Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen kommentarer på dette utvalget? De fem siste er jeg ganske sikre på enten fordi jeg har testet vareprøve ( men-u ) eller fordi de er høyt anbefalt av dere eller andre våtbarberere men de fire første tar jeg gjerne alternativer til om bedre finnes. Jeg har ganske tørr hudtype.

 

Virker bra det her. De nederste er alle svært bra, og men-u shower gel liker jeg godt. De andre tre har jeg ikke prøvd, men de bør sikkert være gode de og. Wash virker utifra beskrivelsen som den bør passe. Men hvis du kjøper deo med duft, bør du ikke da ha matchende parfyme? Ellers ville jeg kanskje gått for en litt mer nøytral..

Lenke til kommentar
 Produkt	Ant. 	Pris
men-u Shower Gel 	1	95,00
ZIRH Wash 	1	179,00
Crabtree & Evelyn Nomad Deo Stick 	1	149,00
Ambre Solaire After Sun Lotion 	1	109,00

Taylors Alum Block 	1	109,00
men-u Facial Moisturiser Lift 	1	149,00
Proraso barberkrem eukalyptus 	1	99,00
Colonel Conk Amber Large Shave Soap 	1	69,00
The Gentlemens Refinery Aftershave Balm 
Vanlig størrelse - 100 ml	1	289,00

sum varer Kr 1247

 

Jeg liker også men-u shower gel godt, men pass på å skumme den opp i hendene før du påfører den. Hvis man gjør det holder det faktisk med to, tre pump for hele kroppen. Jeg har samme deodoranten selv, lukter digg! Det eneste jeg ikke har prøvd av de nederste produktene er men-u sin fuktighetskrem, jeg bruker en fra REN. Resten av dem er utrolig digg, spesielt Proraso og TGR sin aftershave balm!

Lenke til kommentar

Må si jeg har gått litt lei av å bruke såpe, og har gått mer og mer over på sample pack'en jeg fikk hos barbershop med TGR shaving cream. Selv om jeg bruker teknikken fra B&B er det VELDIG hit or miss om skummet blir bra eller ikke med col.conken, mener jeg.

 

Et par dråper vann fra eller til på kosten fører enten til at du får "tak", og klarer dra med deg en del over til bollen, eller til at du bare spinner på overflaten og får et tynt håpløst skum som er for tørt til å ha direkte på ansiktet, og som kollapser helt om du har det i en bolle og tilsetter mer vann for å få mer volum.

Lenke til kommentar

Nesten så jeg vurderer å droppe slike såper når jeg omsider får lagt inn en bestilling hos barbershop, da jeg er helt uerfaren på feltet. Venter nemlig på at Barbershop skal få inn flere DE-høvler før jeg joiner klubben.

En Proraso tube blir det nok garantert, men kunne tenkt meg noe annet også. Noen andre bra kremer å anbefale til en nybegynner? TGR Black Ice kremen frister blant annet.

Lenke til kommentar
Må si jeg har gått litt lei av å bruke såpe, og har gått mer og mer over på sample pack'en jeg fikk hos barbershop med TGR shaving cream. Selv om jeg bruker teknikken fra B&B er det VELDIG hit or miss om skummet blir bra eller ikke med col.conken, mener jeg.

 

Et par dråper vann fra eller til på kosten fører enten til at du får "tak", og klarer dra med deg en del over til bollen, eller til at du bare spinner på overflaten og får et tynt håpløst skum som er for tørt til å ha direkte på ansiktet, og som kollapser helt om du har det i en bolle og tilsetter mer vann for å få mer volum.

Leit å høre, men jeg brukte selv også temmelig lang tid på å lære meg å lage bra skum med den første såpen min (en C&E-såpe som jeg kanskje vil si er litt vanskeligere å skumme opp enn Col. Conk, men forskjellen er nok liten).

 

Jeg vil råde deg til å fukte på såpen skikkelig mens du dusjer (eller hva du nå gjør noen få minutter før barberingen). Overskuddsvann som ikke trekker inn i såpen kan du eventuelt helle av. Kosten legges i bløt samtidig med at du fukter på såpen, og du trenger ikke riste den helt tørr etterpå, la det heller være igjen en del vann. Bruk kosten ordentlig på såpen ("abuse the damn thing!", som en entusiast på et annet forum sa :p) så du får med deg masse "proto-skum", og så kan du overføre til separat bolle der du jobber videre med skummet til du får den kremaktige konsistensen med mikrobobler. Ikke vær redd for å overdrive. Jeg tror det skal uflaks til for at skummet ikke skal bli brukbart hvis du gjør det slik (jeg har iallfall fått veldig bra skum med Col. Conk-såpene mine hver eneste gang selv).

 

Ikke mist motet på såpefronten. Jeg er iallfall blitt mer og mer en såpe-person selv, men det tok litt tid. :)

Lenke til kommentar
Noen andre bra kremer å anbefale til en nybegynner? TGR Black Ice kremen frister blant annet.

men-u har jo et reisekit til rundt femtilappen med skum, rens og fuktighetskrem.

 

 

Btw: Noen som har erfaring med merket Woody's? Så ut som et bra konsept de hadde med enkelt opplegg og god kvalitet. De hadde en Meat & Potato såpe som kan brukes til både kropp, hår og barbering(!). Og de hårvoksene (spesielt stick'en) så interessant ut. Det der med hårvoks er jo et kapittel for seg. Se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=750498&hl=

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Nei, det har jeg ikke. Fikk en samplepack av Geo F Trumper, og fikk egentlig inntrykk av at de fleste var litt sånn kvalmende lukt på :S Er den sånn feminin søtlig som rose?

