Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Den kosten klarer seg helt sikkert en god stund uten at den henger i stativ. Tror det er mer nøye hvis det er en superfancy kost der produsenten presiserer at den skal henges opp etter bruk. Så lenge den står luftig og ikke i et tett skap så går det vel fint:)

Ja, om du sier det så. :)

Jeg trenger uansett en bolle å lage skum i, har utrolig nok ikke noe egnet her på hybelen.

Tenkte å kjøpe en dyp risbolle på Clas Ohlson eller noe. En med riller nedi, fortrinnsvis...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Allright, første DE-shave gjennomført. Dette var noe helt annet enn Mach3!

Går ikke an å se for seg engang uten å prøve det...

Resultatet ble faktisk ok, men jeg er litt sår her og der og fikk meg et lite kutt.

Skummet ble greit til første gang å være, Proraso-kremen krevde mer vann enn jeg trudde. Men, jeg syns det var vanskelig å "kjenne" at jeg barberte meg, dette er vel en tilvenning over fra flerbladshøvel.

Prøvde å være lett på hånda og ikke ta to strøk over samme flekk, men gammel vane er vond å venne.

Proraso-kosten bærer også preg av å være litt billig, den er litt stiv å påføre skummet med.

Glad jeg hadde styptisk gel og etterbarberingskremen ja! Hehe... :)

Alt i alt en veldig artig opplevelse, gleder meg til å prøve igjen og trene mer.

Lenke til kommentar
Jeg er helt fersk i "gamet" og lurer på om dere bruker/sliter ut først den ene siden av bladet og deretter den andre ? Merkes det godt når bladet begynner å bli sløvt ?

Hvor mange barberinger anslår dere på ett blad ?

Jeg bruker begge sidene av bladet i hver barbering. Tror det er vanskelig å holde styr på hvilken side man bruker når...

Når bladet blir sløvt kjenner man at det lugger når man barberer seg.

Hvor mange barberinger som går pr. blad avhenger av type blad, skjegg, osv.

Men mantic59 på youtube (om jeg ikke husker feil), anslår at de fleste blader holder til mellom 4-6 barbering.

Lenke til kommentar

Det er jo metall, så den einaste trusselen så vidt eg ser er rust. For å ruste må dei ha oksygen, fuktighet og salt. Oppbevar dei tørt og i romtemperatur (ikkje på badet) så ser eg ingen grunn for at dei ikkje skal kunne halde seg i mange år. Har lese om folk som har tatt fram 10-15 år gamle blader gode som nye. Las og eit tips om å oppbevare dei i lag med noko som trekker til seg fuktighet.

Eg har ikkje prøvd stort, men synest Feather fungerer veldig godt. Søker du i denne tråden vil du sjå at mange er av same oppfatning.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har lenge vært en svoren fan av Mama Bear barbersåpe, og er for så videt fortsatt det. Men etter å ha lest en del inne på Badger&Blade fant jeg ut at jeg måtte teste Tabac barbersåpe ettersom denne nærmest lovprises der inne.

Såpen lukter spesielt, det er ikke så lett å beskrive lukten. Blomster, pudder og et hint av tobakk er det nærmeste jeg kommer. Etter min mening er lukten hverken spesiell god eller spesiell vond. Nå sitter lukten heller ikke igjen etter en har skyllet bort skummet så det er ikke noe en merker noe til resten av dagen.

Såpens egenskaper er derimot fortreffelige. Tabac gir en flott pute mot høvelen og beskytter huden mot kutt. Samtidig gir den svært god glid og er lett å skumme opp. Kan absolutt gi denne min anbefaling.

Såpen er ikke blandt de billigste i innkjøp, men er utrolig drøy så det jevner seg ut.

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt ekspertise folkens, jeg skal ut å reise en del etter nyttår og har derfor lyst på en høvel og viktigst av alt en kost til å kunne reise med. Jeg har brukt min vanlige kost ved tidligere reiser og pulsen stiger alltid litt når jeg tar den opp fra toalettmappen og ser at kosten er litt deformert. Jeg husker jeg så et reisesett fra art of shaving da jeg bodde i Canada, men jeg vet ikke kvaliteten på det. Om noen har noen tips blir jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Jeg trenger litt ekspertise folkens, jeg skal ut å reise en del etter nyttår og har derfor lyst på en høvel og viktigst av alt en kost til å kunne reise med. Jeg har brukt min vanlige kost ved tidligere reiser og pulsen stiger alltid litt når jeg tar den opp fra toalettmappen og ser at kosten er litt deformert. Jeg husker jeg så et reisesett fra art of shaving da jeg bodde i Canada, men jeg vet ikke kvaliteten på det. Om noen har noen tips blir jeg veldig takknemlig.

Sjølv brukar eg denne på reiser i (blått): reisekost

Er hakket stivare en min vanlige barberkost, men så er det også ein billegare hår type.

Kosten består av tre delar;

-kosten på ei lita plate

-ei hylse til å oppbevare kosten

-og eit lokk.

Under reise putter du kosten i hylsa og skrur på lokket, hylsa har hol i botnen med den hensikt at kosten skal kunne tørke under transport (har sjølv dårlige erfaringar med dette så la kosten få tørke litt før du pakker den ned).

Når du skal bruke kosten så skrur du lokket på hylsa og deretter skrur kosten til lokket.

I forhold til prisen så er eg svært fornøgd med denne kosten. Bruker den til og med litt til vanlig berre for å få avveksling fra min vanlige barberkost.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruke sånn kost og den type skum når man får sånn gillette skum på flaske ?

Er dette bedre ? Isåfall på hvilken måte ?

Kor mykje betre det er med kost og såpe/krem i motsettning til skum på sprayflaske fra gillette kan man nok diskutere mykje, og det kokar mykje ned i personlig preferanse. Har ikkje tenk å skrive ei avhandling om dette no, men for meg er den viktigaste faktoren at du med kost og såpe har eit stort utvalg i lukt på barberskummet.

Gillette sine produkter lukter do-såpe og kjemikalier.

Når det er sakt så er faktisk typen Gillette gel-skum faktisk veldig bra med mykje fuktigheit og god glid for høvelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...