Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Da var første barbering med DE høvel over for min del også.

Det gikk jo meget bra og jeg er nesten sjokkert over hvor bra reslutatet ble første gang, det ble noen ør små kutt da jeg var litt uheldi å dro mot hårene akkurat i overgangen mellom hals og ansikt.

Jeg er langt fra skremt så dette skal gjenntas neste gang jeg skal barbere meg også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det nokon som har ei god anbefaling på små barbersåper som er lette å ta med på reise?

Har kjøpt reisekost, men synest det er tungvindt å ta med ei heil skål med barbersåpe når eg eigentleg berre treng ei veldig lite såpestykke sjølv på lengre turar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heihei. Lenge siden jeg har skrevet her.

Har kun barber meg med DE høvel det siste året ca. Har en kniv som tar DE blader, men jeg har ikke helt fått interessen for det.

Gikk tom for barberkrem for litt siden og bestilte en ny som jeg fikk i dag. Bestilte også en kost i samme slengen.

Jeg kjøpte en Fitjar barbersåpe med lukten Bee My Honey.

Lukten var veldig mild, noe som var litt uvanlig siden jeg har brukt men-u sin i over et år.

Den var utrolig lett å skumme opp. Mye lettere enn men-u sin.

Den gav også et mye bedre skum følte jeg, men er ingen ekspert akkurat her.

Den er drøy i bruk! Tror nok jeg vil ha denne lenge. Utrolig mye for pengene.

Treningkast 6 fra meg.

Kosten jeg kjøpte var premiumkosten til men-u. kjøpte den med plaststativ men fikk den med krom stativ. Stilig. Har enda ikke prøvd den, men den ser fin ut i esken.

Det jeg mangler nå er en utrolig god etterbarbertingskrem. Hadde tenkt å kjøpe Ftijar fin, men den var utsolgt.

Leste på barbershop at Mens refinery uten parfyme fikk god kritikk der og var ganske billig.

Jeg skal lese litt bakover i tråden så får jeg litt bedre oversikt.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

Da fikk jeg prøvd høvelen jeg fant her, og må si at det var en annen opplevelse. :ohmy:

Har aldri fått til et brukbart resultat med min 3-bladshøvel, alltid en del enkle hår som står igjen selv med helt nytt blad.

Selv denne første gangen med DE-høvelen ble resultatet bedre enn jeg har fått til med mach-3 så langt. Tydeligvis har jeg gjort noe riktig nå, eller noe helt galt tidligere :roll:

Det du gjorde galt var å bruke 3 blads høvel :p

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at jeg valgte DE fremfor Gillette-høvelen min, var at jeg ikke vil ha plastikkræl.

Skaftet på barberkosten min er imidlertid av plastikk. Noen som kan tipse om ordentlige koster med skaft av f.eks. porselen, horn eller bein?

Lenke til kommentar

Har egentlig aldri tenkt over denne typen barbering(med DE-høvel) før jeg kom over denne tråden i kveld, men dette hørtes veldig interessant ut. Barberer meg for øyeblikket med en mach 3, men kjøper alt for sjelden nye blader, siden det er så dyrt. Tar heller til takke med luggingen. Det er forøvrig grunnen til at min power fusion høvel forblir ubrukt, siden de bladene er enda dyrere.

Det virker derfor veldig tiltalende med barbering som dette. Liker tanken på å alltid ha skarpe blader (siden det er såpass mye billigere), bedre barberskum (erfarer at det jeg bruker nå kan svi iblandt, spesielt på overleppe og i nærheten av munnen) og ikke minst det å faktisk ha litt ordentlig barberingsutstyr istedet for det fargerike plasttullet jeg bruker nå.

Fristende å kjøre barbershop sitt startsett, men ser ut til å være utsolgt for øyeblikket.

Endret av Jacobs1k
Lenke til kommentar

De beste blandene (bl.a. Feather) koster ikke mer enn ca. 1,50 kr/stk på Ebay. Derby som er allround greie, får man for 0,25 kr/stk. Hvert blad holder til 4-6 barberinger (for min del, alle har forskjellig skjeggvekst).

