Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid ment at jo skarpere et blad er, jo lettere kutter det "skjegget", og dermed mindre sårhet i ansiktet. Et blad som ikke er av det skarpeste vil irritere huden mer.

Et skarpt blad skraper opp huden mer, men man slipper å gå over samme sted mange ganger.

En merkelig påstand.  Bryter ikke  uttalelsen men sunn logikk?

Patsharp hadde ingen problemer med å skjønne hva jeg mente.

Dette gjelder nye blad: Hva hvis jeg skriver at et skarpt blad skraper opp huden mer enn et sløvere blad per gang man drar det over huden. Et sløvere blad må man dra flere ganger over huden, så man ender til slutt med mer oppskrapet hud.

Skarpere blader blir fortere sløve, og man kan ende opp med mer irritert hud pga det også. Du kan heller ikke sammenligne et sløvere nytt blad(f.eks Derby) med et sløvt Feather-blad som er brukt. Jeg vil si den letteste måten å kutte seg på er å bruke et sløvt Feather-blad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle barberblad er jo relativt skarpe. Men forskjellen ligger i detaljene, og det *er* vanskelig å forstå, og det fins ingen fasitsvar. Men å bruke samme bladet alt for lenge er dumt, og vil garantert gi dårligere ytelse og mulige problemer. (Greit nok om man må, men ærlig talt - vi har vel faktisk råd til å bytte DE-blader med normal hyppighet? De koster jo ikke all verden.)

DE-blader "må" ha visse kompromiss som gjør at man fort ender opp med en forholdsvis brutal egg om man lar de være skarpe nok. Formfaktoren og bladtykkelsen gjør at det blir sånn. Stålets egenskaper kan også ha mye å si - stålet i Feather DE vs mindre skarpe DE-blader har ikke samme egenskaper, siden de prioriterer annerledes. Sammenlign de med for eksempel Feather AC-blader, så ser man at et litt tykkere blad kan være like skarpt og "snillere" mot huden. Eller for den saks skyld... se på skikkelige barberkniver, og man kan få til noe som er virkelig skarpt og så mildt mot huden at man nesten ikke tror det er sant.

Bilder i spoiler hentet fra reddit viser noe av det som skjer med Feather-blader som blir brukt - https://www.reddit.com/r/asksciencefair/comments/mllvg/qualitative_analysis_of_the_edge_characteristics/ 

Se her for et eksempel, helt nytt blad sammenlignet med et blad som har blitt brukt en gang:

g5MMB.jpg

Etter 5 barberinger så vises slitasjen!:

HdwPY.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jann-Ove sitt innlegg er noe av det beste jeg har lest, og jeg tror at han traff spikeren midt på hodet.  Det er sikkert nyanser vi kan være uenig om, men jeg skal prøve med en supplering:

Det er sikkert ikke noen hemmelighet for de fleste at jeg muligens er den siste barber av den gamle skole som fremdeles er aktiv.  Jeg opplevde litt av gullalderen angående knivbarbering, for ikke å snakke om alle de eldre barberere som opplevde "diamant" alderen, og som hadde store kunnskaper på dette feltet, som fremdeles var aktiv, som jeg arbeidet sammen med.

Jeg tror at vi kan overføre barberknivens egenskaper til barberbladets egenskaper.  En kniv/blad oppfører seg forskjellig på hver enkelt av oss.  Mye tyder på at Feather bladene har det hardeste stålet, og dette er ikke alltid av det beste.  Feilen som gjøres i dag angående barberkniver, er at de som lager disse muligens ikke har kompetanse.  Jeg har selv "tryglet" de som lager kniver om å bruke MYKT stål, men det er som å skvette vann på gåsen.  Hardt stål kan være skarpt, men stålet blir fortere sløvt, samtidig som det er hardt mot huden.  

I mitt yrke kommer jeg i kontakt med mange mennesker, også smeder.  Og her er det unison enighet.  Jeg har selv sett følgende i mikroskop:  Kun noen få barberinger med hardt stål gjør kniven som en sag.  Dette kan aldri rettes opp med en stropp.  Det myke stålet vil se ut som bølger i eggen, og lett å rette opp med en stropp.

