Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Skal jeg være sikker på at den er sterilisert før jeg bruker den må den isåfall kokes mer enn et par minutter hvis det er fremgangsmåten. Mange daglige bakterier overlever inntill 10-15 min. koking. Den har ligget i et skap over et toalett i mange år så det beste er nok å koke den lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på dere! Ser ut som noen her kan sakene sine;) Er drittlei av barbermaskinen som aldri fungerer skikkelig. Blir ikke særlig pent og irriterer huden min. Det samme kan sies om min Gilettehøvel som faktisk gjør at jeg neste dag våkner om relativ rød i huden da for det meste på halsen.

Hva bør jeg gjøre? Gjør jeg noe feil eller trenger jeg rett og slett nytt utstyr?

Lenke til kommentar

Hadde då mi første barbering i går, og det gikk som det måtte gå: sånn passe :)

Skjegget var litt langt, så måtte gå over 3 ganger, men det var mest pga teknikken i lag med at eg var ganske forsiktig.

Fikk heller ikkje sånn kjempedreis på skummet. Piska det opp i ei lita skål, og det såg ganske greit ut, men vart veldig tynt når eg smurte det på. Kjøpte men-u shave creme, så visst noken har tips til korleis eg kan få litt meir fart på skummet, så vil eg gjerne høyre :)

Utolmodig som eg er måtte eg prøve på nytt i dag. Det var nok ikkje nødvendig, og det gikk heller ikkje so bra. Vart ein del kutt og litt sårt. Skummet vart også enda tynnare enn i går, så der har eg ein god del å lære.

Men uansett, så var det veldig stas, og sjølv om det ikkje gjekk så veldig bra, var lukta av barberkremen, lyden av skjegget som vart kutta, synet og duften av kosten, og ikkje minst viten om at det berre blir bedre, nok til at eg ikkje kjem til å sjå tilbake på min Gillette Power Fusion :D

Lenke til kommentar

sicClown: Det er helt normalt at ting ikke går på skinner i starten. Huden din er ikke vant til utstyret du nå bruker og i tillegg tar det normalt en stund før teknikken sitter. Nå i første omgang ville jeg redusert antall passeringer til maks to og gi huden noen dagers hvile før du prøver igjen. I tillegg ville jeg ikke tenkt noe særlig på hvor tett barberingen blir, det kommer etter hvert. Det er veldig lett å overbelaste huden når man er begeistret over nytt utstyr, men som nevnt tar det litt tid før det hele faller på plass. Når du etter hvert føler at teknikken sitter og at huden din er vant til behandlingen, så er det bare å kjøre på med flere passeringer, mer avanserte teknikker osv.

Apropo tynt barberskum, begynn med å riste ut en god del av vannet i kosten og bruk et pump eller to mer barberkrem enn det du bruker i dag. Du kan alltids etterfylle med litt vann om skummet er for tykt. Når du etter hvert begynner å treffe blink på ratioen mellom vann og krem, så kan du redusere mengden krem du bruker etter behov. Etter hvert vil du også vite hvor mye vann du trenger å riste ut av kosten så du har akkurat nok til den mengden krem du bruker. Igjen må man nesten prøve seg frem. :)

Hei på dere! Ser ut som noen her kan sakene sine;) Er drittlei av barbermaskinen som aldri fungerer skikkelig. Blir ikke særlig pent og irriterer huden min. Det samme kan sies om min Gilettehøvel som faktisk gjør at jeg neste dag våkner om relativ rød i huden da for det meste på halsen.

Hva bør jeg gjøre? Gjør jeg noe feil eller trenger jeg rett og slett nytt utstyr?