 

Nei, den har en frisk og fin duft. Ikke spesielt søtlig, men syrlig og sitrus aktig.

 

En Proraso tube blir det nok garantert, men kunne tenkt meg noe annet også. Noen andre bra kremer å anbefale til en nybegynner? TGR Black Ice kremen frister blant annet.

 

Taylor har mange meget gode kremer som er enkle å mikse sammen et godt skum av. Personlig liker jeg best Taylor Avocado, men den har en lukt som er litt spesiell. Jeg liker lukten veldig godt, men det er ikke alle som er begeistret for den. Litt vanskelig å beskrive, den har en veldig frisk, naturlig grønn duft. Det er imidlertid rimelig konsensus rundt om på verdensveven om at det er en av Taylors aller beste kremer. Dessuten er den billig. TGR Black Ice er også en knall krem hvis du liker duften. Eventuelt kan du satse på en av T&H sine kremer, de er stort sett enkle å skumme opp. Min favoritt der når om dagen er T&H 1805, eventuelt er også West Indian Limes meget god om du heller vil ha en krem med en friskere duft.

 

 

Ikke mist motet på såpefronten. Jeg er iallfall blitt mer og mer en såpe-person selv, men det tok litt tid. :)

 

Helt enig! Jeg vil ikke kalle meg selv en såpe-person, jeg for glad i barberkremer til det, men det er ingen tvil om at når man får dreisen på såper gir de et helt fantastisk skum.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med men-u? Skal kjøpe min første runde med tradisjonelt barberutstyr og jeg vurderer å gå for denne. Da får jeg prøvd kremen og kosten samtidig uten at det koster flesk. Det er videoen under som har inspirert meg.

src="
type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="344"></embed></object>">
src="
type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar

Like før jeg bestiller Merkur Futur nå. Så ønsker jeg meg en kost, stativ og kopp - gjerne en scuttle, hvorav kost og kopp i svart slik at de står i stil med hverandre. Har enda ikke kjøpt meg en badgerkost, så tenkte jeg skulle investere i en slik først som sist.

 

Noen tips til gode koster og kopper/scuttle?

 

Helt til slutt kom jeg over disse settene; travelset fra Geo F. Trumper, svart shavingset fra Geo F. Trumper og et annet shavingset fra Geo F. Trumper i svart. I lengden blir vel Merkur Futur billigere, mtp. at barberlader er veldig billig og varer lengre enn Mach 3-bladene.

 

Hva tror dere, en Merkur Futur samt en ny kost/kopp/stativ, eller et av de nevnte settene - da er problemet enkelt løst og trenger kun en svart kopp/scuttle.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Futur! Kommer aldri til å gå tilbake til flerbladshøvler selv. Det står ikke hva slags badger det er på disse settene heller. Ofte er det en del dyrere når det er Trumper eller lignende produsenter som har slike sett siden de uansett blir produsert av andre (som oftest av Vulfix, Simpsons eller Edwin Jagger).

 

Ser forresten at det ene settet du linker til koster 140 pund og det andre 135. Da kan du like gjerne kjøpe et sett med Futur, kost, stativ og skål til samme pris. Da får du en bra høvel og du vet at det er en kost med beste grevlinghår. Ville i alle fall jeg gjort, men du får vurdere det selv..

Endret av Vralteladden
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det settet du linker til har jeg sett på før og frister veldig! Det er bare synd at Merkur Futur (også generelt Merkur-serien) ikke kommer i svart (matt), men det kan jo forsåvidt gjøres noe med - bruke kvalitetslakk som fås kjøpt hos diverse malebutikker.

 

Det første travelsettet frister veldig, liten og snedig sett som faller godt i smak.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at Futur i matt krom ser svært stilig ut, mye finere på ekte enn på bildene. Men det er sikkert ikke noe i veien for å lakkere selv om du ønsker det :) Er sikkert fint det reisesettet, men det spørs vel litt på hvor mye du er ute og reiser.. Du får jo en høvel, men det blir jo det samme som Mach3 bare at skaftet er litt mer fancy. Med Futur får du en DE-høvel som jeg og sikkert de fleste andre her kan anbefale på det sterkeste :thumbup: Det er heller ikke noe info om hårtype og slik på kosten. Så jeg syns 95 pund + moms, fortollingsgebyr og alt blir ganske mye. Blir vel fort 1300 eller mer for å få det til Norge? Hadde ikke kjøpt det selv, men alle har jo ulike preferanser :)

Lenke til kommentar

Ja, det blir fort veldig dyrt. I utgangspunktet har jeg vært ute etter en Futur ganske lenge, men har bare ikke satt av penger til den. :)

 

Har du noen tips gode koster? Det settet blir litt for dyrt, men ser alldeles utmerket ut. Så da kombinerer jeg heller med en svart kost og kopp.

 

Edit: Det siste var til Vralteladden.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Vurdert denne?

 

http://www.barbershop.no/productdetails.ph...;subkategori=66

 

Høvel + blader passer fint, esken er fin - og tar du da med en reisekost og en krem i reisepakning har du en liten pakke som er lett å ta med seg. Esken er faktisk så fin som den ser ut på bildet. Høvelen er ikke så ille heller, ble overrasket når jeg fant ut at slike open-comb høvler skal være så agressive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...