Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

@ Werner

Jeg har bare to høvler selv, en Merkur 38C som er i daglig bruk og en engelskprodusert Gilette Tech som jeg synes blir for lett selv om det er en stilig høvel. Gilette superspeed (ofte bare forkortet SS på badgerandblade) virker til å være den kanskje aller best likte vintage høvelen så der har du sikkert gjort et godt kjøp :).

"Problemet" med tradisjonell barberering er jo at det er så mye å prøve, men jeg har bestemt meg for å prøve å holde meg i skinnet. Neste produkt som må prøves er Proraso shave cream i tube. Denne får for mye skryt til ikke å prøves. Jeg bestiller det jeg trenger fra connoughtshaving.com i England, og en tube koster under 50-lappen der :).

Ja, det er fryktelig mye som skal prøves :) Har vel brukt noen tusen på såper, høvler og blader de siste månedene... :blush: Men man kan jo trøste seg med at det i lengden er mye billigere enn giften fra Gillette ;) En barbersåpe/krem er jo veldig drøy i bruk sammenlignet med barberskum på boks.

Når vi snakker om Proraso på tube, så ga jeg en til fattern i julegave. Han var meget fornøyd, og det ga en veldig glatt barbering selv med engangshøvler. Det var vel over 25 år siden sist han hadde brukt barberkrem på tube. Proraso er et godt, gammelt merke. Italienerne kan dette. Her er litt reklame:

Jeg har selv investert i Proraso såper, både den hvite og den grønne. Jeg har kun brukt den hvite til nå, og er meget fornøyd, både med skum og lukt.

Det er ingen skam å ha mange såper/kremer. Se bare på kvinnfolka, de fyller opp skuffer og skap med sine produkter. Skal ikke vi menn få lov til å ha noen hyllecentimetere med luksus vi også? :)

Werner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp testa nye barberkremen, Truefitt & Hill Ultimate Comfort. :)

Veldig bra, brukte nok kanskje litt mye vann, den er ikke like "tørr" som den grønne Prorasoen jeg har.

Gillette-blader i høvel'n, og det hele toppet med litt Nivea Aftershave Balm. Mmmm...

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
Er det noen som har info om status på Barbershop-forumet?

Har ikke kunne logge meg inn der på lang tid. Får bare feilmelding på siden.

Ja sånn har det vært lenge. Gansk synd igrunn, for det var et interessant forum å vanke på.

W

Lenke til kommentar

Eg er medlem der på forumet under namnet "Comapq". Eg starta ein del trådar i den tru at det skulle regna med svar, men eg erfarte at det eigentleg er ganske daudt der. Ganske synd, siden det er ein betre samlestad for det norske våtbarberande godtfolket for å diskutera dette emnet.

Apropos butikkar verdt å besøka. Eg skal ein tud til Trondheim i neste veke, og lurte på om nokon kanskje kjenner til somme butikkar som sel litt barberutstyr. Så slepp eg den litt plagsomme fraktkostnaden:P

Lenke til kommentar
Apropos butikkar verdt å besøka. Eg skal ein tud til Trondheim i neste veke, og lurte på om nokon kanskje kjenner til somme butikkar som sel litt barberutstyr. Så slepp eg den litt plagsomme fraktkostnaden:P

Beklager å måtte skuffe deg Ivar_Aasen, men det er minimalt med slikt å oppdrive i Trønderhovedstaden.

Er du heldig, så selger fremdeles noen av parfymeriene Omegas barbersåpe (Proraso såpe i annen innpakkning).

Edit: Finner du såpa, finner du mest sannsynlig også Omegas barberkost av svinebust.

Endret av Mitth'raw'nuruodo
Lenke til kommentar

God lørdag alle sammen her på forumet!

Jeg har en liten bunke spørsmål:

1. Når jeg barberer meg må jeg barbere i motsatt retning av gro retning for å få ett tilfredsstillende resultat. Har hørt at dette IKKE er helt bra. Hvorfor er det sånn? Når jeg barberer i med hårene så blir de ikke borte…

2. Hvordan kjennetegner en god kost?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
God lørdag alle sammen her på forumet!

Jeg har en liten bunke spørsmål:

1. Når jeg barberer meg må jeg barbere i motsatt retning av gro retning for å få ett tilfredsstillende resultat. Har hørt at dette IKKE er helt bra. Hvorfor er det sånn? Når jeg barberer i med hårene så blir de ikke borte…

2. Hvordan kjennetegner en god kost?

1. Du kan prøve å barbere en runde med hårene først, så en runde mot hårene etterpå. Det er en fordel at hårene allerede er kuttet ned før du forsøker å barbere mot hårene.

2. Jeg ser på det som en fordel at den absorberer vann godt, og at den kan holde på en del skum. Mange ser vel også en fordel i at kosten er myk, mens andre foretrekker litt røffere koster.

