Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få tak i en "blade bank" billig i norge? Evt. forslag til sikker oppbevaring av brukte blader ellers? Kai-bladene har ikke sånn plastholder med spor for brukte blader :/

Dra på butikken og se etter et snusmerke som heter south state, evt lucky strike. Disse boksene er i metall, og holder helt greit en god del blader.

Forøvrig smaker south state en god del bedre enn LS :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg ser det ut som om det er samme kosten? Men som du sier, tror det blir Simpsons-kost på meg også snart :) Sikler på Chubby eller Milk Churn, men lurer på om det kanskje blir Commodore.

Er det mulig å få tak i en "blade bank" billig i norge? Evt. forslag til sikker oppbevaring av brukte blader ellers? Kai-bladene har ikke sånn plastholder med spor for brukte blader :/

Det er en egen "lomme" for brukte blader i plastdingsen bladene til Merkur, Feather, osv. kommer i. Ellers er som sagt snusboks, syltetøyglass, osv. fine løsninger

Endret av Vralteladden
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var den aller første barberingen på tradisjonelt vis fullført. Resultatet ble en noe utett barbering, noe sår hud og i tillegg ble noen kutt her og der. Uvant å se blod under barberingen. Slet spesielt med hakepartiet og (mitt store) adamseplet. :p

Barberskummet ble litt for fuktig, brukte nok for mye vann. Viser seg at det ikke var nødvendig å tilsette noe mer vann etter at kosten var lett ristet før bruk.

Utstyr brukt:

Merkur 34C HD

Medfølgte Merkur-blad (venter litt før jeg tar i bruk Gillette/Feather)

Edwin Jagger Super Badger barberkost

The Gentlemens Refinery Black Ice krem

The Gentlemens Refinery After Shave

Georgetown Pottery G3 scuttle

Utfordringen fremover blir å finne teknikken. Vinkel, press, osv.

Spørsmål: hvor tett skal bladet strammes? Strammet det slik at bladet ser noe buet ut, sett fra siden. Og den siden av bladet som har skrift skal vende mot ansiktet?

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar

TGR kremen du har startet med kan være litt vrien å treffe riktig med vannmengde, så det er bedre å heller riste litt mer vann ut av kosten i starten og tilsette mer ved behov. Treffer man riktig er kremen meget bra! Forøvrig er det en knallbra startpakke du har der! Særlig kosten er jeg veldig glad i. Selv om den har fått tøff konkurranse fra seks, syv andre koster nå i ettertid, er det fortsatt en av favorittene mine. Bruker den også på reise pga den hendige størrelsen.

Det er helt normalt at bladet bøyer seg og det spiller ingen rolle hvilken vei du legger bladet.

Jeg ser du har brukt merkur-bladet, det kan være grunnen til at barberingen ikke ble helt topp. Merkur sine blader er skrap. Bytt til Gillette, de er mye bedre. Ville ventet litt med feather, de er voldsomt skarpe!

Endret av miCro
Lenke til kommentar

I dag lå Prorasokremen i postkassen, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg i dag har hatt mitt livs mest behagelige barbering. :)

Prorasoskummet var deilig, og TGRs After Shave balm gjør virkelig jobben. EJs Super Badger kost er også en fornøyelse å bruke. Skrotet Merkurbladet i dag etter anbefaling fra miCro med et fra Gillette. Resultatet ble en merkbart tettere barbering og mindre kutt. I dag slapp jeg nesten å ta frem blodstilleren, hehe. Barberingen ble meget tett, men områdene under haken og rundt adamseplet har stort forbedringspotensial og det er også i disse områdene kuttene skjer. Men dette er bare min andre våtbarbering, så det blir nok bedre etterhvert. Siden barberingen ble bedre med Gillettebladene kontra Merkurs, ser jeg frem til å teste Featherpakken jeg også har liggende. Men det blir nok en stund til enda. :p

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje det er litt overdrevet hvor skarpe Feather-bladene egentlig er. Jeg skal gå med på at de er skarpere enn alle andre blader, men man trenger tross alt ikke være direkte redd for å prøve dem heller. Som en på YouTube sa om barberkniven sin i en video: "This thing is sharp, but I mean, it's not a lightsaber ..." :)

At det kan være en fordel å holde seg til én type blad til man blir vant til å bruke høvelen, er selvsagt godt mulig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt DE i ca 4 uker og er stort sett veldig fornøyd,

men har noen observasjoner og et problem.

Har ofte 3-dagers skjegg, og det er en nytelse å bruke DE på dette i forhold til mach'ene

Bruker barberkrem og en bolle til å lage skum. Oppdaget fort at det var veldig lett å gjøre feil her. Litt for mye vann, og høvelen hopper på huden, så skum med riktig mengde vann er meget viktig, og da går det som smurt bokstavelig talt. :thumbup:

Og så har jeg en følelse at valg av kost er litt overvurdert?

Jeg kjøpte en rimelig Simpsons Berkely Pure Badger, og har egentlig ingenting å utsette på den.

Den skummer raskt, og føles myk å behagelig. Nå har jeg selvfølgelig ikke prøvd kost til en tusenlapp heller, men skjønner strengt tatt ikke hvordan den kan gjøre SÅ mye fra eller til?

Så til problemet. Har gjenstridig skjegg under haka/halsen, og dette var egentlig hovedgrunnen til at jeg ville prøve DE, da jeg aldri klarte å få bort alt med den gamle høvelen.

Desverre klarer jeg fortsatt ikke det uten å kutte meg.

Det går fint å barbere seg med og litt på skrå i forhold til retningen det vokser, og jeg får for så vidt bort det synlige, men jeg får ikke bort alt, så det kjennes som grovt sandpapir. Forsøker jeg å barbere mer mot stubben, hugger høvelen seg brutalt fast.

