Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Då har eg lest gjennom heile emnet, og fått med meg masse nyttig informasjon. Har veldig lyst til å skaffe meg ein DE-høvel nå, sjølv om det kanskje kan lede til at ein lett blir "avhengig".

 

Min erfaring med barbering er vel grunn nok til å skaffe meg ein DE-høvel etter alt eg har lest her. Byrja i fjor sommar (er 16 nå) med ein elektrisk barbermaskin. Brukte han ein gang, og siden det har han vore ubrukt. Hadde aldri vore plaga med kviser før den, men etter at eg barberte meg med den kom dei med ein gang, og dei har ikkje gått vekk. Er framleis plaga med mykje kviser, og huda mi kan vel karakteriserast som feit i følgje emnet på barbershop.

 

Bruker nå krem som sakte, men sikkert tar knekken på kvisene. Gillette Fusion høvelen og skummet som eg bruker nå hjelper vel heller ikkje akkurat. Svir som berre det etter at eg har barbert meg, sjølv om eg berre sveiper over håra ein gong og bruker mykje skum og fuktighetskrem etterpå. Så eg barberer meg kun fordi det er nødvendig, og utsetter det så lenge som mogleg.

 

Det gode gamle som de bruker her ser ut til å vere løysninga. De får barbering til å høyrast ut som ein drøm, og eg har sitt mange filmar på youtube om emnet. Er villig til å lære meg å bruke DE-høvel, og håper det kan vere meir skånsamt mot min hud.

 

Vel vel, det blei eit langt innlegg. Det eg lurar på er hjelp til ein startpakke. Kjøper vel ikkje heilt enda, men skal gjere det om ei stund. Vil gjerne ha ein høvel i rimeleg prisklasse (rundt 500?) som er mogleg å justere. Virker som eg vil gå for super badger med ein gang, men er usikker når det gjeld barbersåpe/krem/gele og aftershave. Takkar for all hjelp. :)

 

Vil forresten kjøpe alt frå barbershop, ikkje importere noe foreløpig. ;)

 

Kva med Merkur 570 Progress? Virker som ein god høvel for ein nybegynnar som kan justerast?

Endret av Svinat
Lenke til kommentar

Progress er en helt super høvel, gir i bunn og grunn samme barberingen som en Futur til en litt rimeligere penge.

 

Ut fra det du har nevnt vil jeg foreslå følgende startpakke:

 

- Merkur Progress, eventuelt Merkur Futur om du vil ha en høvel som ser litt stiligere ut.

- Gillette DE-blader

- Vulfix #2235 eller Edwin Jagger Super Badger

- T&H Ultimate Comfort barberkrem

- The Gentlemans Refinery Aftershave Balm

 

T&H kremen er ikke så veldig spennede rent luktmessig, men den inneholder antibakteriell lavendelolje som kan hjelpe til på å ta knekken på uren hud. Om det ikke spiller så stor rolle så er T&H West Indian Limes meget god med en forfriskende sitrus duft, eventuelt Taylor Avocado som gir et sinnsykt digg skum og har en frisk lukt. Eventuelt så har du gode gamle Proraso grønn som kanskje er den kremen som gir deg mest for pengene og har en veldig deilig avkjølende effekt på huden.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Min erfaring med barbering er vel grunn nok til å skaffe meg ein DE-høvel etter alt eg har lest her. Byrja i fjor sommar (er 16 nå) med ein elektrisk barbermaskin. Brukte han ein gang, og siden det har han vore ubrukt. Hadde aldri vore plaga med kviser før den, men etter at eg barberte meg med den kom dei med ein gang, og dei har ikkje gått vekk. Er framleis plaga med mykje kviser, og huda mi kan vel karakteriserast som feit i følgje emnet på barbershop.

Du barberte deg én (1) gang med elektrisk barbermaskin (som 15 åring), av dette fikk du kviser som ikke har gått bort enda, snart 1 år etter.

Kan dette være svaret? ;)

 

Men fra spøk til barbering.

Jeg har selv de fleste av produktene miCro foreslår, å kan skrive under på at dette er meget gode saker.

Av kremene ville jeg startet med Proraso da denne gir, som miCro sier, mye for pengene, samt at det er lett å få til bra skum av den, og den freshe avkjølende effekten på huden.

 

The Gentlemans Refinery Aftershave Balm er et produkt du virkelig bør prøve. Prisen kan virke noe skremmende, men her får du faktisk hva du betaler for. Den er meget drøy i bruk, så en flaske vil vare leeenge.

Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Når det gjelder den grønne Proraso-kremen, så kan den faktisk ikke skrytes langt nok opp i skyene. Brukte den i dag selv for første gang på ganske lenge (jeg har etter hvert blitt mer en såpe-person :p), og skummet er rett og slett i verdensklasse. Skikkelig bra.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat pakken min, med bl.a en av colonel conk amber såpene.

Vil bare si at lukten er helt ubeskrivelig. I løpet av mine 25 år, er dette hygieneproduktet jeg har eid som har luktet best, og jeg er mildt sagt overrasket over at andre produsenter tydeligvis ikke har hoppet på den samme bussen.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Om progress er så god som du seier, blir det nok den eg går for. Kan jo justerast og er i grei prisklasse for meg. Blader fra gillette virker også greit, ser at dei har fått god tilbakemelding for nybegynnarar, så kan eg vel kanskje gå over til feather etter kvert.

