Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har forstått, skal den være på under barbering. Jeg gnir inn litt i ansiktet, og lar den sitte et minutt mens jeg vasker av restene på hendene mine før jeg tar på barberkrem.

Jeg bruker ikke dette lenger, siden jeg ikke merker noen stor forskjell bortsett fra at barberbladet blir vanskeligere å skylle mens jeg barberer meg. Hvis du ikke har ømfintelig hud, tror jeg du fint kan hoppe over pre-shave oil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første gang med slikt utstyr som dette.

https://www.barbershop.no/collections/barbersett/products/introsett-til-tradisjonell-barbering

Ett par ting.

Føler jeg ikke får noe skum ved bruk av kost + den kremen som følger med. Noen gode tips her, eventuelt et annet produkt jeg kan vurdere?

Selve høvelen var virkelig uvant. Gikk forsåvidt bra, men ble ikke så glatt som jeg hadde håp om. Føler jeg måtte gå over samme sted flere ganger før den tok som ønsket.

Noen som kan gi noen gode starttips her?

Lenke til kommentar

Jeg får bra med skum av Proraso. Jeg klemmer ut ca 3cm krem i en barberskål, og pisker den i ett minutt. Før jeg pisker har jeg varmt vann på kost. Jeg gjør den gjennomvåt og kaster av vannet én gang. Føler det er akkurat passe med vann for meg. Forøvrig, jeg barberer også hodet, så det er ikke sikkert du trenger å lage like mye skum som meg.

Jeg går over ansiktet 2-3 ganger. Én gang med hårene, én gang på tvers av hårveksten og eventuelt én gang mot hårene.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Håper alle har hatt en fin jul og begynnelse på det nye året!

Har siden sist funnet 2 vintage høvler fra Gillette som tidligere er brukt av tidligere generasjoner i familien. En open-comb jeg er usikker på da den mangler date/code. Tror det er en NEW fra 40-tallet. Samt en lysegul Gillette Slim-Twist. Tipper sistnevnte er fra 70-tallet. Skal gjøre litt research når jeg får tid. De fikk en runde med zalo og tannbørste, deretter i oppvaskmaskinen. Polerte de deretter med Autosol og begge ble meget pene.

Har nå totalt 5 vintage Gillettes! Baller på seg dette. 

Fant en gammel versjon av Nivea Aftershave balm, og denne fungerer knallbra. Mye mer skånsomt enn Old Spice, og fukter vesentlig bedre. Er nok ikke alkohol i denne. 

Fikk også en ny børste til jul. En Edwin Jagger badgerbørste. Ser slik ut: 36750_3.jpg

Har til nå kun prøvd Proraso sin barberkrem med aloe vera og vitamin E, og det fungerer. Leste et sted at simple såpestykker som f. eks Lano fungerer knall som barberingsåpe. Nysgjerrigheten er til stede til en hver tid. Skummet dermed opp ett Lano såpestykke nettopp for å teste den nye børsten, og ikke noe å si på konsistensen. Synd jeg barberte meg i går kveld, og dermed unødvendig med ny barbering. I morgen blir det Lano såpestykke!

Endret av KongInboundswag
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Passer alle barberblad til alle høvler?

( av barbershop sitt sortement liksom )

Nei. Barbershop har noen blader som er til shavette. Disse har kun en egg og kan ikke festes til vanlige høvler. Det finnes også noen rare blader til en øyenbrynhøvel.

Men hvis både blad og høvel ser helt normale ut passer de sammen. Jeg kjenner i alle fall ikke til et eneste unntak.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei ! Har barbert med med trasisjonell høvel i noen år nå og må si det frister med skikkelig kniv. Hva må man ha av utstyr som lærstropp bryner etc ?

Tips til kniver ? Vil ha en som ser bra ut og har god kvalitet men trenger ikke koste alt for mye. Vil betale det jeg må for en kniv som ser bra ut og holder i det uendelige men vil ikke betale mange tusen for kniv.

Lenke til kommentar

I tillegg til kniv, trenger man lærstropp og bryner ? Hvilke grader må man ha på bryne ? Er det nødvenig med skjerpepasta og eller lærbalsam ? Og hvilke typer bør man ha ? Bør man ha skjerpestropp av kun lær eller er det lurt med skjerpestropp som har både lær og stoff ?

