Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått lagt inn bestilling hos barbershop.

Handleliste:

- Merkur 34G barberhøvel (pimp med gullhøvel :green:)

- Truefitt & Hill barberkrem i tube, rose

- Edwin Jagger Best Badger barberkost + stativ

- Proraso Liquid Cream Aftershave

- Derby Extra-blader

Så da gjenstår det bare å vente, da... Den gamle mach3-høvelen min får vel sin siste overkjøring på mandag eller tirsdag, så blir det ikke noe før Merkur-høvelen kommer. Gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg endelig fått lagt inn bestilling hos barbershop.

Handleliste:

- Merkur 34G barberhøvel (pimp med gullhøvel :green:)

- Truefitt & Hill barberkrem i tube, rose

- Edwin Jagger Best Badger barberkost + stativ

- Proraso Liquid Cream Aftershave

- Derby Extra-blader

Så da gjenstår det bare å vente, da... Den gamle mach3-høvelen min får vel sin siste overkjøring på mandag eller tirsdag, så blir det ikke noe før Merkur-høvelen kommer. Gleder meg! :D

frister å kopiere handlelista di altså.. har så utrolig lyst å teste noe annet en mach3-driten

--

er det her noe å satse på folkens?

barbering-startsett-

Endret av probin
Lenke til kommentar

Det er bare å investere, en DE-barbering er som en spa-behandling sammenlignet med Gillette.

Min startpakke ble:

- Merkur 34C HD

- Gillette og Feather blader (gå for Feather med en gang, de eier)

- Edwin Jagger Super Badger m/stativ

- Proraso grønn tube

- The Gentleman Refinery Standard After Shave Balm (denne er genial)

Nå 1 år etter beståt oppsettet mitt av det samme mer eller mindre, varierer litt mer med barberkremer. Har fortsatt en del igjen av TGR balmen. :)

Probin: det startoppsettet ser meget bra ut. Proraso barberkremen er fotsatt min favorittkrem. Om du føler for oppgraderinger ville jeg valgt feather blader og en bedre kost.

Lenke til kommentar

Spa-behandling i forhold til Gillette?

Gillette gir meg en meget bra behandling, Superspeed og Fatboy er meget bra høvler.

Bedre kost?

Smak og behag kanskje? Det finnes ikke "dårlige" koster, noen mister knoten sin fort, men da er det somregel en feilproduksjon.

YMMV:

Your mileage may vary.

Lenke til kommentar

Idag fikk jeg dette settet i forsinket bursdagsgave, og nå nettopp prøvde jeg meg frem.

Hva jeg gjorde:

- Tok litt barberingsskum fra tuben i venstre håndflate og rørte rundt med kosten til det ble litt mer skummete. Fordelte skummet utover områdene i ansiktet med skjegg med kosten. Barberte meg, skjærte meg 5 steder, 4 av stedene var på kjevekanten rundt haken. Barberte meg ferdig og skylte ansiktet rent. Smørte utover litt etterbarberingsvæske fra flasken på ansiktet.

Hva jeg hadde problemer med:

- Barberingsskummet stivnet litt på ansiktet, noe som gjorde det hardere å skrape bort med klingen. Er dette meningen?

- Umulig å skylle ren høvelen for hår og skum, jeg måtte demontere den 2-3 ganger underveis for å rense barberbladet og høvelen skikkelig. Hvordan skal denne renses underveis?

- I tillegg fikk jeg "Organic Grooming dusk After shave Balm". Når skal denne brukes? Etter tidligere nevnt barberingsvæske? Før?

Dette er første gang jeg har prøvd noe annet enn Gillette Mach 3, så jeg har sikkert mye å lære :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder barberkremen, så skal denne skifte konsistens helt, og ikke bare bli litt mer skummete. Nå skrev du ikke hvor mye vann du brukte, men du skal bruke så mye vann at skummet får en konsistens omtrent som noe mellom vanlig krem og såpeskum . Å måtte demontere høvelen for å skylle den skal ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt min første DE-barbering!

Det gikk temmelig greit, faktisk! Er fornøyd med resultatet også, jeg har aldri følt meg så glatt i ansiktet som nå. Mangler litt under nesen, men siden jeg er uvant med høvelen fortsatt, så torde jeg ikke gå så hardt under der, så det får være. Ellers gikk det veldig greit å piske opp skum, men hadde litt problemer med å holde liv i det på andre og tredje overkjøring. Regner likevel med at dette kommer seg etter hvert...

Kort oppsummert, jeg er kjempefornøyd! Angrer ikke på at jeg investerte litt penger i noe såpass viktig som barbering. Aldri mer inngrodde hår! :D

Lenke til kommentar
Så kjapt innom tråden her igår, og fikk mitt startsett fra Barbershop...