Kan dette overføres til barberblader?  Muligens.  Det harde stålet mister partikler noe som det myke stålet "ikke" gjør, men så lenge vi ikke kan stroppe et barberblad, så vil heller ikke dette holde lenge.  Men jeg er rimelig sikker på at et mykt blad vil holde lenger en et hardt blad.  Et råd til slutt:

Ta barberbladet på innsiden av glassveggen, og skyv det frem og tilbake.  Har barberbladet et mykt stål, da kan "bølgene" jevnes ut, noe som vil bli et problem med det harde stålet.

Lenke til kommentar

Faen meg så sjukt irriterende

Altså jeg barberer halsen og etter barbering er det null nupper og rød hud osv. Men dagen etter, når hårene begynner å vokse på halsen så kommer nupene jævli fram. Bruker muhle og first prive skum samt Nivea fuktighetskrem

Lenke til kommentar

Aner ikke hva jeg gjør feil.

Kanskje kjøpe en ordentlig skum? Eller er krem bedre?

Skal og prøve aftershave som er ment til å bruke nedentil

Etter 50 år erfaring, minst, har du et problem som er over min forstand og sikkert langt over prestens også.  Det er mulig at jeg kan hjelpe deg, men forumets regler tillater det ikke.  

Et lite råd er at du slutter å sepe deg inn men "skum".  Det er sepen eller kremen du skal sepe deg inn med.  Men når dette ser bra ut etter innsepning, men kommer nærmest dagen etter med problemer, da er dette et fenomen som jeg absolutt ikke forstår.  Jeg for det ikke til å stemme at det er inngrodde hår, dette skal ikke ha den reaksjonen som du påpeker.

Muligens kan dette rådet hjelpe:  Dynk deg med så kaldt vann som mulig etter barberingen, der som problemene er, og smør så på huden det som du pleier å bruke, så får vi vente i spenning.

Lenke til kommentar

Høres ut som inngrodde hår. Du kan f.eks prøve å ikke barbere mot vekstretningen, ikke strekke huden for å få det ekstra tett eller bruke mindre trykk.

Skjer dette like mye når du bruker nye blader?

Har bestilt nye, så får se

Har bestilt de skarpeste bladene, kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar

Aner ikke hva jeg gjør feil.

Det har jo blitt skrevet at du bør bytte blad oftere, kanskje ett smart sted å starte? 

De fleste får inngrodde hår en gang i blant, det gjør i hvert fall jeg.

Begynner å tro at de bladene er altfor skarpe? Hva tenker du? Kan det forårsake problemer?

Lenke til kommentar

Begynner å tro at de bladene er altfor skarpe? Hva tenker du? Kan det forårsake problemer?

To uker gamle blader er ikke for skarpe. 

Forresten, dere barberer dere vel ned på halsen? Ingen som har hår som går opp på halsen? Kan mulig være det og

Håret på høyre side av halsen min gror oppover, så der barberer jeg oppover. Det er noe du veldig lett kan kjenne på med hånden din.

Lenke til kommentar

To uker gamle blader er ikke for skarpe. 

Forresten, dere barberer dere vel ned på halsen? Ingen som har hår som går opp på halsen? Kan mulig være det og

Håret på høyre side av halsen min gror oppover, så der barberer jeg oppover. Det er noe du veldig lett kan kjenne på med hånden din.

Jeg begynner å tro sterkt at jeg barberer feil vei haha. Sett på noen shaving videoes på yotube, og mange barberer oppover ser jeg. Må teste ut det!

Lenke til kommentar

Det kan fort bli det da ja. Bruk noen minutter til å kjenne på skjeggstubbene i ansiktet og på halsen sånn at du finner ut hvilken vei de vokser. Hvis stubbene "legger seg" når du stryker over de så vokser de i den retningen du stryker, hvis de reiser seg så stryker du mothårs. Jeg har noen snodige variasjoner i retning på halsen, og får irritert hud hvis jeg barberer mot hårene. Barber med hårene ved første passering, og så hvis du trenger flere passeringer kan du eventuelt barbere på tvers av retningen eller mothårs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...