Bruker du i dag guffe på boks? I så fall vil du oppleve en markant forbedring om du kjøper deg en skikkelig barbersåpe/krem og en liten grevling som kan piske frem noe langt bedre enn klisset du bruker i dag. Jeg kan få gode barberinger med en Mach 3 eller Sensor Excel om jeg bruker litt tid på å preparere huden og ikke minst en skikkelig barberkrem skummet opp med en barberkost. Hvis du er villig til å investere litt i din egen velvære vil jeg imidlertid anbefale å ta steget helt ut og begynne med DE-barbering. :)

Endret av miCro
Lenke til kommentar
sicClown: Det er helt normalt at ting ikke går på skinner i starten. Huden din er ikke vant til utstyret du nå bruker og i tillegg tar det normalt en stund før teknikken sitter. Nå i første omgang ville jeg redusert antall passeringer til maks to og gi huden noen dagers hvile før du prøver igjen. I tillegg ville jeg ikke tenkt noe særlig på hvor tett barberingen blir, det kommer etter hvert. Det er veldig lett å overbelaste huden når man er begeistret over nytt utstyr, men som nevnt tar det litt tid før det hele faller på plass. Når du etter hvert føler at teknikken sitter og at huden din er vant til behandlingen, så er det bare å kjøre på med flere passeringer, mer avanserte teknikker osv.

Apropo tynt barberskum, begynn med å riste ut en god del av vannet i kosten og bruk et pump eller to mer barberkrem enn det du bruker i dag. Du kan alltids etterfylle med litt vann om skummet er for tykt. Når du etter hvert begynner å treffe blink på ratioen mellom vann og krem, så kan du redusere mengden krem du bruker etter behov. Etter hvert vil du også vite hvor mye vann du trenger å riste ut av kosten så du har akkurat nok til den mengden krem du bruker. Igjen må man nesten prøve seg frem. :)

Bruker du i dag guffe på boks? I så fall vil du oppleve en markant forbedring om du kjøper deg en skikkelig barbersåpe/krem og en liten grevling som kan piske frem noe langt bedre enn klisset du bruker i dag. Jeg kan få gode barberinger med en Mach 3 eller Sensor Excel om jeg bruker litt tid på å preparere huden og ikke minst en skikkelig barberkrem skummet opp med en barberkost. Hvis du er villig til å investere litt i din egen velvære vil jeg imidlertid anbefale å ta steget helt ut og begynne med DE-barbering. :)

Bruker nok det som er tilhørende ja:p så kanskje det er det. Kan DE-høvel brukes til intimbarbering også forresten? Og hvor mye koster en slik høvel?

Lenke til kommentar

Den billigste DE-høvelen er fra Parker, og den koster rundt 199,-

Den har butterflyåpning, og skal visstnok være litt dårlig konstruert.

EJ har en DE-høvel til rundt 239,- som er temmelig lik 34 i agressivitet og vekt.

Ellers har man jo 23C og 33C hvis jeg husker riktig, de har samme hode som 34 men anderledes skaft.

Lenke til kommentar

Noen som deler meningen min om at produsentene av tradisjonelle barberkremer og oljer, er vanvittig dårlige til å lage fuktighetskremer?

Diskuterte dette med frisøren min, og han var helt enig. De er altfor feite, og legger seg som en tykk film oppå huden, isteden for å trekke inn og øke hudens naturlige fuktighet. Jeg hater å måtte kaste ting, men etterbarberingskremen min fra The Art Of Shaving er ubrukelig for huden min.

Med dårlig fuktighetskrem merker man virkelig at huden har behov for å puste. Etter bare en kjapp gåtur, føles det ut som plastikkfolie ligger over huden, og for meg til å svette enormt.

Jeg sier ikke dette basert på erfaringen med ett merke, men heller flere. Som Edwin Jagger, Trufitt & Hill, The Gentlemens Refinery og noen andre jeg ikke husker navnet på.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Funker fint til intimbarbering i.flg. meg. Synes det er mye bedre på langt hår for høvelen tetter seg ikke så fort, og det er mye lettere å vaske den for hår.

Det koster 299 for en DE høvel(Mercur 34C HD). Sjekk ut barbershop.no for ting og tang.

