Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Kommer litt an på tror jeg.

Er de sånn typen "spisse" så kan du risikere kutt, ved at toppen av de blir kuttet av av høvelen.

Enkeltvis er ikke det så veldig farlig, de fleste får jo en kvise i ny og ne, men har du mange så kan det jo være litt slitsomt.

Har du testet vanlig høvel før?

Jeg bruker DE høvel.

Nei ikke spise. Men de syns. Mest på kinnene.

Bruker sånn gillette høvel til 100kr. Og barberskum kjøpt i Coop extra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folk!

Har tenkt litt på å prøve ut DE barbering. Det vokser ikke mye hos meg, så daglig barbering er ikke nødvendig. Så sånn sett er sikkert DE litt overkill, men det ser kjekt ut.

Hva er greit for en nybegynner? Er det mulig å bruke f.eks "Proraso eukalyptus og mentol" tubekrem (som PatSharpX linket ovenfor) uten barberkost? Vil helst holde det litt enkelt og billig foreløpig.

Ifølge barbershop.no så har jeg nok fet hud. Aftershave og annet jeg burde ha er jeg ikke sikker på, tar imot anbefalinger.

Disse spørsmålene får dere sikkert ofte, så beklager det :) Har lest litt og sett en del videoer, men sliter med å ta til meg informasjonen. Lært en del om teknikk derimot.

Lenke til kommentar

Det første jeg ville kuttet ut er det barberskummet i hvert fall.

Jeg merker stor ending i huden min etter at jeg gikk over til andre produkter.

Feks krem eller såpe.

Sistnevnte er den jeg bruker i dag.

Hvorfor bør jeg kutte ut skummet?

Fordi det inneholder mye dritt som mest sannsynlig bidrar til flere kviser.

Her kan du lese litt om fordelene ved tradisjonell barbering.

https://www.barbershop.no/pages/hvorfor-tradisjonell-barbering

Lenke til kommentar

Hei folk!

Har tenkt litt på å prøve ut DE barbering. Det vokser ikke mye hos meg, så daglig barbering er ikke nødvendig. Så sånn sett er sikkert DE litt overkill, men det ser kjekt ut.

Hva er greit for en nybegynner? Er det mulig å bruke f.eks "Proraso eukalyptus og mentol" tubekrem (som PatSharpX linket ovenfor) uten barberkost? Vil helst holde det litt enkelt og billig foreløpig.

Ifølge barbershop.no så har jeg nok fet hud. Aftershave og annet jeg burde ha er jeg ikke sikker på, tar imot anbefalinger.

Disse spørsmålene får dere sikkert ofte, så beklager det :) Har lest litt og sett en del videoer, men sliter med å ta til meg informasjonen. Lært en del om teknikk derimot.

Ta en titt på hva jeg kjøpte i den posten her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=857834&page=180&do=findComment&comment=23534958

Hvis du ikke skal ha kost, trenger du heller ikke skål. Du kan gjerne også droppe barberolje. Velg en annen barbersåpe/krem, og velge gjerne den fra Proraso. Jeg er veldig fornøyd med aftershaven jeg valgte. Barberbladene er også bra.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

"brutalt bra barbersåpe" er å anbefale + kost. Da får du en mild såpe med god glid, og du kan skumme opp direkte i boksen. Du får fordelt lett og jevnt over fjeset med kost, og den tørker ikke ut "med en gang", som noen såper har en tendens til å gjøre. Ser ut som den kan vare et par år med mitt bruk - jeg barberer et par ganger i uken.

Lenke til kommentar

Er vel en av flere tilfeller, eller eventuelt en combo, av irritert hud, betente hårsekker, åpne porer og "skitten" overflate på maskinen. Dusjet du først? Evt fuktet fjeset med varmt vann? Avsluttet med å fukte fjeset med kaldt vann? Aftershave kan også irritere huden, hvis den inneholder noe huden din er sensitiv mot.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Er vel en av flere tilfeller, eller eventuelt en combo, av irritert hud, betente hårsekker, åpne porer og "skitten" overflate på maskinen. Dusjet du først? Evt fuktet fjeset med varmt vann? Avsluttet med å fukte fjeset med kaldt vann? Aftershave kan også irritere huden, hvis den inneholder noe huden din er sensitiv mot.

Ja porene mine er ganske fet. Pleier ikke å rense huden min noe særlig. Nope jeg vasker ikke ansiktet eller slik før jeg barberer, så jeg barberer meg rett på fett hud.

Men er det ikke naturlig å tro at en vanlig høvel irriteter huden mer enn en enkel barbermaskin?

Lenke til kommentar

Dusj før du barberer deg, fokuser på ansiktet, bruk varmt vann. Da blir huden myk slik at du ikke kutter kvisene og irriterer huden like lett.

Etter du har barbert deg, skyller du med kaldt vann for å lukke porene.

Okei!! Og jeg skal bruke høvel da?

Lenke til kommentar

Der har du problemet ditt, mest sannsynlig. Prøv som RRhoads foreslår, så skal du se at det blir en annen verden. Rens maskina også.

Maskina er ikke min, men faren min. Har egen høvel dog. Burde jeg gå over til høvel og ta den fremgangsmåten? Eller barbermaskin?

Lenke til kommentar

Ja, bruk høvel og eget blad. Er ikke noe særlig å byttelåne utstyr.

Oki. Har en simpel gillette høvel og barberskum.

En annen ting. Barber deg med hårene, ikke mot. Det går an å barbere seg mot hårene, men det er lurt å ta det med hårene først.

Lenke til kommentar

En annen ting. Barber deg med hårene, ikke mot. Det går an å barbere seg mot hårene, men det er lurt å ta det med hårene først.

I din situasjon, hvor du må bruke faren din sin maskin, er det et bedre alternativ en maskin.

Lenke til kommentar

I din situasjon, hvor du må bruke faren din sin maskin, er det et bedre alternativ en maskin.

Joda men høvel skjærer over kviser? Blir vel enda mer rødt av slik?

Lenke til kommentar

Joda men høvel skjærer over kviser? Blir vel enda mer rødt av slik?

Hvis du dusjer med varmt vann og fokuserer på ansiktet, så blir huden så myk at du ikke skjærer deg. Du skal la høvelen gli over huden, ikke bruke kraft.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...