Det var kanskje ikke så utfyllende svar, men håper det var litt til hjelp ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Men ein ting eg har lurt på, er korleis de rensar kosten månadleg. Amerikanarane snakkar om "Borax", men er ikkje sikker på kva det er. Har også kome over "Rubbing Alcohol", utan vidare forståing.

Jeg kjøpte nylig en grevling-kost fra EJ, og da sto det i vedlikeholds-instruksene at jeg periodisk skulle rense den med borax. Etter litt leting rundt om kring fant jeg ut at rensemiddelet boraks blant annet skal være å finne på apotek. Det var noen husmødre som diskuterte dette på et eller annet forum, og det ble nevnt at det var ganske dyrt også.

Etter litt søking på b&b-forumet fant jeg ut at en mye enklere og bedre løsning var å bruke en eddik-blanding.

Jeg har fortsatt ikke hatt kosten så lenge at jeg har hatt behov for å rense den, så jeg vet ikke hvor godt det funker.

Her er ihvertfall en guide:

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=115800

Lenke til kommentar
1. Du kan prøve å barbere en runde med hårene først, så en runde mot hårene etterpå. Det er en fordel at hårene allerede er kuttet ned før du forsøker å barbere mot hårene.

Ok, skal prøve det...

2. Jeg ser på det som en fordel at den absorberer vann godt, og at den kan holde på en del skum. Mange ser vel også en fordel i at kosten er myk, mens andre foretrekker litt røffere koster.

Det var kanskje ikke så utfyllende svar, men håper det var litt til hjelp ihvertfall :)

Ja, det var jo litt veiledning ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Ok, skal prøve det...

Ja, det var jo litt veiledning ihvertfall :)

Jeg tror den vanligste fremgangsmåten ved DE-barbering, og hvertfall den jeg bruker, er en 3 pass. En gang WTG (with the grains), en gang XTG "Across the grains) og til slutt ATG (against the grains). Hensikten er å oppnå en tettest mulig barbering og samtidig unngå inngrodde hår. Mitt inntrykk er at de færreste barberer seg med mindre enn 3 pass, og det er nok ikke uvanlig med 4. Dette er også noe av grunnen til at det er viktig at en barbersåpe produserer nok skum, nemlig at det holder til alle rundene :). Når det er sagt er det sikkert mange måter å gjøre dette på, on en må bare finne den som passer en selv best.

Lenke til kommentar
(...) Når det er sagt er det sikkert mange måter å gjøre dette på, on en må bare finne den som passer en selv best.

Tror nok det varierer en del hvor mange pass man gjør, men det du sier om WTG -> XTG -> ATG er nok det beste utgangspunktet. Noen dropper også å barbere mot hårene i det hele tatt, fordi huden rett og slett ikke tåler det. Mountain dew virker riktignok ikke å ha det problemet, så da er det vel bare å kjøre på da :)

Lenke til kommentar
Har begynt å drite i å fukte ansiktet først nå. Det fungerer like bra å bare børste på skummet rett på tørr hud.

Barberskummet er jo fuktig nok i seg selv, samtidig som at du masserer skjegghårene med børsten. Resultatet er like bra.

Det kan sikkert fungere for enkelte, men for de med skikkelig stive skjeggstubber vil nok bløtgjøring med varmt vann være nødvendig.

Man bør uansett vaske ansiktet før man barberer seg, for å få vekk døde hudceller og andre uhumskheter.

W

Lenke til kommentar
(...) Når det er sagt er det sikkert mange måter å gjøre dette på, on en må bare finne den som passer en selv best.

Tror nok det varierer en del hvor mange pass man gjør, men det du sier om WTG -> XTG -> ATG er nok det beste utgangspunktet. Noen dropper også å barbere mot hårene i det hele tatt, fordi huden rett og slett ikke tåler det. Mountain dew virker riktignok ikke å ha det problemet, så da er det vel bare å kjøre på da :)

Enig, burde ha nevnt det. Mange droper ATG, særlig på halsen.

Når det gjelder å skumme direkte på tørr hud er jeg skeptisk. Tror det er viktig å myke opp skjegget med rikelige mengder varmt vann før barbering for å unngå lugging og razor burns. Men igjen, sikkert mange måter å gjøre det på, og for noen kan det sikkert funke.

Lenke til kommentar

Enig, burde ha nevnt det. Mange droper ATG, særlig på halsen.

Når det gjelder å skumme direkte på tørr hud er jeg skeptisk. Tror det er viktig å myke opp skjegget med rikelige mengder varmt vann før barbering for å unngå lugging og razor burns. Men igjen, sikkert mange måter å gjøre det på, og for noen kan det sikkert funke.

Jeg bruker lang tid på å børste skummet inn i skjegget.

Og så må dere huske på at er det noe som fjerner døde hudceller best, er det et barberblad.

Jeg barberer alltid med vekstrettningen og på tvers. Aldri i mot, og jeg har ikke fått skrubbesår i det hele tatt. Det gjør jeg derimot om huden er for fuktig. Derfor har jeg sluttet å barbere meg i dusjen.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...