Bruker du vanlig barberkrem eller såpe også, eller noe spesielt noe? Selges jo egen intimbarberingskrem og aftershave på butikken, men ibiller meg at dette stiller i litt samme klasse som guffe på boks fra gillette.

Lenke til kommentar
*snip*

Delvis enig.

Er de fete kan du bare ha vann i ansiktet og bruke meget lite ASB.

Jeg bruker selv en blanding av Proraso ASS og Proraso pre/post. Dette knuser alt annet jeg har testet.

ASS'en kan også brukes som toner siden den inneholder trollhassel.

Så hvis du lett blir fet ville jeg testet ASS'ene til Proraso og Truefitt and Hill.

Evt. en flaske med trollhassel og alkohol, f.eks Thayers.

Heh, mye å velge i og sier meg ingenting. Hva bør jeg velge? Meget glad for tips!

Hei, du kan ta en titt her.

Jeg har skrevet en liten guide om tradisjonell barbering.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar
Noen som deler meningen min om at produsentene av tradisjonelle barberkremer og oljer, er vanvittig dårlige til å lage fuktighetskremer?

Diskuterte dette med frisøren min, og han var helt enig. De er altfor feite, og legger seg som en tykk film oppå huden, isteden for å trekke inn og øke hudens naturlige fuktighet. Jeg hater å måtte kaste ting, men etterbarberingskremen min fra The Art Of Shaving er ubrukelig for huden min.

Med dårlig fuktighetskrem merker man virkelig at huden har behov for å puste. Etter bare en kjapp gåtur, føles det ut som plastikkfolie ligger over huden, og for meg til å svette enormt.

Jeg sier ikke dette basert på erfaringen med ett merke, men heller flere. Som Edwin Jagger, Trufitt & Hill, The Gentlemens Refinery og noen andre jeg ikke husker navnet på.

Helt enig. Den eneste fuktighetskremen jeg har funnet som passer for meg er anthony after shave balm.

Jeg har prøvd Anthony Action High Performance Moisturizer (fikk en prøve på den), Anthony Oil Free Facial Lotion, men-u Facial Moisturiser Lift og The Gentlemens Refinery Moisturizer. Alle disse gir meg fet og fæl hud. Men after shave balmen til anthony funker veldig bra som fuktighetskrem for meg. Veldig lett og tynn og trekker inn i huden med en gang.

sicClown: Når det kommer til men-u Shave Creme så syns jeg og endel andre at det er best å lage denne veldig tykk og heller ha endel vann i annsiktet når man hiver den på.

Lenke til kommentar

Fikk kremen til litt bedre i dag, i allefall på første passering. Prøvde å piske den opp igjen etter første runde, men det gav et dårlig resultat. Merka at det vart ein god del friksjon då eg drog høvelen over. Ellers gikk det no greit, ingen kutt :p

Uansett så kosa eg meg veldig med heile prosessen :)

Hadde trengt noke aftershave/krem, kjøpte ikkje med noke frå barbershop. Meina eg las om nokon som brukte ein krem frå Nivea, eller noke i den duren. Noken som har noko å anbefale, som ein kan få tak i i Bergen-by :)

Lenke til kommentar
Funker fint til intimbarbering i.flg. meg. Synes det er mye bedre på langt hår for høvelen tetter seg ikke så fort, og det er mye lettere å vaske den for hår.

Det koster 299 for en DE høvel(Mercur 34C HD). Sjekk ut barbershop.no for ting og tang.

Bruker du vanlig barberkrem eller såpe også, eller noe spesielt noe? Selges jo egen intimbarberingskrem og aftershave på butikken, men ibiller meg at dette stiller i litt samme klasse som guffe på boks fra gillette.

Jeg liker å bruke proraso og lage den veldig kremete. Men hvis jeg skal barbere meg både i ansiktet og nedentil samtidig, så bruker jeg likegodt skummet jeg har pisket opp til ansiktet. Føler ikke at det er så utrolig nøye nedentil. Jeg blir ikke sår på samme måten som man fort kan bli i ansiktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...