Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem.

Jeg har relativt lite skjeggvekst for alderen (21) og barberer meg hver 2-3 dag. Bruker høvel. Får ofte sår/nupper/kviser av barberingen spesielt på halsen. Åpenbart at jeg gjør noe feil et eller annet sted i prosessen. Noen som har en enkel guide eller noe?

1. Du barberer mot hårveksten. Løsning: Du skal barbere med hårveksten og sideveis. Studer ansiktet ditt i speilet.

2. Du presser høvelen for hardt, og bruker ikke lindrende nok produkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den er blank over det hele. Ser ut til at det blir en fra 1957. Rød er vel kjent for å være mer aggressiv? Blå er vel mildere?

Flare tip varianten er absolutt en god høvel. Den legger seg midt mellom den blå og den rød når det gjelder hvor aggressivt den kutter skjegget og vil trolig være kurant for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Har nettopp bestillt en liten "start pakke" til tradisjonell barbering, så får vi se åssen det går :p Satser på at det ikke er penger ut glasset, for visst det fungerer så har jeg utstyr i endel år framover. Å da snakker vi ikke vibrerende plastikk!

Jeg var i alle fall rimelig fornøyd med startpakka når jeg kjøpte den, det skal nevnes at jeg hadde lest en del om tradisjonell barbering av forskjellige slag før jeg gikk til innkjøp og visste en del om hva jeg gikk til.

Hva forventer du å få ut av denne typen barbering?

Ellers; endelig har barbershop.no fått inn Gilette-blader igjen, jeg skal handle meg noen nye straks! :thumbup:

Lenke til kommentar
Har nettopp bestillt en liten "start pakke" til tradisjonell barbering, så får vi se åssen det går :p Satser på at det ikke er penger ut glasset, for visst det fungerer så har jeg utstyr i endel år framover. Å da snakker vi ikke vibrerende plastikk!

Jeg var i alle fall rimelig fornøyd med startpakka når jeg kjøpte den, det skal nevnes at jeg hadde lest en del om tradisjonell barbering av forskjellige slag før jeg gikk til innkjøp og visste en del om hva jeg gikk til.

Hva forventer du å få ut av denne typen barbering?

Ellers; endelig har barbershop.no fått inn Gilette-blader igjen, jeg skal handle meg noen nye straks! :thumbup:

Jeg leste også endel før jeg gikk til innkjøp. Går egentlig inn med åpent sinn, men håper på at barbering skal bli en mer hyggelig opplevelse. Isteden for noe jeg må gjøre. Jeg hadde en Mach3 som fungerte greit, men som irriterte huden litt. Den knakk i 2, plastikk er ikke kvalitet. Så gikk jeg til innkjøp av en fusion. 5+1 blad, det må jo bli bra tenkte jeg. Men det gjorde irritasjonen bare verre, og jeg ble både rød og fikk barberkviser. Den lugga ganske bra også.

Det var da jeg begynte å undersøke hva jeg kunne gjøre for å unngå all den irritasjonen og ubehaget å barbere meg tilførte. Jeg kunne barbere meg max 2 ganger i uka, og gikk med konstant rød hud på halsen. Jeg kom over en tråd om tradisjonell barbering før jul, men bestemte meg for at nok var nok først for litt siden.

Barberte meg for første gang med ny høvel, skum osv, og er fornøyd. Når jeg bestilte så hadde det bare feather blad på barbershop, men jeg tenkte at det fikk gå bra. Nærmeste jeg kom til et kutt var en liten risp på halsen, men det må en regne med. Men skarpt var det uten tvil. Det tok litt lenger tid en vanlig, men kvalitet tar ofte litt lengre tid ;) Regner med en liten tilvenningsperiode, men så langt så ser det lovende ut.

Eneste grunnen jeg ser til at Gillette sluttet å produsere tradisjonelle høvler er økonomiske grunner. Det er ikke så mye penger i det når en tube krem eller en såpe varer lenge, kosten varer flere år, høvelen varer i mange år, og barberblad er billige. Det er ikke så lenge en skal barbere seg på denne måten før en sparer penger på det.

