 5-15% av høvelens levetid. Den skyller jeg godt i lunkent vann og "pisker" vannet ut i alle retninger før den henges i stativet.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

kjøper startsette fra Berbershop også får jeg se hvordan det går, regner med dt er greit?

http://www.barbershop.no/gavesett/barbering-startsett-1.html

Jeg har ingen spesielt sensitiv hud, men jeg har heller ingen stor skjeggvekst, ønsker bare en clean og deilig berbering uten for mye stress som en barbermaskin gir. bør jeg gå får Merkur38C - Rød eller Merkur 11C da?

Endret av EirikBrand
Lenke til kommentar

11C er open comb, 38C er ikke.

En quote fra B&B:

The open comb style razor was the norm early on with the Gillette Old Types, New Improved and News in the three piece razors and the Aristocrat in the TTO. The open comb is more effective on longer growths and is is easier to avoid clogging. But, the problem was that the teeth were very susceptible to bending or breaking so the solid bar became more popular over time. I have heard another reason for the disappearance of the open comb was the fact that daily shaving decreased the need for the heavy beard capabilities of the razor type. Many of the early open combs are more aggressive, but it is not the comb itself which is the reason for the aggressive nature, it is the fact that they were designed for a thicker blade than the modern blades. The Gillette New was the first open comb designed for the "modern" thin blades and is a milder shave than its predecessors.

Modern open combs can be less aggressive than some of their solid bar counterparts. Hope this sheds a little light.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Må inrømme at jeg føler meg litt dum nå. Første barbering gikk greit uten noen som helst tegn til kutt, men min andre barbering i dag følte jeg høvelen tok skikkelig dårlig. Nå har jeg derimot funnet årsaken til begge deler tror jeg. Guarden (delen av høvelhodet som er nærmest skaftet) var satt på feil vei ...ikke rart barberingen i dag ble rett og slett dårlig :blush: Jaja, det er en læringsprosess.

Men er overrasket over hvordan barberingen ble helt grei første gangen. Da gjenstod det kun litt stubber i overgangen mellom kinn og hals, mens resten virket greit ...Tror kanskje høvelen var korrekt satt sammen første gangen, men ikke andre.

Endret av Jacobs1k
Lenke til kommentar

Er det noe godt sted å bestille ett Merkur "nybegynnersett" fra? Jeg har igrunnen sett på dette lenge, men alltid kasta det fra meg. Selv om ansiktet mitt fortjener bedre enn plastikkvibratoren i trynet så fort som mulig.

Ønsker at barberingen skal bli litt mer kos, og ikke bare forbundet med stress :)

Edit: Og så leste jeg litt mer enn første posten, og så at det var ett svar rett over.. Jeeezes!

Spiller det da noen rolle hvilke av de to høvlene jeg går for?

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Fant et par produkter liggende som jeg ikke har testet. pamolive classic raktvål (shave stick), ser ut som en liten såpe på 50 gram. Noen som har testet det eller vet hva det er? Det andre er pamolive classic rak creme / shave cream . Det er kjøpt i sverige. er det brukbare saker? Tror såpen koster ca. 15 kroner, mens kremen på tube koster ca. 30 kroner. Såpen lukter ikke noe særlig godt, mens det på tuben lukter ganske godt. Det ser ut som det er beregnet til tradisjonell barbering.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Vel, då har eg bestemt meg for å gå til innkjøp av tradisjonelle barbersaker. Eg har aldri vore heilt nøgd med barberingsutstyret i butikken (type plastikkskit), og synes det blir for dyrt. Forslag til kva eg bør starte med?

Ser utifrå tråden at Merkur 38C er ein grei nybyrjarhøvel? Kva treng eg i tillegg til dette? Og er barbershop.no den beste/rimlegaste staden å bestille frå i Noreg?

Lenke til kommentar

Barbershop er utsolgt, utsolgt, utsolgt. Merkelig at de ikke gidder få inn flere varer, det er en dårlig måte å drive forretning på.

Du kan også bestille fra gents.no, prisnivået er omtrent det samme (det kan du jo sjekke det selv).

Jeg bestilte en Merkur 34C, men ville gått for storebroren 38C om jeg hadde skullet bestille en høvel nå.

I tillegg til høvel trenger du barberblader; dette kan du bestille samtidig med høvelen, men du kan gjøre lure kupp på ebay - bestill så du har en stund, f.eks. 50 eller 100 stk.

Om du skal begynne å barbere deg på en skikkelig måte, er du imidlertid bare halvveis med en slik høvel - du må også ha en kost og en ekte barbersåpe.

Lenke til kommentar

Om ikke noe annet er skjedd, så sender Gents.no fra Sverige uten mva, det blir +25% og fortollingsgebyr.

Da er det bedre å raske sammen en egen definert starterpakke (høvel, kost, såpe/krem, blader, aftershave, (evt. ++ ekstra stash som alunblokk etc)) fra Fitjar Såpekokeri med en billig Feather høvel f.eks.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Hvordan er kvaliteten på Edwin Jagger? Synes denne er fin, og leker med tanken på å kjøpe et DE-sett neste lønning. Sliter dog med å finne et fint stativ som holder kost og børste. Ser ovenfor at dette blir sendt fra utlandet også. Er det andre butikker som har et bedre utvalg enn barbershop som hører til i Norge?

2699_2.jpg

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Om ikke noe annet er skjedd, så sender Gents.no fra Sverige uten mva, det blir +25% og fortollingsgebyr.

Hmm, ser Gents.no har Merkur 38C (som er høvelen eg har nesten har bestemt meg for). Er det nokon som veit om dette frameleis gjelder? Er jo kjipt å betale meir enn hjå barbershop, og i tillegg betale mva og fortolling.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt fra Gents to ganger siden mai. Varene sendes fra Oslo så vidt jeg vet. Prisene er inkludert moms, det eneste som kommer i tillegg er frakt på 59,-

De er tregere til å ekspedere ordre enn Barbershop, ca. 10 dager.

Forresten:

Edwin Jagger barberhøvler er supre! Jeg liker min EJ89L bedre enn min Merkur 38C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...