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg har postet her, må dele min favorittbarbering for tiden som er såpen Executive Man fra Stirling, Voskhod-blad i en høvel med Maggard V3A-hode. V3A er mer aggressiv enn jeg er vant med fra en høvel men har sjelden hatt så gode barberinger før. Eneste er at jeg kan bli litt sår og sensitiv i ansiktet om jeg barberer meg hver dag med den. Ender ofte med annenhver dag uansett da jeg ikke har så voldsom aktiv skjeggvekst uansett. Såpen er fantastisk, har fire samples fra samme produsent og alle er like gode, anbefaler dere andre barberingsnerder om å bestille noen vareprøver fra Stirling. Helt klart favorittsåpen min så langt. 

https://www.maggardrazors.com/product/maggard-razors-v3a-aggressive-closed-comb-safety-razor-head/

https://www.stirlingsoap.com/executive-man-shave/

Endret av Gruble2000
Lenke til kommentar

I tillegg til kniv, trenger man lærstropp og bryner ? Hvilke grader må man ha på bryne ? Er det nødvenig med skjerpepasta og eller lærbalsam ? Og hvilke typer bør man ha ? Bør man ha skjerpestropp av kun lær eller er det lurt med skjerpestropp som har både lær og stoff ?

Etter min erfaring, bruk aldri slipepasta.  Som selv utdannet barber av den gamle skolen, da ble aldri noe sånt brukt.  Padle stroppene før i tiden var i utgangspunktet bedre enn de som blir brukt i dag.  Men det er en Padle stropp som selges i dag som er meget god,

Hengende stropp:  Lerret og skinn gjør seg selv.  Hvis du har en stropp kun med lær, så kan jeg komme med et godt råd.  Smør den grove siden (ikke den fine) inn med barberskum og la den tørke minst 90 prosent før den brukes.  Gjør dette aldri mer, men bruk innsiden av hånden på stroppen til å stryke på den, både før og etter barbering.  Da legges det på stroppen et naturlig fettlag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

Kanskje ikke helt rett tråd, men regner med noen her har noen tips alikevell. 
Ser etter en ny såpe. Har tidligere brukt Geo F. Trumper Sandalwood . Ønsker nå en ny, gjerne en frisk, ettersom det snart er sommer. Tips?

God kveld!

Endret av LasH
Lenke til kommentar

Har hatt DE-høvel i noen år, men bruker hårtrimmer på 0.8mm til daglig.

Har ikke spesielt bra med skjeggvekst, og når det er mest lyst skjegg også går det greit uten å se altfor lurvete ut, og jeg slipper unna en del hudirritasjon.

Har begynt å gå over med høvelen en gang imellom igjen, og for å spare tid jukser jeg og bruker en gilette gel istendenfor å skumme opp med børste.

Synes det fungerer helt OK egentlig. Huden er ikke så irritert som da jeg først prøvde høvelen med proraso-skum, har kanskje noe med at jeg får det bedre til rent teknikkmessig nå.

Føles temmelig feil på en måte. Andre som kombinerer ferdig-foam/gel med DE-høvel?

Lenke til kommentar

Noen som vet om barberblader på høvelen må byttes ut?

Aldri bytta dem ut..

Ja, då må bytte blad av og til.

Nøyaktig kor ofte vil være avhengig av ein rekke faktorar som tjukkelse på skjeggveksten, kva type hud du har, korleis du brukar høvelen (type høvel) og vedlikehold av bladet.

I tillegg sjølvsagt til personleg preferanse.

Det går fint ann å barbere seg sjølv om bladet ikkje lenger er heilt skarpt. Det skal være bra sløvt for å ikkje kunne skjære seg gjennom skjegget. Men med ein sløv høvel så vil det både lugge og hakke under barberinga i tillegg til at det er lett å skjære seg, derfor blir det både er smertefullt og med eit dårlig resultat om høvelen er for sløv.

Dersom det er lenge sidan du bytta blad så bør du gjere no med ein gong for å samanlikne, antageligvis vil du merke tydelig forskjell om du har brukt høvelen lenge utan å bytte blad, men du kan også oppleve at det kjennes omtrent likt ut og at du derfor kan vente ei stund før du bytter blad igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...