Lenke til kommentar
De selger Gilette Platinum-blader på Ultra, men disse er dyre og ganske dårlige.

Tror ikke Ultra får solgt så mange DE-blader. Da jeg i dag var innom for å kjøpe en pakke, fant jeg til min forlystelse ut at den vanlige fempakningen var nedsatt fra femtilappen til nitten kroner og nitti øre! Gilette Platinum er helt greie blader, og i dette tilfellet fikk jeg dem òg til en god pris.

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar

Kjørt 2 strøk siden jeg kjøpte høvelen min, og har tenkt å begynne med forskjellige retninger snart.

For tiden går det bare "nedover", altså mer eller mindre med skjeggveksten. Tenkte å prøve langsmed (across) når jeg får nye blader og krem! :)

Lenke til kommentar

Fikk pakken fra derby-exclusive idag. 300 blade og høvel til $44,37

Billig det ja. Bestilte 21.01.2010 og fikk den idag [30.01.2010]

Virket som en grei høvel, har ikke prøvd den enda da =)

post-194963-1264853622_thumb.jpg

Inni plast den blå plastboksen var det også ett lite speil =) Det likte jeg!

Absolutt anbefalt!

EDIT: Han merket pakken med $8.75 =)

Endret av Mountain dew
Lenke til kommentar

Eg kjøpte meg ein ny spesiallaga kost frå ein person som heitte Rudy Vey. Han laga handtaket sjølv i den designen eg sa. Dette kosta 89 USD, eller litt over 500,-. Litt informasjon om kosten:

24mm knutestr

60mm loft

handtak i ekte buffalohorn

Det følgte med ein resietube og ein krem (Casswell Massey Greenbriar). Særs nøgd med denne kosten. For å sjå bilete, sjå her.

For å sleppa div tollavgifter, markerte han pakken som ei gåve^^ Veldig praktisk!

Men ein ting eg har lurt på, er korleis de rensar kosten månadleg. Amerikanarane snakkar om "Borax", men er ikkje sikker på kva det er. Har også kome over "Rubbing Alcohol", utan vidare forståing.

Endret av Ivar_Aasen
Lenke til kommentar

Eg har vorte ein stor fan av Col Conk Amber såpa. Gir meg fantastisk skum. Testa ut eit BiC blad, og dei fungerte særs godt. Og kosten fungerer særs godt..

Men angåande den månadlege vasken; nokon som har nokre tips til kva eg kan bruka?

Lenke til kommentar
Eg har vorte ein stor fan av Col Conk Amber såpa. Gir meg fantastisk skum. Testa ut eit BiC blad, og dei fungerte særs godt. Og kosten fungerer særs godt..

Men angåande den månadlege vasken; nokon som har nokre tips til kva eg kan bruka?

Col Conk Amber er bare fantastisk! Et meget behagelig skum. og veldig god lukt. Høvelen glir meget lett i dette skummet, og jeg er slett ikke overrasket over at du fikk til å bruke et BiC blad.

Et annet godt, gammelt såpemerke jeg kan anbefale på det varmeste, er Tabac. Denne gir et fantastisk skum, faktisk bedre enn det jeg klarer å få til med Col Conk såpen, og det på mye kortere tid også. Denne såpen gir en skikkelig behagelig barbering, men lukten er ganske spesiell. Dette er iallefall ingen såpe man kjøper for lukten sin skyld, for å si det sånn. Men det må også sies at lukten ikke henger igjen etter at man har barbert seg, den forsvinner ganske fort.

Pris? Under to hundrelapper på et parfymeri i Oslo jeg ikke lenger husker navnet på. Barbershop.no har den også.

Werner

Barberte meg i dag.

Jeg har lært at tre barberinger blir for mye for huden, så nå tar jeg kun to omganger.

Hva slags blader bruker du? Og hva slags såpe?

