Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Mine første erfaringer med DE barbering var en hals som så ut som om jeg hadde prøvd å skjære strupen på meg selv med en sløv kniv. Det var rødt, nuppete, og fullt av små sår og kutt. Det fristet egentlig mest å kutte hele prosjektet, å gå tilbake til barbermaskin og Gillette.

Istedet kjøpte jeg med en barberkrem, fra BodyShop om jeg ikke husker feil, og en helt grei kost. Viktigheten av sistnevnte er jeg usikker på...

Men for en forskjell barberkremen gjorde! Jeg sleit fortsatt litt med en del kutt, men dette forsvant for det meste med øvelse. Teknikk og riktig mengde trykk (dvs, svært lite) spiller en stor rolle.

Jeg bruker en Muhle R89, normalt med Feather, men akkurat nå bruker jeg billige blader jeg fant i en butikk som fungerer overraskende bra. Barbermaskinen bruker jeg fortsatt iblant, men Gilletten har gått i søpla for lengst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags høvel bruker du?

Jeg bruker en Mühle av et eller annet slag, lurer på om det er en R89. Og så har jeg prøvd meg fram til at Feather-blader gir best resultat for meg, da i kombinasjon med en Truefitt & Hill barbersåpe.

Jeg føler Feather fjør svært mye skade på halsen hos meg. Kanskje altfor skarpt? Høres jo sannsynlig ut.

Har kjøpt barberkrem nå så får vi se. Såpe der var greit dyr.

Lenke til kommentar

Mine første erfaringer med DE barbering var en hals som så ut som om jeg hadde prøvd å skjære strupen på meg selv med en sløv kniv. Det var rødt, nuppete, og fullt av små sår og kutt. Det fristet egentlig mest å kutte hele prosjektet, å gå tilbake til barbermaskin og Gillette.

Istedet kjøpte jeg med en barberkrem, fra BodyShop om jeg ikke husker feil, og en helt grei kost. Viktigheten av sistnevnte er jeg usikker på...

Men for en forskjell barberkremen gjorde! Jeg sleit fortsatt litt med en del kutt, men dette forsvant for det meste med øvelse. Teknikk og riktig mengde trykk (dvs, svært lite) spiller en stor rolle.

Jeg bruker en Muhle R89, normalt med Feather, men akkurat nå bruker jeg billige blader jeg fant i en butikk som fungerer overraskende bra. Barbermaskinen bruker jeg fortsatt iblant, men Gilletten har gått i søpla for lengst.

Noen med samme problem som meg ja!

Jeg har en tendens til å ta i for mye. Hva slags barbekrem bruker du nå kompis?

Lenke til kommentar

Jeg føler Feather fjør svært mye skade på halsen hos meg. Kanskje altfor skarpt? Høres jo sannsynlig ut.

Har kjøpt barberkrem nå så får vi se. Såpe der var greit dyr.

Ja, det kan være at de er for skarpe for huden din, eller så kan det være at du presser/drar for mye i høvelen. La vekten av høvelen (hvis du bruker en lignende høvel som jeg linket til) gjøre mesteparten av jobben, ikke press den hardt mot huden eller dra den for hardt langs huden.

Jeg kjøpte min såpe hos Barbershop i 2010, og først nå begynner den å bli oppbrukt, så med mine barberingsrutiner (som riktignok inkluderer årlige månedslange perioder med skjegg) har den kostet meg ca. 30-40 kr per år. Det er sikkert noen andre her inne som barberer seg jevnlig året rundt som kan bidra med hvor lenge en slik såpe holder for de.

Lenke til kommentar

Denne: https://www.thebodyshop.no/menn/barbering/for-men-maca-root-shave-cream.html

Jeg bruker ikke olje eller såpe, men en god fuktighetskrem i etterkant. Som nevnt er problemene nærmest gått over etterhvert som jeg gikk over til krem og bedre teknikk. Spesielt i starten brukte jeg for mye trykk med dertil resultatet sår hud. Som Frank Drebin skriver over trengs det svært lite trykk.

Lenke til kommentar

Denne: https://www.thebodyshop.no/menn/barbering/for-men-maca-root-shave-cream.html

Jeg bruker ikke olje eller såpe, men en god fuktighetskrem i etterkant. Som nevnt er problemene nærmest gått over etterhvert som jeg gikk over til krem og bedre teknikk. Spesielt i starten brukte jeg for mye trykk med dertil resultatet sår hud. Som Frank Drebin skriver over trengs det svært lite trykk.

Å fu faen så bra kommentarer den kremen der fikk. Litt stiv pris kanskje? ;)

Kan jeg spørre hvilken aftershave du bruker?

Lenke til kommentar

Den boksen kunne kostet 500 kroner og fortsatt vært billigere per barbering enn Gillette gel. I tillegg lukter den mildt og godt, og er i motsetning til Gillette fuktighetsgivende. Gillette kan ikke sies å lukte godt IMHO.

Jeg har til gode å finne en after shave som føles godt å kline på nybarberte kinn, så jeg bruker heller en god fuktighetskrem (apoteket har flere gode, og kan finne en som passer din hud) og en liten dash EDT for godlukt.

Lenke til kommentar

Hva koster det for en boks Gillette skum/gel nå? 50-60 kroner? Det er dyrt, fordi den varer ikke 1/10 av hvor lenge en boks med god barbersåpe/krem vare.

Den kremen koster 160+65 med frakt

Hva tenker du om prisen?

Helt grei pris. I fjor kjøpte jeg en boks med Truefit and Hill, og man ser knapt at det har minket. Brukt 2-3 ganger i uka til å barbere ansikt. Bruker en annen krem på hodet.

Ser det ble snakket om olje lenger opp her, men det syntes ikke jeg noe om. Det ble bare mer slit å rengjøre høvelen, synes jeg. Når det kommer til after shave, synes jeg Proraso med Aloe og Vit E fukter og lukter godt.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Den boksen kunne kostet 500 kroner og fortsatt vært billigere per barbering enn Gillette gel. I tillegg lukter den mildt og godt, og er i motsetning til Gillette fuktighetsgivende. Gillette kan ikke sies å lukte godt IMHO.

Jeg har til gode å finne en after shave som føles godt å kline på nybarberte kinn, så jeg bruker heller en god fuktighetskrem (apoteket har flere gode, og kan finne en som passer din hud) og en liten dash EDT for godlukt.

Så det er den barberkremen som gjorde de største underverkene for deg? Og reduserte rødbeten? Samt å ikke trykke for hardt med høvelen?

Lenke til kommentar

Så det er den barberkremen som gjorde de største underverkene for deg? Og reduserte rødbeten? Samt å ikke trykke for hardt med høvelen?

Ja, ja og ja. Jeg blir ikke rød og sår når jeg barberer meg nå, og det skyldes nok en kombinasjon av krem og teknikk. Jeg har ikke prøvd så mange, da jeg syntes den virket såpass bra at jeg ikke så helt poenget i å teste alle mulige andre varianter. Men av de jeg har testet, er dette den jeg liker best.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...