Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Overall vil jeg si at MenU-kremen er det dårligste barberproduktet jeg har testet og selv dårligere enn classic shavings billige såper.

Merkelig at det falt SÅ dårlig i smak. Har en Trumper samplepack på vei i postkassen, så får vi se om jeg har blitt holdt i mørket av tomme lovnader om menu eller ikke. Eneste jeg ihvertfall kan si er at de er stor forskjell på riktig og gal balansering av vann/skumforholdet. Høres ut som du har kommet ut for dette. Bruker du nok skum?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

btw, noen som har en HD39 SLANT på vei i posten eller? :whistle:

tenkte jeg skulle lokke en av opiumsbarbergjengen her til å teste en for meg før jeg eventuelt investerer selv :evil:

 

Den virker ihvertfall veldig bra, også utifra de erfaringer jeg har lest andre steder. :) Skulle gi ubersmooth barbering på 2pass istedet for 3 med HD34 ifølge en jeg leste. Men dyr var den, 399 :( for en ujusterbar høvel.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Jeg har også sett litt på den 39C-høvelen. Virker attraktiv, siden den andre Slant-modellen (37C) er veldig populær, og barberpole-designet (fra 38C) er fint. Men som du sier er prisen kanskje litt høy, og jeg tror nok heller jeg kommer til å kjøpe en Progress hvis jeg først skal kjøpe ny høvel. (Et annet alternativ til ny høvel for min del er jo Futur, men den taper trolig også mot Progress pga. prisen og det at Progress ser ut som den av de to som høster aller mest skryt.)

Lenke til kommentar
btw, noen som har en HD39 SLANT på vei i posten eller? :whistle:

tenkte jeg skulle lokke en av opiumsbarbergjengen her til å teste en for meg før jeg eventuelt investerer selv :evil:

 

Den virker ihvertfall veldig bra, også utifra de erfaringer jeg har lest andre steder. :) Skulle gi ubersmooth barbering på 2pass istedet for 3 med HD34 ifølge en jeg leste. Men dyr var den, 399 :( for en ujusterbar høvel.

 

Jeg har 39C og kan absolutt anbefale den! Ser også at en annen bruker på forumet anbefaler den her og den får også masse skryt på B&B også.

 

Synes det forresten var litt merkelig med men-u. Jeg liker kremen ganske godt jeg, høres ut som det må ha skjedd en feil i oppskummingen?

Lenke til kommentar
Nå hørte jeg jo en si at 39SLANT skulle være bedre enn Futur på hakk nr6, jeg vet ikke om du har noe referanse der Vralte? Det måtte jo isåfall vært derfor den er interessant.. hvilken høvel brukte du før, og hva synes du om oppgraderingen?

 

Jeg har fra før brukt HD 34C, Futur og Vision. Jeg synes nok at 39C kan matche Futur. Litt vanskelig å si hvilken som er "bedre".. Jeg varierer litt mellom begge egentlig, flotte høvler alle sammen så litt vanskelig å gi noe råd. Tror nok du blir fornøyd uansett hva du går for. Kanskje du kan lage en tråd her? Er godt mulig du kan få flere synspunkter, vil tippe et par av de mest hardbarka også alt har skaffet seg høvelen :)

Endret av Vralteladden
Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som er på vei over til å bruke barberkniv? Jeg har per i dag to stk. og selv om bare har brukt de en måneds tid begynner teknikken å sitte rimelig bra. Foreløpig har jeg kun en stropp, men jeg snuser på å bestille meg noen vannsteiner så jeg kan ta meg av alt vedlikeholdet av knivene selv. Jeg kommer imidlertid ikke til å ekslusivt bruke barberkniver, er fortsatt morro å dra frem ymse DE-høvler (spesielt de gamle Gillette høvlene fra 50-tallet), men jeg må si det er veldig moro med barberkniv. Selve barberingen tar dog over dobbelt så lang tid som med en DE-høvel, men det er nok bare et spørsmål om teknikk.

Lenke til kommentar

Meget interessant tråd! Etter en del "smuglesing" må jeg si det frister å teste dette selv, selv om jeg er 25 og har lite skjeggvekst for alderen.

 

Har plukket frem en liten utstyrsliste, alt fra barbershop:

Merkur 23C høvel

Merkur Super Platinium blader

Vulfix Pure Badger barberkost + stativ

Proraso barberkrem

Colonel Conk Amber Large Shave Soap (eller bay rum)

 

Høres dette ut som et greit oppsett for en nybegynner? Noen innvendinger?