Werner

Lenke til kommentar

Må bare si meg enig i at Tabac er en flott såpe. Tabac er i motsetning til Col. Conk en talg-basert såpe, mens Col. Conk er glycerinbasert. Mange sverger til talg (tallow) baserte såper hvilket gir seg utslag i mange (og lange) tråder rundt på diverse fora for tradisjonell barbering. Personlig liker jeg å variere litt da jeg finner at talg- og glycerinbaserte såper virker ulikt på huden, og at en hindrer tørr hud ved å bytte litt. Her er det antagelig like mange meninger som personer.

Når det gjelder glycerinbaserte såper er det vanskelig å komme vekk fra at Mama Bear lager noen helt fantastiske såper. Disse kan kjøpes gjennom barbershop.no. De koster kr 119,- og er drøye i bruk. For varme sommerdager anbefales en av Ice såpene som kjøler ned huden på en svært behagelig måte, min personlige favoritt er Lime Ice.

Viktigere enn såpe er antagelig hvilke blader en bruker. Selv synes jeg Feather blader blir for skarpe for daglig bruk, de er lite tilgivende ovenfor røde prikker på halsen eller småfeil i teknikken. Jeg synes heller ikke at de sklir like lett over huden som f.eks. Derby. Bestiller en blader fra utlandet kan Derby, Gilette 7 O' clock yellow pack eller Iridiums være gode tips.

Til dere med nytt utstyr, gratulerer og velkommen til skikkelig barbering :yes:

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg husker rablende feil men jeg mener å ha sett i en av mantic59 sine filmer på youtube at x antall deler eddik og x antall deler varmt vann skulle funke til å rense kosten. Tror ikke det var nødvendig å gjøre hver måned, men heller hvert halvår. Foreslår at du prøver å finne denne filmen.

Lenke til kommentar
Viktigere enn såpe er antagelig hvilke blader en bruker. Selv synes jeg Feather blader blir for skarpe for daglig bruk, de er lite tilgivende ovenfor røde prikker på halsen eller småfeil i teknikken. Jeg synes heller ikke at de sklir like lett over huden som f.eks. Derby. Bestiller en blader fra utlandet kan Derby, Gilette 7 O' clock yellow pack eller Iridiums være gode tips.

Når det gjelder blader, må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har brukt noe annet enn Feather, siden jeg begynte med tradisjonell barbering i fjor. Jeg har tre-fire andre merker jeg har kjøpt på eBay, som jeg blir å prøve etterhvert.

Til daglig bruker jeg en Merkur Futur høvel, som jeg er veldig fornøyd med. Har også fått tak i en del eldre høvler på eBay, bl.a. en 1965 Gillette Slim Adjustable, og en 1967 Gillette Super Speed.

Werner

Lenke til kommentar

Synes Feather er for skarpe første gangen de brukes, men etter det er de svært gode, og kan brukes mange ganger før de blir for sløve. Minner meg på at jeg må skaffe meg noen nye blad snart.

Når det gjelder Tabac, er jeg enig i at det er en god såpe. Kjøpte min shaving stick på et parfymeri (parfymelle tror jeg) for ca 100kr. Har blitt min faste reisesåpe. Ellers har Mama bear Lime ice blitt min hverdagssåpe. Den gir en super glid stort sett hver gang.

Lenke til kommentar

@ Werner

Jeg har bare to høvler selv, en Merkur 38C som er i daglig bruk og en engelskprodusert Gilette Tech som jeg synes blir for lett selv om det er en stilig høvel. Gilette superspeed (ofte bare forkortet SS på badgerandblade) virker til å være den kanskje aller best likte vintage høvelen så der har du sikkert gjort et godt kjøp :).

"Problemet" med tradisjonell barberering er jo at det er så mye å prøve, men jeg har bestemt meg for å prøve å holde meg i skinnet. Neste produkt som må prøves er Proraso shave cream i tube. Denne får for mye skryt til ikke å prøves. Jeg bestiller det jeg trenger fra connoughtshaving.com i England, og en tube koster under 50-lappen der :).

Endret av Kaadoonk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...