Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Denne pakken her burde du i såfall kikke på. Med porto kommer den på nøyaktig 600kr. Litt usikker på hvor god kosten er, men som en nybegynnerkost burde den fungere fint. Så kan du heller kjøpe noe bedre etter hvert hvis du skulle føle for det. Kremen, after shaven og høvelen er de samme som har blitt anbefalt tidligere her i tråden, og er gode greier.

Edit: glemte link

http://www.barbershop.no/gavesett/barbering-startsett-1.html

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen bilder fra gårsdagens fangst:

mars147.jpg

mars149.jpg

mars150.jpg

mars151.jpg

Alle knivene er svenske og kommer fra Eskilstuna. Det er et 3kronor-stempel på 2 av de, noe som tyder på at de har vært brukt i militæret. Knivene er fra rundt forrige århundreskiftet regner jeg med. Originaletuiene var med på 4 av de. Noen som har tips på hva man kan gjøre for å blanke de opp igjen?

Lenke til kommentar

Maas er fint, men det fins vel metallpoleringsmidler som er lettere å få tak i her. Kjøpte to tuber maas for 30$ på ebay jeg.

OPL: settet er bra det. Ville først sett om problemene forsvant etter en stund med DE-barbering før man eventuelt begynner med spesialprodukter. DE-barbering er snillere mot huden om man tar det rolig og passer på problemområdene.

Lenke til kommentar

Heisann,

Noen som kan anbefale en god barber krem? Jeg har tidligere brukt T&H 1805 og Proraso'en i tube, så har lyst til å prøve noe nytt nå :-) Noen som har noen forslag til noe godt? :)

Et annet spørsmål jeg lurte litt på er, hva synes de av dere som har prøvd barber "knivene" der man kan bytte ut bladet om de? Er de greie hvis jeg har lyst til å lære meg å bruke kniv, eller bør jeg gå for en skikkelig en med slipestein og alt det som skal til? :)

Fredd

Lenke til kommentar

Hei Vizio:

Jeg har en Feather RG Teakwood jeg syntes er helt flott. Pro Guard-bladene gjør også at det er omtrent umulig å kutte deg og bortsett fra da jeg var på hyttetur i fjor sommer har jeg ikke brukt Futuren på et år. Jeg kjøpte den fordi jeg fra før hadde en av de knivene med utbyttbare blader til 150,- og syntes knivbarbering var overlegent høvel, men ville ikke stresse med sliping.

http://www.classicshaving.com/Feather_Razors.html

Så jeg anbefaler gjerne slike kniver, men du bør starte med den til 150,-.

Lenke til kommentar

Jeg har både Shavette, Feather-kniv og vanlige barberkniver. Personlig synes jeg Shavetten er fin å ha med på reise på grunn av den lette vekten. Den vil ikke gi samme følelse som å holde en barberkniv, og den er også en god del lettere enn Feather-knivene. Samtidig så vil jeg tro det er et fint produkt som første steg mot knivbarbering. Dersom den brukes rett så vil den gi finfine resultater, og om jeg ikke husker helt feil så går det ann å f.eks. knekke et Feather-blad (DE) i to og bruke det i Shavetten når du blir mer øvet. Det er klart at Featheren er tyngre og mer som en barberkniv, men så koster den også 4 (?) ganger mer så det blir opp til lommeboka di.

Endret av Vralteladden
Lenke til kommentar

Er det kun barbershop og Gents som er norske butikker som fører tradisjonellt utstyr? Har hatt veldig lyst til å prøve dette, men syns det var dyrt kjøp.

Finnes det noen i Akershus eller Oslo som selger høvler og børster

Har kikka litt på de utenlandske sidene som er nevnt, man kan ikke se det er noe billigere å bestille derifra selv om jeg skulle slippe toll og avgift.

Endret av GjestAL
Lenke til kommentar

Klassisk barbering er vel tvertimot billigere og bedre enn det Gilette kan tilby.

For det første trenger du ikke kost og barbersåpe hvis du ikke vil bruke det. Selv bestiller jeg barbergel fra shave.com. Dette er et merke jeg er fornøyd med, og brukt siden det kom på norske markedet (og forsvant igjen dessverre).

Billigste DE høvel ligger på 149 (en i plast), spanderer man på seg 140 kr til får man en høvel fra barbershop.no.

Da er man oppe i 300 kr, det er litt dyrere enn de ca. 150 kr som Gilette sakl ha for sin høvel.

Så kommer bladene. Disse ligger vel på 120- 150 kr for en pakning med fire blad.

50 stk. barberblad av typen feather får man for 21 GBP inkludert frakt herifra:

http://cgi.ebay.co.uk/50-FEATHER-Razor-Bla...A1%7C240%3A1318

Er ikke det billigere vet ikke jeg.

For 550 kr har man sikret seg en høvel og 50 blad.

For samme summen i gillette har man vel kanskje 1 høvel og maks 8-12 blad.

Nå kjøpte jeg Futur, siden jeg likte designet på den samt at den var stillbar. Så for min del ble det litt dyrere, men jeg angrer ikke for det.

Dessuten gir min Futur påført et stk. Feather blad en mye tettere barbering enn det min Gillette Sensor Excel phantom klarte, og da legger jeg ikke press på høvlen heller.

Om det går greit med svinebust kost, så har de komplett sett her for 549 kr:

http://www.barbershop.no/barbering-startsett-1.html

Da får du med ekstra blad også. Flere kan du kjøpe på ebay hvis du ønsker det.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Høvelen er jo en engangsinvestering, men driftskostnadene er de det samme som for vanlig høvel?

Lønner det seg å gå opp noen klasser i høvel først som sist? eller er det kun smak og pengebok som bestemmer.

Driftskostnadene er mye, mye lavere hvis du skaffer deg en DE-høvel. Bladene er ganske så billige, på Barbershop ligger de på rundt femti kroner tipakningen. Det er heller ikke stor forskjell på høvlene, med en 34C fra Merkur har du sikret deg lang tids barbering uten behov for ny høvel.

Lenke til kommentar

Futur er tyngre, men den viktigste forskjellen ligger i muligheten til å justere hvor agressiv høvelen skal være. Så det er forskjell. Det sagt, Merkur 34C er en ypperlig høvel og vil være perfekt å starte med, og det finnes de som faktisk foretrekker 34C framfor Futur.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Vinklen på bladene, på Futur er 6 mest aggressive. Selv bruker jeg de forskjellige trinnene fra 4 og til 6.

Jeg mener absolutt blad har mer å si enn selve høvlen, bruker man et shitty blad som Merkur så blir det ikke helt bra uansett.

Feather blad derimot er geniale synes jeg, og svært rimelig på ebay. Så har man også derby, me nde har jeg ikke prøvet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...