Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Det finnes noen gamle frisørsalonger som fortsatt har en del kunnskap om tradisjonell barbering med kniv, men det er dessverre meget få av dem. Og det er enda færre som faktisk selger barberprodukter. Hvor i landet bor du? Eventuelt kan du sende kniven over dammen, der er utvalget av folk som kan slipe kniver betraktelig bedre. Eventuelt kjøpe deg noen egne stener og slipe dem selv. Er du forresten helt sikker på at du vil hoppe rett i det med barberkniv? Det krever betraktelig mer utstyr, mye mer trening og mer vedlikehold enn en tradisjonell DE-høvel. Man får mye igjen for å lære seg det skikkelig, men jeg ville uansett lest denne artikkelen før du hopper rett på barberkniv kjøret.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Bergen vet jeg ikke om noen butikker, dessverre. Du kan ta en titt innom innvandrerfrisører, de pleier i blant å tilby barbering med Shavette eller tilsvarende.

Ja, det er to forskjellig ting, men begge gir en fenomenalt bra barbering. For noen vil også en DE-høvel gi en bedre barbering enn kniv, det kommer helt an på hudtype og hvor mye tid man er villig å bruke. Hvis du uansett er fast bestemt på å gå rett på kniv, ville jeg først startet med en relativt rimelig og barberingsklar kniv fra f. eks. bruktmarkedet til B&B eller SRP. Eventuelt har denne ebay-selgeren barberklare kniver i forskjellig prisklasser. Jeg har brukt han selv en del ganger og alltid vært meget fornøyd. I forhold til stropp går det an å skaffe seg en lærbit relativt rimelig, men om du vil kjøpe din egen er det ingen bedre enn disse. Jeg vet han tidligere tilbød startpakker til en overkommelig pris, men jeg tror han har sluttet helt med å selge barberkniver nå. Du kan jo uansett sende han en mail og høre. Om du vil kjøpe en ny barberkniv ville jeg brukt classicshaving.com og bedt de slipe den for deg. De bruker Lynn Abrams som er en meget dyktig honemeister.

Alternativet blir å starte med en Shavette, men du bør være obs på at det er ikke gir samme følelsen som å bruke en ekte barberkniv. Teknikken man bruker er dog ganske lik.

Lenke til kommentar

Bestilte meg nettopp Merkur 34C fra barbershop siden den fikk flere gode anmeldelser. Blir spennende å prøve tradisjonell barbering. Har så tjukt skjegg (rødt hår i skegget men ikke på hodet og det skal visstnok være det tykkeste håret) så gillettehøvelen etc går tett umiddelbart når jeg barberer meg og det begynner å bli irriterende. Blir vell å prøve meg med kost og såpe istedet for skum på boks og etterhvert :)

Lenke til kommentar
Dere som bruker Proraso barberkrem. Har dere prøvd Mama bear sine Ice såper?

Jeg prøvde Proraso barberkrem for første gang idag og ble virkelig skuffet. Den hadde så godt som ingen avkjølende effekt i forhold til mama bear sin mandarin ice. Resultatet etter barberingen var topp, men når både lukt og den avkjølende effekten var dårlig i forhold til mandarin ice så ble jeg virkelig skuffet.

Jeg bruker Lime Ice og ingen pre-krem, tenkte på å prøve Proraso, men ble skeptisk nå - var det topp resultatet stor forskjell fra uten?

Delavar: Jeg tror du kommer til å like det :) Husk kost og såpe/krem da, jeg synes egentlig det var "viktigere"/bedre å skifte fra sprutskum til såpe enn fra fusion til DE... Går hånd i hånd da.

Lenke til kommentar

Prosaso barberkremen var veldig god den. Mye enklere å lage et skikkelig skum med den enn Mama Bear Ice. Men hvis du jobber litt med skummet til Icen så får du en like god barbering der. Jeg syns lukten er mye bedre på Mama Bear Ice. Prosaso lukten minte meg om tannlege. :ermm:

Jeg merker så godt som ingenting til den avkjølende/oppfriskende effekten når jeg bruker Prosaso, men på Ice såpene så merker jeg den veldig godt. Når jeg så så mange skrive om den effekten til Prosaso så forventet jeg at den var bedre enn Ice såpene, men det stemte virkelig ikke :p

Lenke til kommentar
Har hatt gjentatte samtaler med både TF UC, menu og biotherm. Men det var dessverre bare tomme ord i forhold til Trumper, til tross for all verdens tøffe forhørsteknikker ;)

Da menu, biotherm og TF UC er vidt forskjellige produkter, tror jeg ikke det nytter å snakke samme språk til dem :whistle:

Lenke til kommentar

Da har jeg raket av skjegget med mercur 34c for første gang. Mye skarpere blad enn "gillette mach7 turbo ultra powershaker" og trengte ikke bruke noe kraft for å barbere meg, ikke skåret meg heller, noe som stadig skjer med høvelen fra gillette og wilkinson, samt at skjegget bare kjørte seg fast i høvelen 1 gang, mens med gillette\wilkinson blir det nærmere 5 ganger hver barbering og det er ikke bare å skru på skaftet og så skylle for å rense ;) Oldschool barbering synes jeg er mye bedre enn det nymotens tullet ;)

Lenke til kommentar

Jeg har Trumper i rotasjonen min og er helt enig i at produktene deres er fantastiske, men å bare bruke Trumper hadde jeg aldri klart. Det er et vell av andre fantastisk gode såper og kremer. Jeg er heller ikke spesielt begeistret over Skin Food som aftershave. Den fungerer veldig bra som pre shave, men huden min liker andre etterbarberingsprodukter bedre.

Lenke til kommentar

Andre som har opplevd dårlige topper på barberkremtuber? Min Proraso topp gikk akkurat adundas, den indre toppen med gjenger er helt løs. Ikke pleier jeg å skru hardt på heller, men jeg har pleid å la den stå med toppen ned, kanskje det har betydning.

Har en tom TGR-krukke, kanskje jeg skal ta å presse innholdet ned i den. Tipper det ikke er bra for kremen at det kommer luft til, for det gjør det nemlig nå når toppen er gåen.

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar

Jeg må si at han fyrn som "slutta" i Truefitt and Hill for å lage denne serien antageligvis må ha fått sparken.

Nå har jeg brukt opp tre prøver på TGR, og kan konkludere med at den i forhold til andre kremer, ikke holder mål. Det er den kremen som varer minst, og trekker seg inn i håret på kosten mye mer enn det de andre gjør. Jeg har brukt like mengder vann og krem i sammenligning med for eksempel Edwin Jagger, og TGR måtte jeg bruke nesten tre ganger så mye av.

Jeg opplever også at kremen er for våt for sitt eget beste, slik at den aldri holder konsistensen særlig lenge. Samme hvor mye eller lite vann du bruker.

I tillegg var fuktighetskremene deres forferdelige og utdaterte. Makan til oljete søl skal du lete lenge etter. Den trekker seg også dårlig inn i huden.

Er det noen som deler samme erfaring? Jeg er litt oppgitt etter den ørtende dårlige barberingen med TGR, men har samtidig lært hvor bra Edwin Jagger serien passer mine preferanser.

Lenke til kommentar

Jeg likte ikke duften av TGR sine kremer spesielt godt, men selve barberingen de ga har jeg ingenting å utsette på. Brukte samme mengde som jeg gjør med alle andre kremer og fikk plenty med skum. Konsistensen minnet meg om T&H Ultimate Comfort, så resultatet var i samme klasse som de engelske kremene. Fuktighetskremen til TGR likte jeg ikke spesielt godt, men aftershave produktene deres er blant mine absolutte favorittprodukter.

Lenke til kommentar
Jeg likte ikke duften av TGR sine kremer spesielt godt, men selve barberingen de ga har jeg ingenting å utsette på. Brukte samme mengde som jeg gjør med alle andre kremer og fikk plenty med skum. Konsistensen minnet meg om T&H Ultimate Comfort, så resultatet var i samme klasse som de engelske kremene. Fuktighetskremen til TGR likte jeg ikke spesielt godt, men aftershave produktene deres er blant mine absolutte favorittprodukter.

Enig. Jeg synes standardlukten til TGR er god, og kremen er en av to faste jeg bruker nå for tiden, og at den er såpass lik UC er ikke et dårlig trekk etter min mening.

Mulig jeg overser noe, og trumpers lime eksploderer i skum i øyeblikket kremen treffer bollen, men vil si at TGR overgår et knippe av taylorskremene. Nærmere bestemt de jeg har prøvd.

*Edit*

Pokker ta, pakken min fra georgetown pottery har enda ikke kommet, selv om den ble sendt den sjette. Enda en win for posten norge?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Den sjette? Det var jo voldsomt. De gangene jeg har bestillt fra GTP har jeg fått pakken etter litt over en uke. :/

Forøvrig er det fri frakt på Mankin igjen nå:

---------------------------------------------------------------------------

FREE DELIVERY on all orders at Mankind

Valid until midnight 31 Oct 08. Simply enter promo code: DEL10 at basket

---------------------------------------------------------------------------

mankind.co.uk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...