Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Du kan begynne med å bruke en barbersåpe eller krem som du skummer opp med en barberkost.

Det er det jeg allerede gjør, burde kanskje spesifisert det.

Men er det noe annet jeg kan gjøre for å få en barbering uten irritasjon?

Det kan være du må jobbe litt med teknikken din.

Ellers kan prøve andre blader, annen såpe, annen aftershave og eventuelt en mindre aggressiv høvel.

Du kan uansett begynne med å skrive hvilket utstyr du bruker i dag.

Her har du en youtubelink fra mantic59 om innggrodde hår

. Du kan også se på hans andre videoer som går mer på basic barberingstips.

Dersom du vil ha litt mer eksperthjelp ville jeg anbefalt å sjekke ut http://badgerandblade.com/. Et meget godt barberingsforum med høyt kunnskapsnivå. Dersom du poster i "Shave Clinic & Newbie Check-In" vil jeg tro noen kan hjelpe deg.

Endret av ersa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vel, nå vurderer jeg å begynne med klassisk barbering jeg også etter at jeg tydeligvis burde ha byttet blader på maskinen (har aldri fått

det bra og nå begynte det å nappe) :nei:

Jeg har vel egentlig tenkt til å gå rett på kniv tror jeg? :w00t:

Fant riktignok en gammel DE-høvel her, men vet ikke helt jeg. (noe sted det er oversikt over DE-høvlene til Gilette? står ikke noe nr. ellerno litt kult å se hvor gammel den egentlig er)

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Ser ut som en Old Type, den er nok 80-100 år gammel. Ekspertene på Badger & Blade forumet kan sikkert finne ut hvilken eksakt modell det er. Med litt rensing kan den bli så god og blank som ny.

Kan sende deg 5 Durby blader om du har lyst til å prøve den (PM adresse) ;).

Lenke til kommentar

Jeg er jo som ungdommer flest oppvokst med disse jalla boksene som pøser ut skvip.

For rundt ett år siden ble jeg mer og mer plaget med irritert hud og små sår når jeg barberte meg..så jeg har gått over til kun å fjerne det lange sjegget og så å si aldri ta helt nedtil..

Dette er meget plagsomt i lengden så nå er kost og krem innkjøpt og skal prøves for første gang i morgen (det vil da vel egentlig si senere i dag ser jeg på klokka her hehe.)

Jeg ble veldi fassinert av disse DE høvlene men har nok ett par spørsmål.

Hvordan er disse mot føflekker i ansiktet?(Er jo ikke akkurat keen på å kutte i føflekker)

Hvor lenge går det før dere får såppas kontroll på DE høvelen att dere ikke skjærer dere i det hele tatt under barberingen?

Virker kanskje som litt dumme spørsmål men jeg må innrømme att ettersom jeg har vokst opp med disse fansy barberhøvlene så ser en DE høvel rimelig skummel ut. :dontgetit:

Lenke til kommentar

@DjDarkDragon:

Mot føflekker gjelder konsentrasjon og teknikk. Den jeg har ved siden av munnen overlever like hel de fleste gangene, i verstefall blir det ikke verre enn bittesmå kutt som slutter blø når man er ferdig.

Jeg brukte 4-5 barberinger å få teknikken ;).

Skummel stempelet forsvinner ganske fort ;), vill heller kalle det å være skeptisk til det ukjente :). Se videoene til Mantic på youtube, de gir en fin introduksjon.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Et spørsmål til dere som har kjøpt brukte gillette høvler fra ebay. Hva brukte dere til å desinfisere og rense høvelen før bruk? Har prøvd å lese litt om dette på badgerandblade, men jeg kjenner ikke til hva man får tak i her i Norge av desifeksjonsmidler som ikke skader metallet.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til dere som har kjøpt brukte gillette høvler fra ebay. Hva brukte dere til å desinfisere og rense høvelen før bruk? Har prøvd å lese litt om dette på badgerandblade, men jeg kjenner ikke til hva man får tak i her i Norge av desifeksjonsmidler som ikke skader metallet.

Når jeg fikk min SuperSpeed (riktignok ikke fra ebay, men B&B) la jeg den i kokende vann. Det tar knekken på det meste. Ellers kan du bruke sprit. 

Lenke til kommentar

Etter en snar tur innom min far og leite igjennom barberskapet hans fant jeg bak alle Gillette høvlene og hauger med blad til disse en DE høvel gitt.

Denne ser jo noe kjip ut da..men jeg tenker som så att da kan jeg teste ut denne og liker jeg denne måten og barbere meg på så kan jeg bestille meg en Merkur 34C HD.

Blir spennende og se neste gang man skal barbere seg da.

I dag tidlig ble første barbering noen sinne med barberkrem og kost unnagjort og jeg merker meget godt forskjell på denne måten i stede for å bare bruke en Gillette Fusion boks med skum.

Mye mindre irritasjon..selv om man bruker en "nymoderne" høvel.

Blir nok å studere youtube videoene nå da fram til jeg skal barbere meg neste gang.

Litt kalde føtter men tipper d endrer seg fort.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Tenker jeg gir høvelen en solid omgang med tannkost og zalo, for så å koke opp vann i en vannkoker og helle det direkte over høvelen sammen med zalo og lar det ligge og godgjøre seg en dag. Kanskje skrubbe den med en eddikløsning i tillegg etterpå. Burde vel holde det.

Og det breskelåg tipset var kjekt å ta med seg:)

Lenke til kommentar

Bruken av breskelåg kommer fra far min som bruker det til å desinfisere bøtter som brukes til nedlegging av rakafisk, noe som krever 100% rent utstyr. Det er dessuten helt gratis. :thumbup:

Edit:

Glemte å si at det brukes til samme formål når man rengjør utstyr til ølbrygging.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Etter en snar tur innom min far og leite igjennom barberskapet hans fant jeg bak alle Gillette høvlene og hauger med blad til disse en DE høvel gitt.

...

Blader som er flere år gamle, kan ha rust og div korrosjonskader, vær obs på det. De er sikkert brukbare, men langt i fra like gode nye blader.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg prøvd høvelen jeg fant her, og må si at det var en annen opplevelse. :ohmy:

Har aldri fått til et brukbart resultat med min 3-bladshøvel, alltid en del enkle hår som står igjen selv med helt nytt blad.

Selv denne første gangen med DE-høvelen ble resultatet bedre enn jeg har fått til med mach-3 så langt. Tydeligvis har jeg gjort noe riktig nå, eller noe helt galt tidligere :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...