Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Barbershop har men-u og Truefitt & Hill (ser de har tilbud på sett for tida), men dessverre ikke noen av de andre du nevnte. Ellers er som sagt Mankind en god butikk, men som oftest bestiller jeg i Norge siden prisene etter fortollingsavgift, osv. ofte blir ganske like.

Endret av Vralteladden
Lenke til kommentar

Dette er veldig bra side med mange gode produkter!!! http://www.classicshaving.com/Home.html og barbershop er selvsagt beste norske side. Når det gjelder anbefalinger til uerfarne forrstår jeg ikke hvorfor ikke Merkur futur blir mer anbefalt...! dette er en virkelig god høvel og etterhvert som en kjenner høvelen kan en starte med å justere den. Om en bruker den forsiktig på nivå 1 er det absolutt ingen fare. Forstår at Vision kan være farlig for nye. Denne høvelen er mye mer aggressiv men med øvelse er den overlegen!!!

Når det gjelder krem vs såpe mener jeg at kremer er absolutt til å anbefale! Geo f trumper Rose cream og Proraso eucalyptus er mine klare favoritter...! (og jeg har prøvd endel forskjellig)

Av barberkoster er det kun super badger og silver-tip som duger. Når en prøver disse og sammenligner med andre, pure bristle eller syntetisk for eksempel finner man fort ut av dette....

Kastet den gamle men-U pur bristle... likte den i starten, likte faktisk det at den var litt stivere enn badger... men etterhvert som jeg vente meg til skikkelig gode koster er det nok ingen vei tilbake.. noensinne!!!!!

Lenke til kommentar

Jepp, Futur er en meget god høvel, og en av mine favoritter. Bruker den nå som oftest på hakk 6, men det var veldig greit å kunne stille den inn for en litt mer skånsom barbering i starten. Har også brukt DOVO Shavette en del i det siste. Gir nesten samme følelsen som vanlig barberkniv og er nok ypperlig for de som vil ta steget opp til barberkniv, men som ikke vil bruke så masse penger før de har øvd seg litt.

Lenke til kommentar

Jeg har også bare gode ting å si om Futur. Det var min første tradisjonelle barberhøvel, og i starten holdt jeg meg på enten nivå 1 eller 2 og opplevde svært sjelden å kutte meg selv med en utrent hånd. Det var ikke vanskelig å lære seg teknikkene med den og jeg vil absolutt si det er en god høvel for nybegynnere. Den store fordelen er jo fleksibiliteten med å kunne justere hvor agressiv den skal være etter hvert som man lærer seg teknikkene. Jeg har siklet litt på Vision i det siste, men jeg har strengt talt ikke behov for den med tanke på hvor godt fornøyd jeg er med Futur. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg nok til å kjøpe den etter hvert uansett. :p

Til dere som har prøvd både Super Badger og Silver Tip: Hvor stor er egentlig forskjellen?

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Ja det er basisen da. Så begynner du med kost og krem eller såpe. Og aftershave osv.

Ville satset på høvel, såpe eller krem og en kost til å begynne med.

Trenger ikke å vere det dyreste du får tak i. De billigste høvelene fra merkur er ganske gode.

Lenke til kommentar

Ville heller gått for en bedre kost og kjøpt Proraso barberkrem til 97 kr.. denne er jo vannvittig enkel å jobbe med, og er et bra produkt!

Vil anbefale deg å se noen videosnutter om barbering med safetyrazors og hvordan du bruker kosten for å lage en god barberkrem! Vil på det aller sterkeste anbefale å bruke en liten skål eller lav kopp til å lage kremen i. fukt først kosten i HELT varmt vann, da blir kremen varm og god!

Når det gjelder Feather- blader har jeg en helt annen erfaring.. Disse bladene gir en knallbra barbering! prøvde med futur og barberingen var vare enda mer "skånsom"!!!! siden høvelen gled enda bedre!!!!! så på nivå 1 med futur og featherblad mener jeg det er rimelig trygt og behagelig å barbere seg! Og kanskje enda enklere for nybegynnere!!!!

Har tilgode og prøve vision med feather-blad! det skjer imorgen!!

Feather-høvelen..(MR3-neo) har jeg også hatt gleden av å prøve. Dette ble mye Gillette-høvel-følelse... sikkert siden jeg er så vandt med Merkur og barberkniv.... Men for all del, den var både tyngre og mer robust enn gillette-høvlene og hovedforskjellen er at bladet bøyer seg med ansiktet sidelengs og opp og ned, i motsetning til gilette-høvlene som bare bøyer seg opp og ned! Så kan bladet også "låses" slik at det ikke beveger seg! bladene ser mer komplisert ut selv om det er færre "blad" enn på gillette fusion. Konklusjonen min er at det var morro å prøve, men jeg kommer nok ikke til å bruke den! Bedre barbering med merkur og feather-blad!

og forresten.. dette med nivåene på futur... nivå 1- kortest avstand mellom blad og sikkerhetskant.. og rimelig sikker og skånsom barbering. nivå 2 litt større avstand og litt røffere, osv.. nivå 6 - størst avstand og den mest aggresive... krever litt mer trening og viten om vinkelen på bladet i forhold til teknikk.

Har du kastet høvelen i gulvet så den er blitt skeiv eller???? har aldri hørt om det du sier om at nivå 3 har størst avstand.. kjøp ny..

Lenke til kommentar
http://www.barbershop.no/productdetails.ph...;subkategori=20

http://www.barbershop.no/productdetails.ph...;subkategori=27

http://www.barbershop.no/productdetails.ph...;subkategori=36 eller en refillsåpe + liten skål.

Da har du det grunnleggende, relativt billig. Nye blader koster ikke en formue, og kosten kan du oppgradere senere.

Hmm.. Takk, men jeg tenkte litt på å handle på Kiwi/mega elns :p

Lenke til kommentar

Uff da granberg... so young still so much to learn.

På mega får du bare gillette. Som etter min mening er boss.

Skaff deg heller ordentlig utsyr som er billigere i lengden. Og bedre for huden. Handler du den pakken som er satt sammen ovenfor og legger til 3 pakker med blader har du utstyr for et halvt år til ett år fremover. Gillette bladene er unødvendig dyre og et klassisk eksempel på bruk og kast mentaliteten som herjer i samfunnet vårt.

Er bedre for miljøet å bruke tradisjonelle høveler også :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp, bra sagt Akidon! I tillegg så trenger du jo ikke kjøpe den såpa + skål til 375, det holder jo også i massevis med en billigere krem/såpe i starten. Dersom du er helt i mot å kjøpe barberkost og såpe/krem, så kan du jo f.eks. prøve Ultra Shave. Ser den er på tilbud nå til 129. Da har du både barberkrem og fuktighetskrem i ett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...