Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

At folk brukar meir pengar på det er ikkje på grunn av prisen, det er fordi dei har lyst å prøve noko meir.

Om du kun bytter ut Gilette Fusion, blader og krem med noko frå barbershop så vil du nok kome billigare frå det på lang sikt. Kremen er kanskje litt dyrare, men mange er ganske drøye. Bladene er veldig mykje billigare, du m jo ut med 120-150 kroner for ein pakke med fire blad i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At folk brukar meir pengar på det er ikkje på grunn av prisen, det er fordi dei har lyst å prøve noko meir.

Om du kun bytter ut Gilette Fusion, blader og krem med noko frå barbershop så vil du nok kome billigare frå det på lang sikt. Kremen er kanskje litt dyrare, men mange er ganske drøye. Bladene er veldig mykje billigare, du m jo ut med 120-150 kroner for ein pakke med fire blad i.

http://cgi.ebay.com/50-Blades-FEATHER-Razo...%3D10%26ps%3D63

Lenke til kommentar

Trenger noe annet enn gillette med x antall blader og innebygget vibrator.

Er veldig usikker på om jeg skal gå till innkjøp av en kniv eller høvel. Kniv ser jo veldig mye kulere ut, men det å ha en sylskarp kniv oppi fjeset og strupen virker på en måte litt avskrekkende. Er liksom ikke veldig keen på å få masse arr i ansiktet. Så lurer vel egentlig på hvor vanskelig det er å bruke en barberingskniv.

Høvel ser betraktelig tryggere ut og mindre vedlikehold. Er det stor forskjell på resultatet man får ved høvel og kniv?

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så utrolig vanskelig å bruke en barberkniv; selvfølgelig bør man være stødig på hånden og litt forsiktig - men er man det så kjenner man det lenge før man kutter seg. Resultatet blir stort sett det samme, men når teknikken sitter perfekt så kan kniv gi en skånsommere barbering med samme resultat.

Den største faren med knivbarbering er om man blir overrasket mens man barberer seg, siden det er viktig å ha full konsentrasjon på det man driver på med.

Kniv med utskiftbare blader kan være et fint alternativ midt imellom. Ikke like skummelt, og ganske lik teknikk, samtidig som man slipper vedlikeholdet. Feather har også en serie med proguard-blad som har et gitter som gjør det utrolig vanskelig å kutte seg.

(Burde egentlig prøve proguard-bladene selv; har en halvbrukt pakke liggende...)

Lenke til kommentar

Barbering er fjerning av skjegg, hode- og kroppshår hos mennesker eller dyr slik at huden blir mer eller mindre glatt. Mange menn barberer ansiktet hver morgen, og flere kvinner barberer regelmessig legger og armhuler. Barbering utføres vanligvis med barbermaskin eller barberhøvel.

:!:

I flere tusen år har en brukt barberkniv og -blader av skarpslipte metaller for å stelle hår og skjegg og glattbarbere huden. I middelhavsområdet har også sylskarpe blader av obsidian, naturlig lavaglass, vært mye brukt.

Men tidene forandrer seg hele veien. (Legg merke til at det finnes 3 personer i verden som har stort seertall for stønt som har forsøkt og vokse kjegge sitt.) Det gikk ikke bra og pga. filmens innhold får dere finne frem til linken selv.

Barbering kan også være et ytre tegn på en persons stilling eller rolle i et samfunn. Et eksempel er de katolske munkenes tonsur, det vil si glattbarbert felt øverst på hodet som skal markere deres hengivelse og åpenhet for Gud. Glattbarberte hoder kan også være uttrykk for nynazistiske sympatier eller slavestatus i tidligere tider, så det :=)

Lenke til kommentar

Ser på kniver på barbershop.no. Ser at knivene ikke kommer klare til barbering, hvor vanskelig er det å gjøre kniven skarp når man ikke har noen erfaring med sliping? Vil jeg risikere å ødelegge kniven eller vil det gå greit?

Hva annet av utstyr vil jeg trenge?

Lenke til kommentar

Det er ikke bare-bare å slipe kniven skarp nok. Men når man først har fått den skarp så holder det med å bruke baksiden av en strop med slipepasta.

Send en mail til barbershop og hør; mente de nevnte et sted som drev med billig sliping av barberkniver for en stund siden i en promomail.

Lenke til kommentar

Har komt fram til at dette med tradisjonell barbering er noko eg har lyst å lære meg.

Har til no komt fram til denne pakka hjå barbershop.no

Merkur 34C HD

Derby Extra barberblader

Proraso barberkrem eukalyptus i tube

Simpsons Berkeley barberkost - Best badger

Usikker på kosten? Innspel?

Det som manglar då er vel etterbarberingskrem. Men kva? Hudtypen min er vel normal. Har litt trua på Fitjars Kjakesmurning.

Lenke til kommentar

Eg eig sjølv Merkur'en du vurderer. Kan nemna at eg er særs nøgd med den. Det er vel stort sett einstemnig vedtatt at denne høvelen er blant dei beste nybyrjarhøvlane. Sjølv har eg berre brukt Merkur sine blader. Svært mange seier negative saker om desse skarpe sakene. Eg har også høyrd nesten berre lovord om derby sine blad, mellom anna at dei er dei beste byrjarblada. Kremen har eg også, og den er glimrande! Veldig lett å skumma opp, luktar fantastisk (etter at du har blit vane med lukta, hehehe) og har ein olmsk, kjølande effekt som eg vil setja stor pris på til sumaren:D

Den einaste kosten eg har erfaringar med, er Omega svinebusten. Denne kosten er litt i stivaste laget for meg. Kan ellers nemna at kanskje du burde gå for ein litt dyrare kost? Med mindre du liker ein litt stivare grevlingkost, sjølvsagt. Eg har planar om å investera i ein silvertip, og har sett på www.penworks.us og www.eliterazor.com... Desse har nokre heilt nydelege kostar, med litt unike handtakdesign. Eg har satt meg ei grensa på 80 USD (70 USD = omlag 400 NOK). Sjå litt på desse kostane, frakta er svært liten også. Ellers så vert du nok ikkje skuffa med den BB kosten. Eg liker faktisk nesten svinebusten til tross for stivleiken. Ein mjukare kost vil også laga litt meir skum på kortare tid.

Dersom du vil ha endo meir informasjon, anbefalar eg deg å verta medlem i nokre nettsamfunn: www.badgerandblade.com OG/ELLER www.theshaveden.com

Her finn du mykje infomasjon i alle tema innanfor tradisjonell våtbarbering!

Eg har særs gode erfaringar med Proraso Liquid Cream Aftershave Balm

-Ivar Aasen:P

Endret av Ivar_Aasen
Lenke til kommentar

Då fekk eg handla frå barbershop, litt basert på kva dei hadde på lager. Må få seie at eg syns dei var utsolgt for mange varer. Til dømes kun Merkur barberblader på lager.

Det blei slik denne gong:

Merkur 34C HD

Merkur barberblader

Proraso barberkrem eukalyptus i tube

Simpsons Berkeley barberkost - Best badger

Proraso Protective After Shave

+ Generasjon 5 av Georgetown Pottery sin Scuttle

Vonar dette vil vere ei ok nybyrjarpakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...