Siden jeg likevel bestiller fra barbershop kunne jeg tenkt meg å ta en ansiktrens i samme slengen, til bruk før barberingen. Noen anbefalinger der?

Lenke til kommentar

Det er en helt super start! Dog ville jeg bestillt noen andre blader, Merkur bladene er ikke spesielt gode. Gillette sine er betraktelig bedre, så kan du eventuelt vurdere feather når teknikken etter hvert begynner å sitte.

 

Det er vanskelig å anbefale en ansiktsrens uten at du sier noe om din hudtype. Vil du karakterisere den som oljete, tørr, normal, sensitiv eventuelt blandigshud? Ta en titt på denne oversikten, den gir en beskrivelse av de ulike hudtypene.

Lenke til kommentar

Av det barbershop har inne har jeg kun testet Anthony Glycolic Facial Cleanser, men den blir nok litt i kraftigste laget om man har normal hud. Jeg har forøvrig skrevet en anmeldelse av hele Anthony sin hudpleieserie for oljete hud her. Anthony Algae Facial Cleanser er en god del mildere, men den er jo relativt dyr. Men-u sin rens har fått mye skryt rundt om på verdensveven. Den ser imidlertid ut til å være utsolgt... Da står det egentlig igjen med ZIRH Clean. Det er et annerkjent merke, og selv om jeg ikke har testet den selv vil jeg tippe den fungerer bra.

 

Dette med ansiktsrens er veldig individuelt, så det er egentlig vanskelig å gi noe annet enn en generel anbefaling. Det jeg ville gjort var å be barbershop sende med noen vareprøver av de ulike rensene, på den måten får du testet litt og dermed se hva som fungerer best for deg. :)

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg prøvd gilette sine. Men viss du skulle plasere Gilette Merkur og Feather på en skala fra en til 10; hvor ville du plasert de ulike bladene?

 

Jeg synes ikke merkur var så veldig mye dårligere enn feather så er litt spent på hvor du plasserer gilette.

Lenke til kommentar

Der var alt bortsett fra selve høvelen bestilt, har et ubrukt fusionblad liggende, og tenkte å gi disse greiene ildprøven i form av en solid femdagers, som ved barbering tidligere har forutsatt en tofaset behandling (maskin først, så høvel) siden å bruke høvelen direkte har kjentes ut som om jeg prøver å rive av meg ansiktet.

 

Ville selvfølgelig ha en bolle til å blande skummet i, og da denne skal stå framme, kunne jeg ikke velge den styggeste heller ;)

Lenke til kommentar
Der var alt bortsett fra selve høvelen bestilt, har et ubrukt fusionblad liggende, og tenkte å gi disse greiene ildprøven i form av en solid femdagers, som ved barbering tidligere har forutsatt en tofaset behandling (maskin først, så høvel) siden å bruke høvelen direkte har kjentes ut som om jeg prøver å rive av meg ansiktet.

 

Ville selvfølgelig ha en bolle til å blande skummet i, og da denne skal stå framme, kunne jeg ikke velge den styggeste heller ;)

 

Personlig synes jeg maskin lugger mer enn det høvel gjør :). Jeg har i gamle dager "gått over" med maskin for å forsikre meg om at jeg ikke har glemt noe. Omvendt har jeg faktisk aldri prøvd meg.

men men..nå har jeg ganske bra skjeggvekst da

Lenke til kommentar
Der var alt bortsett fra selve høvelen bestilt, har et ubrukt fusionblad liggende, og tenkte å gi disse greiene ildprøven i form av en solid femdagers, som ved barbering tidligere har forutsatt en tofaset behandling (maskin først, så høvel) siden å bruke høvelen direkte har kjentes ut som om jeg prøver å rive av meg ansiktet.

 

Ville selvfølgelig ha en bolle til å blande skummet i, og da denne skal stå framme, kunne jeg ikke velge den styggeste heller ;)

 

Personlig synes jeg maskin lugger mer enn det høvel gjør :). Jeg har i gamle dager "gått over" med maskin for å forsikre meg om at jeg ikke har glemt noe. Omvendt har jeg faktisk aldri prøvd meg.

men men..nå har jeg ganske bra skjeggvekst da

 

Forskjell fra maskin til maskin, har hørt enkelte fortelle om at philips' trebladsmodeller lugger, men en panasonic/braun/etc med hovedsaklig ett skjærehode som skal kun dras én vei har jeg aldri hørt har lugget, med mindre knivene har vært sløve.

 

Til gjengjeld får jeg ikke disse til å ta, dog. I alle fall ikke på/rundt halsen :dontgetit:

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...