@Jacobs1k: Om du ikke vil vente på Barbershop, er Ebay et fint alternativ. Eventuelt kjøpe høvel og blader på Ebay og resten på Barbershop.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
@Jacobs1k: Om du ikke vil vente på Barbershop, er Ebay et fint alternativ. Eventuelt kjøpe høvel og blader på Ebay og resten på Barbershop.

Sendte barbershop en mail i natt angående lagerstatus på 34C høvelen, så får vente og se hva de svarer der. Er det veldig lenge til de får den inn igjen må nok ebay vurderes.
Lenke til kommentar

Skal jeg være ærlig synes jeg 34C ser bedre ut enn den parker høvelen der. Men tenkte det var greit å starte med 34C siden den går for å være en grei nybegynnerhøvel som fungerer bra til normal skjeggvekst. Jeg liker utseendet på den også egentlig.

Endret av Jacobs1k
Lenke til kommentar

Av høvlene som barbershop har inne så er det jo kun et par som ikke egner seg om man har normal skjeggvekst og er nybegynner: Merkur 37 slant + varianten med langt skaft. Resten fungerer greit.

Selv startet jeg med en Mühle R41 - ikke helt ideelt siden den er meget aggressiv - men det gikk jo greit det og.

Lenke til kommentar

Hvorfor er du så opphengt i Merkur 34C?

Den er en helt kurant nybegynnerhøvel, og midt på treet når det gjelder aggressivitet. Den fungerer, slik som alle DE-høvler i metall. Men å foretrekke den fordi den er mest populær, det blir feil.

Mühle R89 går for å være noen hakke bedre på byggekvalitet og utseende, samtidig som ytelsene ligger på nivå med Merkur 34C.

Jeg har brukt begge ytterpunktene når det gjelder aggressivitet - en fjærlett LUX Sovjet-høvel (Kloning av Gilette Tech) og en Mühle R41.1, som går for å være hakket under slant i aggressivitet. Begge deler gav et bra resultat, og resultatet ble påvirket mer av bladvalg og valg av krem enn selve høvelen.

Lenke til kommentar

Mühle R89 og Parker 91R ser også veldig interessante ut, men ser samtidig ingen grunn til å ikke velge Merkur 34C( eller 33C,). Med mindre noen har noe å tilføye?

Sjølv kjøpte eg Merkur Futur som den fyrste DE høvelen. Dette er ein litt dyrare høvel en 34C, men eg synest den passar betre som nybegynder høvel sidan den er regulerbar. Fyrste gongen kan du starte på stille 1 for ein litt forsiktig start og deretter gradvis gå over til ein meir og meir aggresiv barbering etterkvart som teknikken startar å sitte som den skal.

Lenke til kommentar

Hvorfor er du så opphengt i Merkur 34C?

Den er en helt kurant nybegynnerhøvel, og midt på treet når det gjelder aggressivitet. Den fungerer, slik som alle DE-høvler i metall. Men å foretrekke den fordi den er mest populær, det blir feil.

Mühle R89 går for å være noen hakke bedre på byggekvalitet og utseende, samtidig som ytelsene ligger på nivå med Merkur 34C.

Foretrekker den ikke fordi den er mest populær. Var vel heller det at jeg i starten fikk den abefalt fra alle kanter, og ikke visste om noen alternativer. Nå har jeg jo fått vite om flere andre høvler, og har jo også oppdaget 33C, som jeg mener er mye bedre utseendemessig enn 34C. Og slik jeg har forstått det, så er alle de jeg ser på (Mühle R89, Parker 91R og Merkur 33C) ikke noe nevneverdig bedre enn hverandre når det kommer til barberingen, så da tenker jeg at utseendet heller får avgjøre. Og jeg må inrømme at selv om jeg ikke likte den i starten, så begynner utseendet på Mühle R89 å se ganske bra ut.

@ The Avatar: Merkur Futur er nok utenfor min prisklasse

Lenke til kommentar

Selv ville jeg kjøpt en gammel Gillette Super Speed fra Badger and Blade sitt kjøp og salg-forum. Fikk min 1955 Red Tip meget billig derifra. Mener å huske jeg fikk den for under 200 kr inkludert frakt. Eneste kjipe der er at de fleste shipper kun til CONUS (continental US), men skader aldri å spørre. 

Ellers er 34C en god høvel det også. Den har gitt meg en god barbering de gangene jeg har prøvd den. Men foretrekker SS red tip. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...