 

Når det gjeld kostane så er dei nokså dyre, men har forstått det sånn at ein berre bør gå rett for ein super badger, så får sjå vente til eg får råd til alt i ein pakke. Proraso har eg berre lest bra om, god lukt, låg pris og god kvalitet. Aftershaven var litt dyr, men eg får sjå, kan jo vere greit å kjøpe alt bra første gangen.

 

@Mitth'raw: Joda, kan nok vere svaret, men virker som om DE-høvel er mykje snillare mot huda enn ein elektrisk barbermaskin, pluss at ein drar gjerne ein elektrisk barbermaskin mange gangar over huda og "dytter" kvisene utover meir.

 

Colonel conk virker som eg har lest, som ei god såpe. Billig er han og. Blandar ein krem på same måte som med såpe? Takk for alle svar nok ein gang, får sette av pengar til dette gode formålet. :)

Endret av Svinat
Lenke til kommentar
Fikk akkurat pakken min, med bl.a en av colonel conk amber såpene.

Vil bare si at lukten er helt ubeskrivelig.

Vurderer selv Amber eller Bay Rum. Vanskelig å beskrive lukten altså?

 

Har ikke kommet i gang med våtbarbering enda, men kommer nok til å bestille en del fra barbershop snart. Bestitle nylig en scuttle fra Georgetown Pottery, men det vil ta noen uker før den kommer. Takk til miCro for hjelpen. :)

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar

Har akkurat fått en pakke med prøvepakker av Geo F Trumper. Veldig fornøyd. Tror du jeg vil bli mer/like fornøyd med T&H UC? Likte at den skal hjelpe mot uren hud.

 

Og ang den gentlemens refinery as balmen har jeg lest den skal være veldig god. men jeg har blandingshud og må være forsiktig med å kun smøre after shave på de områdene jeg er tøff på. hadde egentlig siktet meg inn på en men-u matt mosturizer som ikke oljer. kan du si noe om konsistensen til gentlemens refinery balmen og om den er oljebasert ?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Fikk akkurat pakken min, med bl.a en av colonel conk amber såpene.

Vil bare si at lukten er helt ubeskrivelig.

Vurderer selv Amber eller Bay Rum. Vanskelig å beskrive lukten altså?

 

Semantikk. Den hadde en utpreget maskulin duft med en helt spesiell egenart jeg aldri kan si jeg har kjent elementer av engang tidligere. Til 49 kroner vil jeg tro den definitivt er verd et forsøk.

 

La også merke til at badgerandblade har en egen guide for glyserinbaserte såper.

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=439

 

Og ang den gentlemens refinery as balmen har jeg lest den skal være veldig god. men jeg har blandingshud og må være forsiktig med å kun smøre after shave på de områdene jeg er tøff på. hadde egentlig siktet meg inn på en men-u matt mosturizer som ikke oljer. kan du si noe om konsistensen til gentlemens refinery balmen og om den er oljebasert ?

 

Har selv den menajivarianten de selger på barbershop.no, og den virker lett og fin men samtidig beskyttende, dvs at du merker teksturforskjell på huden selv etter at du har hatt den på en times tid, så litt olje er det vel. Min erfaring fra slike kremer helt uten olje fra biotherm o.l, er den at de rett og slett ikke virker. Legger deg med ansiktet fullt, og våkner sår og rød.

 

Aberet er prisen dog, 139 kroner for en såpass liten flaske gjør den antakelig vel så dyr som gentlemens refinery varianten.

Lenke til kommentar

Har akkurat fått en pakke med prøvepakker av Geo F Trumper. Veldig fornøyd. Tror du jeg vil bli mer/like fornøyd med T&H UC? Likte at den skal hjelpe mot uren hud.

 

Og ang den gentlemens refinery as balmen har jeg lest den skal være veldig god. men jeg har blandingshud og må være forsiktig med å kun smøre after shave på de områdene jeg er tøff på. hadde egentlig siktet meg inn på en men-u matt mosturizer som ikke oljer. kan du si noe om konsistensen til gentlemens refinery balmen og om den er oljebasert ?

 

TGR aftershave inneholder flere typer oljer, men den er uansett den beste aftershaven jeg noensinne har prøvd. Den topper alt fra Trumper, Taylor T&H o.l. Send en mail til TGR og be dem sende deg vareprøver, det koster ingenting og du får nok til å teste det en ukes tid for å se om du liker den.

Lenke til kommentar

Fikk prøvd col.conk såpen i dag etter å ha fulgt instruksjonene på badger and blade.

 

Det er den mest behagelige barberingen jeg har hatt selv med fusionhøvelen min, det ble en god del mer skum enn jeg tenkte meg og den var kanskje noe sterkt blandet (litt lite vann), men for et produkt.

Kommer aldri til å gå tilbake til sprayskum.

 

Takk for anbefalingen, micro!

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :)

 

Ok, thx. Truefitt & Hill Ultimate Comfort - prøvd den opp mot Geo F Trumper barberkremene?

 

Jeg liker Trumper sine kremer litt bedre, men det er utelukkende pga. duften. Ultimate Comfort gir et fløyelsmykt skum og er helt i toppen på det punktet, men den er litt kjedelig da den kun dufter litt svakt av lavendel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...