Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste som gir meg en tett barbering er vanlige trippel blad høvler. Det må til minst en dobbeltblad høvel hos meg (mot håret sin retning)for at barberingen skal bli tett. F.eks BIC singel blad som er en ganske aggressivt satt opp, (sammelignet med høvler med flere blad) er helt umulig å få til en god barbering med, samtidig som ansiktet ser ut som en slagmark etterpå. Med færre blad er det nødvendig med en mer aggressiv profil sammenlignet med en trippel blad for å få en tett god barbering. Det er iallefall min erfaring. Sensor Excel er mer aggressiv enn mach3 og lettere å kutte seg på, samtidig som den også barberer dårligere. Allikevel kommer ikke tradisjonell våtbarbering i nærheten. Jeg spør meg om det er en hype?

Her er min oppskrift på en bra barbering (fungerer om det har gått ca 24 timer siden forrige barbering): feie over med en braun barbermaskin mot hårene til resultatet egentlig er tilfredsstillende, spesielt i overgangene rundt kjevebenet og hake er det fint og bruke maskin. jeg liker reisebarbermaskinen til braun fordi den har et tynt blad. De dyrere maskinene har for tykt blad til at barberingen blir tett, en maskin holder i 6 mnd. Spesielt ved hake og også over munn, over munn er maskin bedre enn høvel. Så kjøre på med en trippel blad direkte mot hårene. Jeg tviler på at det er mulig å få til en like bra barbering med en tradisjonell DE høvel.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Festen, jeg trekker ut litt fra posten din; "ansiktet ser ut som en slagmark etterpå", det er min erfaring hypen til flerbladshøvler.

Tipper du er i 40-50+ aldern, hvilket utstyr hadde du før i tiden? En annen ting er at berbering er noe man stort sett må lære på egenhånd, men når det kommer til tradisjonell barbering, har vi i dag f.eks Youtube og en del forumer hvor man kan lære riktige teknikker.

Fortsatt går det fint å kombinere våtbarbering med M3, enn å bruke det kjemiske guffeskummet til Gillette.

Du kan fint se på bildet jeg postet litt lengre opp at tett barbering går helt fint med DE-høvel. Jeg har i tillegg veldig sensitiv hud og skjegget gror horisnotalt med huden utenom haka, har du noe verre utgangspunkt enn det?

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Hvis en skal ha slagmark med multiblad slik jeg opplever det er det fordi det går for lenge etter forrige barbering. Jeg liker ikke å bruke trippel blad om det har gått noe særlig mer enn et døgn. Da sitter det lett bom fast. Det er da DE er i sitt ess sånn jeg har erfart det, men jeg bruker maskin isteden som en pre-shave. Problemet sånn jeg har erfart med DE er at det ikke blir like tett og bra, jeg blir ikke kvitt grå skjæret i huden like godt med DE som med trippel blad.

Bare legger til at selv om jeg drar huden og spikker mange ganger med DE mot hårene, blir det ikke like tett hos meg som trippel blad, uten å dra huden og uten å ta mange ganger. Resultatet med DE er på en måte som med maskin, bare et lite hakk tettere og langt fra så tett som trippel blad selv med mye mer jobb Når jeg tenker på det er DE (med en superinnsats) ca. like tett som trippel blad + 3 timer, mens maskin kanskje er + 5 timer

Nå bruker jeg en Clinique M shave aloe gel. Den er helt grei for utålmodige som meg. Bare kline på og ha på litt varmt vann. Liker den bedre enn gillette gel. Skum er ikke brukbart. Noe av problemet med såpe sånn jeg ser det er dårlig smøring sammen med multiblad.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Festen, virker som om du har teknikk problemer, både med DE-høvelen og såpeskumming. Sjekk ut Mantic sine videoer på Youtube..

Skal du ha en aggressiv DE-høvel, kan du ta en titt på Merkur Futur og Slant. Barberkrem er også lettere å skumme enn såpe. Er vann og såpe/krem delene riktig, glir det like godt som glidemiddel ;).

Lenke til kommentar

Festen, virker som om du har teknikk problemer, både med DE-høvelen og såpeskumming. Sjekk ut Mantic sine videoer på Youtube..

Skal du ha en aggressiv DE-høvel, kan du ta en titt på Merkur Futur og Slant. Barberkrem er også lettere å skumme enn såpe. Er vann og såpe/krem delene riktig, glir det like godt som glidemiddel ;).

Jeg søkte det opp. fyren har et ansikt som det er lett og barbere. Det er nok verre for oss med skikkelig spiker og litt mer kanter og grov hud. Kanskje det er derfor det virker som DE gir bra resultat ,fordi skjegget ikke er så stivt og det hverken føles eller syns om det er litt igjen. Samme hvor mye jeg har prøvd med DE blir det ikke i nærheten av noen få minutter med maskin fulgt av trippelblad. Brukes det med en aggressivt oppsett er min erfaring at det fortsatt ikke blir like bra som f.eks mach3, men at det blir mer blodig (DE som er enda mer aggressivt satt opp enn BIC single blad for sensitiv hud som er veldig aggressiv og hos meg fører til blodbad). Jeg kutter meg mindre med DE enn med mach3 om oppsettet er forsiktig, og det er fint og barbere seg med hårene på den måten og bare høre det glir lett av, spesielt om det har gått noen dager, men jeg syns ikke resultatet da blir like bra som med maskin engang, og ikke helt forsvarer tiden.

