Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidligere i dag hentet jeg min nyeste bestilling fra Barbershop bestående av Proraso barberkrem, etterbarberingskrem, styptic gel, en pre-/postkrem, samt en Razorpit til far - som fortsatt sverger til flerbladshelvete til Gillette. Gleder meg til å prøve det beste Italia har å by på.

Lenke til kommentar

Kos deg, jeg regner med du har studert Mantic59 sine videoer før du hiver deg i gang? Ta deg god tid og nyt det. Vet Prosaso sin barberkrem kan lukte litt "gubbe" men den er helt klart bra saker! :p

Forresten, dårlig hell hos Ultra, noen som vet om butikker som fører tradisjonelle produkter i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen novise lengre, den tradisjonelle barberingen er noe jeg har utøvd i hvert fall et år nå, alle mantic-videoene har jeg også sett flere ganger.

Fant du ikke DE-blader på Ultra? Hadde det sist jeg sjekket, Gillette vel å merke.

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar

Da har jeg akkurat kjøpt og betalt startpakken hos barbershop (LINK), samt en Daily Face Wash (LINK).

Fant ut at jeg hadde fet hudtype, og har egentlig lenge ergret meg over hudormer og noe kviser, blir spennende å se om dette hjelper noe.

Har ellers ganske lite skjeggvekst. Går helt fint for meg å barbere meg hver tredje dag nå, uten at det skal bli for mye. Tror heller ikke skjegget mitt er så veldig stivt, uten at jeg har prøvd noe annet :p

Til nå har jeg brukt Gilette Fusion power med noe gilette gel-skum.

Har jo fått med meg at mange skryter veldig av tradisjonell barbering i forhold til "kiwi-utvalget", så jeg har rimelig høye forventninger nå!

Lenke til kommentar

Fikk barberkniven fra sanguine i går. Må si jeg ikke ble blåst vekk av kvaliteten. Har enda ikke prøvd den.

Hvordan bør jeg feste bladene? Sånn som jeg tror det ska gjørest er; åpne den, legg vanlig barberblad så de hakkene treffer de på kniven. Men da blir bladet sikkende langt ned, men det kan være det skal være sånn.

Lenke til kommentar

Prøvde det settet i dag... Vanskelig å få vinkelen riktig, var veldig redd for å kutte meg også, men klarte å unngå det.

Å lage skum er heller ikke så lett, og det ble litt for vått, men fikk rasket det sammen til noe tror jeg... :p Tror jeg må kjøpe meg en stor tekopp eller en skål å gjøre det i.

Er ikke helt fornøyd med hvordan det ble, med tanke på hvor tett og sånn, men det bedrer seg nok med trening.

Trenger nok litt trening... Var bra skrape de bladene!

Endret av jale
Lenke til kommentar
Hvis det er en tradisjon burde du jo vite det?

Men hårrøttene aner ikke hva som skjer utenfor seg selv så jeg antar at du vil få krøller hvis det er naturlig for deg.

Har gjort det 3 ganger da, så har ikke merket noe enda, men vil slutte med det hvis det dreper krøllene mine.

Lenke til kommentar

Jeg så på YouTube-videoene til han derre fyren som er nevnt oppi her, og begynte å lage i handa for jeg syntes det så enklest ut. Men ristet nok ikke nok av kosten før jeg begynte å røre. Det ble et rør, for å si det sånn. Halvparten datt av handa og ned i vasken. Da fortsatte jeg å røre i trynet. Ble ok til slutt, fikk i hvertfall et lag som dekket fjeset.

Ser jo helt klart enklest ut å gjøre det i en kopp da, slipper man at det renner ut overalt hvis det er for mye vann, dessuten kan man sette fra seg kosten i koppen, og koppen ned, så har man plutselig to hender ledig til noe.

Ser han anbefalte å la kosten ligge å bløte seg mens man dusjer også, og det er jo litt letter for meg å gjøre i en kopp.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Skulle ha kjøpt meg ein aftershave av eit eller anna slag. Litt usikker på kva eg eigentlig treng, men ser for meg at ein krem kan bli litt for feit for huda mi.

Prøvde ein fuktigheitskrem som dama har, men vart veldig feit i huda av den etterpå.

Nokon som har eit godt tips til kva eg kan kjøpe?

Ellers går no barberinga betre og betre, og det er veldig stas :D merka eg har lyst å handle meg noko nytt, utvide sortimentet litt... tips til ei god barbersåpe tar eg gjerne imot :)

Lenke til kommentar

Ettersom barbermaskinen min begynte å bli dårlig bestemte jeg meg for å prøve tradisjonell barbering. Kjøpte derfor det velkjente startsettet fra barbershop med Proraso produkter og Derby extra blader.

Etter å ha studert alle filmene til youtube mannen Mantic59 var jeg klar for å prøve på meg selv. Det gikk egentlig greit over alt uten de store kuttene, utenom på haken. Jeg tenkte at siden haken er den eneste plassen jeg har helt tett og stivt skjegg så trengte jeg mer trening for å få det bra til her.

Nå har jeg "trent" nesten hver dag i to uker, men jeg sliter fremdeles med hakepartiet der jeg har veldig tett og stivt skjegg. Har prøvd i alle mulige retninger og vinkler, men høvelen henger uansett igjen, og når jeg fortsetter å dra river jeg meg, og den begynner å blø :p (Jeg her også selvfølgelig ikke noe press på høvelen)

Tanken har slått meg at bladene ikke er skarpe nok, virker som derby bladene ikke klarer å kutte skjegget. Så jeg lurer på om det har noe for seg å kjøpe feather blader da disse er skarpere? Eller er teknikken min rett og slett for dårlig?

En annen ting jeg mislikte med startsettet er at kosten av svinebust er alt or stiv og virker veldig "billig", vil dere erfarne barbererer anbefale å legge noen ekstra hundre lapper i en dyrerer kost av grevling?

Håper noen med litt erfaring har noen råd til en som er lei barbermaskinen og ikke har lyst tilbake til flerbladshøvel. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...