Tok min første barbering igår, og var nok litt ivrig ettersom det ble noen små kutt her og der, men de fleste var ujevnheter i huden :roll: burde sikkert varmet opp hårene ansiktet litt mer og brukt mer tid på å la skummet virke på ansiktet/skjegget. Ellers var det en herlig opplevelse! Gleder meg til neste gode barbering på morgenkvisten/kvelden!

Noen som har en god olje/såpe/krem å anbefale som man kan smøre inn før man maserer inn skummet?

Tenkte ikke så mye på at jeg burde ha et sted å henge kosten(& høvelen) da jeg bestilte settet, men syntes dog et par hundre kroner for et lite stativ var litt i meste laget som nybegynner. Tok en tur innom Åhlens og kjøpte noen små knagger, passet utmerket og måtte bare ut med 38kr. Eneste negative er at de festes med sugekopper og ser jo ikke like fine ut. Kan evt. skrus eller festes på en annen måte, men slik er det foreløpig;

post-54360-1241738762_thumb.jpg

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar

Synes det så veldig fint ut. Her ligger bare alt i en kurv :p

Nå er ikke jeg inne i miljøet med barbering osv men jeg lurte på hva som sies om DOVO Shavette. Har vel barbert meg med DE høvel i nesten et år eller noe og jeg har lyst å prøve med kniv(tror jeg). Shavetten var billigst så det er litt av hansikten.

Har en gammel kniv som var bestfaren min sin, men den er ganske hakkete så det vil ta litt tid å slipe den sylskarp som den skal være. Jeg har ingen erfaring med å slipe barberkniver, tror dere det går?

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

Selv har jeg hatt både Sanguine XD20 og Dovo Shavette - nå bruker jeg kun tradisjonelle kniver.

XD20-en er stiv og solid, mens Shavette-en er fleksibel og lett. Shavette-en føles mer ut som en ekte kniv og gir mye mer tilbakemelding. Begge er brukbare, men vil annbefale dovo sin om det er funksjonalitet du er ute etter. XD20-en ser bedre ut og føles mer massiv, men er ellers underlegen.

Lenke til kommentar

Min shavette var i Tortoise celluloid - og selv om materialet var fint er formen litt smått klumpete, metallet litt matt, og plastinntrykket ved skarpe kanter og bladholderen trekker litt ned.

XD20 derimot, rund og fin i formen, ingen kjipe skarpe kanter i plasten, blankt metall, mer metall.

Lenke til kommentar
aha. blandet ikke inn noe vann og rørte rundt i omtrent 10 sek. :blush:

Hvis du ikke har gjort det vil jeg anbefale deg å sjekke ut mantic59 sine lathering-videoer. Gode innføringer om krem/såpeblanding og barbering generelt.

Link

Så kjapt innom tråden her igår, og fikk mitt startsett fra Barbershop...

Tok min første barbering igår, og var nok litt ivrig ettersom det ble noen små kutt her og der, men de fleste var ujevnheter i huden :roll: burde sikkert varmet opp hårene ansiktet litt mer og brukt mer tid på å la skummet virke på ansiktet/skjegget. Ellers var det en herlig opplevelse! Gleder meg til neste gode barbering på morgenkvisten/kvelden!

Noen som har en god olje/såpe/krem å anbefale som man kan smøre inn før man maserer inn skummet?

Tenkte ikke så mye på at jeg burde ha et sted å henge kosten(& høvelen) da jeg bestilte settet, men syntes dog et par hundre kroner for et lite stativ var litt i meste laget som nybegynner. Tok en tur innom Åhlens og kjøpte noen små knagger, passet utmerket og måtte bare ut med 38kr. Eneste negative er at de festes med sugekopper og ser jo ikke like fine ut. Kan evt. skrus eller festes på en annen måte, men slik er det foreløpig;

Så pent ut det, men med tanke på at du har stativet ut hele livet er et par hundringser ikke allverdens investering(sa han som gikk for det billigste plaststativet). ;)

Noen som vet om det finnes sjapper i Trondheim som selger såper og tradisjonelle høvler? Tror noen Ultra-butikker selger Gillette Platinum-blader men har ikke fått sjekket.

Lenke til kommentar

De fleste parfymerier selger Tabac-serien, den anbefales på det sterkeste.

Ellers tror jeg Ultra er veien å gå ellers, har aldri sett noe annet enn Tabac i Norge.

Har spurt etter Truefitt and Hill, Penhaligon's og Castle Forbes - Får kun et dumt ansiktsutrykk tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...