Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Då fekk eg handla frå barbershop, litt basert på kva dei hadde på lager. Må få seie at eg syns dei var utsolgt for mange varer. Til dømes kun Merkur barberblader på lager.

Det blei slik denne gong:

Merkur 34C HD

Merkur barberblader

Proraso barberkrem eukalyptus i tube

Simpsons Berkeley barberkost - Best badger

Proraso Protective After Shave

+ Generasjon 5 av Georgetown Pottery sin Scuttle

Vonar dette vil vere ei ok nybyrjarpakke.

Ser veldig bra ut det der. Synd at du bare fikk tak i Merkur sine blader. De er uten sammenligning de dårligste jeg har prøvd og de får også jevnlig dårlig kritikk på diverse barberforum rundt omkring.

Barbershop.no er veldig hjelpsomme og har utrolig kjapp levering. Dessverre er det ofte at de er utsolgte for barberblader. Et utmerket alternativ når en skal kjøpe blader er http://www.connaughtshaving.com/. Har selv handlet der og det er en ryddig nettbutikk. Du må imidlertid regne med ca. 3 ukers leveringstid. Prøv gjerne å bestille litt forskjellige blader første gang da det er individuelt hvilke blader som passer til den enkeltes hud og teknikk. Derby, Iridium Super, Gilette 7 O' Clock gul eller grønn eske samt Red Personna er gjengangere blant anbefalte blader. Jeg har selv god erfaring med samtlige av disse.

Lykke til!

Endret av Kaadoonk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man forsiktig og går man ikke inn for 100% glatt resultat hver gang, så skal det være bedre for huden.

Det eneste man må passe på er at man velger en høvel som ikke er for aggressiv. Selvfølgelig bør man vente litt med å bruke ekstra skarpe blad, men det bør man også om man har hud som tåler alt.

Lenke til kommentar

Ellers så er det viktig å merke seg vilken vei håra veks. Om det er eit spesielt område på halsen som blir ganske rødt så kan det være fordi håra akkurat der veks motsatt vei.

Det mest skånsome for huda er å barbere med håra og det er derfor viktig å merke seg om alle håra veks samme vei eller ikkje. Det er langt ifra alle som kun har sjegg som veks ovanfrå og ned.

Lenke til kommentar

Eg har tyrr hud. Ikkje særs tyrr, men littegrann. Er det nokre produkt i daglegvarebutikkar som eg kan kjøpa, og som vil hjelpa? Eg ynskjer nødig å bruka ASB-en min etter kvar dusj, då eg helst vil bruka denne etter kvar barbering (omlag to gonger i veka). Dersom det ikkje er produkt som rema/rimi/spar osb sel som held standard, kan de jo referera til produkt på barbershop.

Kvifor er det så liten aktivitet på barbershop sitt forum? Det er jo ein glimrande stad for norskt godtfolk å diskutera tradisjonell våtbarbering og utstyr, i staden for i denne tråden, som for øvreg var relativt vanskeleg å finna.

-Ivar Aasen-

Lenke til kommentar

Ivar_Aasen: En enkel og grei Aloe-Vera gel bør være nok. Fås på vanlige apotek. Om du bruker helt vanlig dusjsåpe/sjampo så kan du også prøve mer skånsomme produkter. Neutral sin serie med såper er fantastisk for ømfintlig hud, og fås på vanlige dagligvarebutikker. (De er så fine at de er anbefalt av norges astma og allergiforbund)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har tips til andre steder enn barbershop.no som selger barberblader?

Oppdaget i dag tidlig at jeg er på det siste Gilette-bladet mitt, og har bare igjen et Merkur-blad som fulgtet med høvelen jeg kjøpte. Har lest at disse er heller dårlige, så jeg gleder meg ikke til å prøve det....

Barbershop er utsolgt for både Gilette og Derby, som jeg hadde tenkt å prøve denne gangen. Er det noe annet sted jeg kan få tak i noen av delene, eller må jeg bare vente til BS.no får dem på lager igjen? :hmm:

Ellers er jeg på jakt etter en ny barberkrem, stativ og en ordentlig skål. Kanskje jeg rapper med meg noe fra Barbershop til uka, om de får inn blader også...

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper fra en europeisk selger og prisen på varen er under 200 kr bør det gå fort fra ebay. Tok rundt en uke forrige gang jeg bestilte mener jeg.

Jeg er ikke så stø på Ebay'ing gitt, men ja... Det er vel alternativet.

Magert marked gitt!

Lenke til kommentar
@Fisk1:

Kaadoonk skrev lenger oppe på denne siden at http://www.connaughtshaving.com/ var et greit sted å bestille blader fra.

Du kan kanskje prøve der? Ligger i England, så levering burde gå raskt.

Takk for tipset, det skal jeg vurdere om ikke Barbershop får på lager denne uka.

Vurderer å kjøpe Feather-blader, det har de på lager og jeg har alltid hatt lyst til å teste de.

Lenke til kommentar
@Fisk1: Kan ikke si noe negativt om Feather-bladene. Har brukt bladene siden dag en, og alltid er jeg blid og fornøyd etter en barbering. Så kan jeg anbefale barberkrem fra Trumper. The English Shaving Company.com har gode priser på barbersåper og barberkrem. Ikke minst har de en vennlig frakt. :)

Hjertelig takk for tips! :)

Ser ut som om Feather leder marsjen her ja, men de er visst sabelskarpe? Håper jeg ikke skjærer av meg øra...

Får "lukte litt" (hehe) på forskjellige barberkremer, ikke lyst til å gå over til såpeblokker enda!

Lenke til kommentar

Håndter bladene for det de er. Vær forsiktig, slik du ville vært med andre skarpe gjenstander. Men at bladene blir omtalt slikt, syns jeg bygger unødig frykt mot bladene. Er du stødig med henda, og ellers teknisk og praktisk anlagt - vil det nok gå fint. Begynn forsiktig. :)

Lenke til kommentar

Skarpe blader er ikke skumle, er man forsiktig så kjenner man når man presser grensene imot å kutte seg.

Det er en grunn til at det opprinnelig het "safety razor" - man kan miste litt blod, men permanent skade skal godt gjøres.

Men selv en sylskarp barberkniv er håndterbar uten risiko om man bare tar det rolig og lærer seg hvordan man skal håndtere en skarp knivsegg.

Kutter man seg stygt med noe skarpt er det mye bedre enn om man kutter seg med noe sløvt, siden det gror tilnærmet perfekt om man renser såret og lar det hvile.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...