Jeg så denne:

Jeg tviler rett og slett på at resultatet av barberingen er bra, spesielt over munnen og under haka. Hos meg blir det ikke bra av å gjøre tilsvarende som på videoen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

følgende produkter ligger nå i ønskelisten hos barbershop.no

Feather Artist Club RW barberkniv / 1400,-

Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning / 55,-

Mühle Classic Style Silver Tip barberkost - sort / 350,-

Mühle krombelagt stativ til barberkost / 150,-

Fitjar Såpekokeri barberkrem i skål / 185,-

TGR Unscented After Shave Balm / 145,-

Sum / 2105,-

Frister å simpelthen bare bestille. Men får vel smøre meg med litt tålmodighet og vente til har nok av penger (eventuelt får et anfall og bare bestiller..).

Lenke til kommentar

De bladene du har valgt ut passer ikke i kniven din dersom det var planen. "Artist Club"-knivene har en egen

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberblader/feather-light-blade.html

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberblader/feather-pro-guard-blade.html

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberblader/feather-professional-blade.html

http://www.barbershop.no/barberutstyr/barberblader/feather-professional-super-blade.html

Min Artist Club RG kjøpte jeg her og jeg har ikke brukt annet i omtrent to år om jeg husker rett. Jeg anbefaler at du plukker opp en pakke "Pro Guard" blader da de gjør det omtrent umulig å kutte deg.

http://www.classicshaving.com/catalog/item/1240646/795329.htm

• Liker 1
Lenke til kommentar

takker. blader som passer og pro guard høres ut som et bra alternativ til blader som ikke passer.. var noget billigere der du linken, kanskje man skal vurdere det: hvor mye endte det på inkludert frakt og eventuelt fortolling?

Endret av blured
Lenke til kommentar

Feather AC kan virkelig anbefales!Gir en barbering på høyde med en god, ekte barbekniv - uten vedlikeholdsbehov utover bytte av blad nå og da. Den tilgir ikke feil, men det lærer man fort av.

Uten at jeg har brukt kniv eller DE-høvel. Men man må vel egentlig forvente å kutte seg; for å bli kjent med kniven og for å finne grensen så er det å se hva som skal til for å kutte seg endel av læringen (?).

Hva står forresten DX og RG og RW (og AC) for?

Endret av blured
Lenke til kommentar

DX er toppmodellene, RG er vanlige modeller. Litt forskjell i materialvalg og kvalitet, men ikke noe man merker mye til i det daglige.

AC står for artist's club, merkenavnet Feather selger disse under. RW er antageligvis en forkortelse for materialvalget i skaftet - tipper det er en sort treverk.

Med en ekte kniv skal det mye mer til for å kutte seg enn med barberkniver med utskiftbare blad / DE-blad, siden tilbakemeldingene fra bladet blir dempet mye i bladholdere. Med en ekte kniv så kan man kjenne det lenge før man kutter seg, når teknikken sitter - og tar man det rolig så lærer man det fort også som nybegynner.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg litt igjen, ikke med DE nå, men med de gule 1 blad BIC sensitive, uansett er de veldig lik en middels aggressiv DE i bruk. Det gikk fint i ansiktet, men for et blodbad i halsen, veldig stygt så det ut. Jeg anbefaler forresten moderne høvel med løst hode slik at rett vinkel holdes på barbering for kropps-barbering, jeg har gitt opp DE. Den minst aggressive DE jeg har, er lagd i plast, ikke noe metalldeler. Den er lagd av gillette og bare klikkes på plass og er i hel-plast. Den er vanskelig å kutte seg på sammenlignet med alt annet av DE jeg har prøvd og den nevnte BIC.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg litt igjen, ikke med DE nå, men med de gule 1 blad BIC sensitive, uansett er de veldig lik en middels aggressiv DE i bruk. Det gikk fint i ansiktet, men for et blodbad i halsen, veldig stygt så det ut. Jeg anbefaler forresten moderne høvel med løst hode slik at rett vinkel holdes på barbering for kropps-barbering, jeg har gitt opp DE. Den minst aggressive DE jeg har, er lagd i plast, ikke noe metalldeler. Den er lagd av gillette og bare klikkes på plass og er i hel-plast. Den er vanskelig å kutte seg på sammenlignet med alt annet av DE jeg har prøvd og den nevnte BIC.

Uten å kunne påberope meg noen som helst form for erfaring med DE eller barberkniv. Men det du vel egentlig skriver er at du har gitt opp å lære deg teknikken. (Hvordan du da kan påstå at du gjør det samme som en person i en instruksjonsvideo uten at du faktisk har teknikken inne er et tegn på utålmodighet.. en må vel forvente noen måneders barbering?).

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke gitt opp, jeg behersker det, men jeg tror ikke det ligger på alle, dessuten har jeg veldig kraftige kjevebein som ofte er i veien, han på videoen har et mye lettere ansikt og barbere,det er ikke lett og barbere for meg med slik høvel om konsentrasjonen er lav, det er alltid i overgangen mellom hals og kjevebein det blir kutt. Akkurat som alle ikke har like flott håndskrift og konsentrasjon, tror jeg ikke det ligger for alle å barbere seg med en DE, eller et "cut-throat barberblad.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...