Har prøvd lange varme dusjer, to typer krem samt gel, og både feather og merkur blad uten hell.

Barberer jeg mer enn 3 ganger med stubben begynner det å svi.

Noen tips?

----------------

BTW, tips til stabber med stort adamseple (har et selv...)

Jeg bruker å ta den ledige hånda bak skummet/på ene siden av nakken, og så skyve huden bakover.

Da drar man huden som er midt på adamseplet litt til siden som gjør det lettere å barbere akkurat der.

Lenke til kommentar

Takk for tipset Arctic, fant det nylig ut her om dagen selv. ;) Og forresten, i dag hadde jeg min første DE-barbering uten noen kutt så det blir bedre for hver gang. Når det gjelder tettheten har jeg noe av det samme problemet. Det blir for det meste veldig bra (2-3 pass), men rundt haken og nedenfor blir det litt stubbete. Har dog ikke dristet meg til å dra mot hårene enda, slik jeg alltid gjorde med Mach 3 høvelen. Bruker Gillettebladet fortsatt, men tenkte å teste et Featherblad snart.

Ser at Barbershop har fått inn en del nye Proraso-produkter om jeg ikke tar feil. Fikk lyst å teste Liquid Cream Aftershave. Noen formeninger?

Lenke til kommentar
Jeg ser du har brukt merkur-bladet, det kan være grunnen til at barberingen ikke ble helt topp. Merkur sine blader er skrap. Bytt til Gillette, de er mye bedre.

Tja, akkurat dette er nok veldig individuelt. Då eg kjøpte meg barberhøvel for litt sidan fulgte det med eitt demoblad frå Merkur, og så kjøpte eg ei pakning med Gillette-blad i tillegg. Fyrst prøvde eg med Merkur-bladet, og det fungerte heilt greitt. Eg var såpass uerfaren med denne typen barberhøvel då eg prøvde det at eg ikkje vil seie stort frå eller til, anna enn at bladet var heilt OK.

Då dette vart oppbrukt gjekk eg over til Gillette-blada, noko som førte til ei merkbar forverring i barberinga. Eg skar meg alltid fleire gongar i løpet av kvar barbering, og blada vart oppbrukte etter berre to eller tre barberingar. Eg rekna i utgangspunktet med at dette skuldast feil teknikk og lite erfaring frå mi side. Men så kjøpte eg for moro skuld ei pakke med Derby Extra-barberblad. Og ikkje før hadde eg fått på eitt av desse så vart barberinga umiddelbart mykje betre og meir behageleg. No er det berre unntaksvis at eg skjer meg, og blada varer omtrent dobbelt så lenge som Gillette-blada gjorde for meg. Gillette vart altså ikkje noko positivt bekjentskap på denne fronten for min del.

Likevel så tvilar eg på at Derby-blada er dei einaste saliggjerande, og eg har tenkt å teste fleire typar for å sjå kva som passar meg best. Men å kategorisk seie at nokon blad er dårlege og andre er bra er eg redd vert for enkelt - dette må nok kvar enkelt prøve seg fram til sjølv. :)

Lenke til kommentar
Jeg ser du har brukt merkur-bladet, det kan være grunnen til at barberingen ikke ble helt topp. Merkur sine blader er skrap. Bytt til Gillette, de er mye bedre.

Tja, akkurat dette er nok veldig individuelt. Då eg kjøpte meg barberhøvel for litt sidan fulgte det med eitt demoblad frå Merkur, og så kjøpte eg ei pakning med Gillette-blad i tillegg. Fyrst prøvde eg med Merkur-bladet, og det fungerte heilt greitt. Eg var såpass uerfaren med denne typen barberhøvel då eg prøvde det at eg ikkje vil seie stort frå eller til, anna enn at bladet var heilt OK.

Då dette vart oppbrukt gjekk eg over til Gillette-blada, noko som førte til ei merkbar forverring i barberinga. Eg skar meg alltid fleire gongar i løpet av kvar barbering, og blada vart oppbrukte etter berre to eller tre barberingar. Eg rekna i utgangspunktet med at dette skuldast feil teknikk og lite erfaring frå mi side. Men så kjøpte eg for moro skuld ei pakke med Derby Extra-barberblad. Og ikkje før hadde eg fått på eitt av desse så vart barberinga umiddelbart mykje betre og meir behageleg. No er det berre unntaksvis at eg skjer meg, og blada varer omtrent dobbelt så lenge som Gillette-blada gjorde for meg. Gillette vart altså ikkje noko positivt bekjentskap på denne fronten for min del.

Likevel så tvilar eg på at Derby-blada er dei einaste saliggjerande, og eg har tenkt å teste fleire typar for å sjå kva som passar meg best. Men å kategorisk seie at nokon blad er dårlege og andre er bra er eg redd vert for enkelt - dette må nok kvar enkelt prøve seg fram til sjølv. :)

Jeg gjorde anbefalingen min basert på blader han allerede hadde, jeg mente ikke å si at Gillette er det beste for alle. Jeg har anbefalt denne prøvepakken flere ganger i denne tråden nettopp fordi dette med blader er veldig individuelt og hva ens eget ansikt trives med kan være totalt forskjellig fra andres. Uansett så vil et bytte fra Merkur til Gillette eller Feather (om det er de bladene man har der og da) i ni av ti tilfeller gi en bedre barbering. Oddsen var på min side. ;) Ta en titt på bildene jeg postet litt tidligere som viser forskjellen mellom Feather og Merkur sine DE-blader, det tydligjorde hvorfor Merkurs blader har et meget dårlig rykte rundt om på verdensveven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...