Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Var ikke meningen å gjøre deg såpass usikker at du vil vente et halvt år! Kjøp i alle fall en god kost og en barberkrem/såpe som du kan bruke mens du bestemmer deg, det vil du trenge uansett. Jeg ville uansett ha kjøpt en Merkur HD, den er såpass billig at den ikke vil ruinere deg om du går over til å eksklusivt barbere deg med barberkniver senere. I tillegg får du også oppleve gledene ved DE barbering. Om ikke annet kan du bruke den som en reise-høvel. :)

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var ikke meningen å gjøre deg såpass usikker at du vil vente et halvt år! Kjøp i alle fall en god kost og en barberkrem/såpe som du kan bruke mens du bestemmer deg, det vil du trenge uansett. Jeg ville uansett ha kjøpt en Merkur HD, den er såpass billig at den ikke vil ruinere deg om du går over til å eksklusivt barbere deg med barberkniver senere. I tillegg får du også oppleve gledene ved DE barbering. Om ikke annet kan du bruke den som en reise-høvel. :)

 

Hehe, det var halvveis tull, og absolutt ikke din skyld på noen måte. :wee:

Men, det er jævlig mye å tenke på, så jeg får se hva jeg gjør.

Barbering er ikke noe som opptar store deler av livet mitt, så...

 

Jeg kommer nok tilbake med mer fjas innen kort tid!

Lenke til kommentar

Takk for en helt suveren tråd. Har lest den med entusiasme og glød de siste to kveldene. Sitter nå og skal bestille meg høvel og litt annet stæsj fra barbershop. Skjønner at folk blir bitt av denne basillen. Mye å velge mellom, men man får vel begynne i det små og heller gå fullstendig av skaftet når teknikken sitter som den skal.

 

I handlekurven: Mercur 34C, 10 stk. feather (er vel like greit å hoppe i det?), Proraso krem.

 

Usikker på hvilken kost jeg skal gå for. Kjøpte en sist jeg var i Litauen. Betalte 12 - tolv- spenn for den, men tror ikke jeg vil ødelegge hele barberopplevelsen med en dårlig kost. Ser de aller fleste anbefaler børstene med grevlinghår, men også men-U's syntetiske koster får bra skussmål. Sistnevnte så jo ut til å være overlegen på å skumme opp små mendger med krem. Egentlig ikke noe spørsmål her, bare tenker høyt, så kan vel de som har noe overbevisende å komme med gjøre det.

Lenke til kommentar

men-u kosten ser unektlig imponerende ut på videoen, og det er ingen tvil om at kosten kan lage mye skum av lite krem. Jeg har imidlertid et par problemer med demonstrasjonen. For det første så selger fyren som lagde videoen men-u produkter. Det er godt mulig han gjør det fordi han synes produktene fungerer bra, men jeg blir alltid skeptisk når en forhandler skryter av produkter han selv selger. For det andre blir grevling-kosten brukt helt feil. Den blir ikke hydrert nok før han begynner å skumme opp kremen, og om man ser på kremen kosten lager er den veldig tørr uten at mer vann blir tilført. Hvor overaskende er det egentlig at en men-u kost i kombinasjon med en men-u krem skummet opp av en men-u forhandler vinner en slik test?

 

Det sagt er men-u kosten utvilsomt et spennende produkt som gjør jobben bra, men rundt om på verdensveven er det fortsatt liten tvil om at en super eller silvertip grevlingkost fortsatt er det beste valget.

Lenke til kommentar

Dette her går jo også litt på egen opplevelse av det hele. Greit at kosten får opp mye skum, men det er noe litt mer stilfullt over en håndlaga kost av grevlinghår. Bestemte meg for å beholde min billigkost så lenge, og heller gå for the whole shebang med grevlinghår og et utall kremer og såper når teknikken sitter.

Lenke til kommentar

For dere som sitter på gjerdet og lurer på om dere egentlig gidder å bruke så mye penger på en god grevling kost, lookie here: Luxory Silvertip Badger

 

Jeg vet, det ser ganske så urealistisk ut. Hadde man skrevet Rooney på kosten så hadde den kostet over 1000 kr, men det virker faktisk genuint. Alle som har testet kosten på B&B skryter uhemmet av den. Den er produsert i Kina, noe som i seg selv virker litt kjipt, men de fleste som lager barberkoster importerer vist grevlinghåret fra Kina. Jeg bestilte en nå nettopp selv. Bød 22$, men ble overbydd i siste liten. Rett etter auksjonen var over dukket det opp en e-post fra selgeren med et 'Second Chance Offer' så fikk jeg den for 22$ lell. Han som fikk kosten jeg orginalt bød på måtte ut med 26$. 4$ er jo ikke akkurat en enorm sum, men synes fortsatt det var litt morsomt at han som vant kosten må ut med 20 kr mer enn meg. :p

 

IMGP0689.jpg

Lenke til kommentar
Ok har lenge vert i tvil om det med super badger vs men-ü sin.

Den videoen som ligger på youtube som barbershop linker til er vinner jo men-ü sin ganske greit.

 

Men nå vet vi jo ikke helt hva slags kost de sammenligner med.

 

Jeg snakker om men-u Barbiere, ikke om men-u Premier Shaving Brush. men-u Premier har jeg ikke prøvd, men den virker veldig bra.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har blitt bedre nå, men forsatt slter jeg litt.

Ser ut til at det skummet som er problemet. Jeg lar alltid børsten ligge i en skål med varmt vann mens jeg dusjer. Når jeg er ferdig å dusje, påfører jeg Zirh barberolje, som jeg har lest skal være veldig bra. Tømmer så ut vannet og rister ut litt vann av kosten. Så lager jeg skum da. På vidoene til mantic59 ser det så enkelt ut. Men jeg får ikke like mye av samme mengde krem mantic bruker. Jeg får knapt nok til å dekke hele ansiktet. Høvelen vil ikke gli, men hopper veldig? Hvorfor? Hva skal jeg gjøre? Mindre vann, enda mindre skum, mer vann blir alt for vått. Jeg liker heller ikke børsten min.

I går prøvde jeg å gjøre som det står på barberkremen, påføre kremen direkte på ansiktet. Jeg fikk ikke mye skum, men høvelen gled da mye bedre og lettere, og hoppet ikke.

Jeg bruker Edwin Jagger Best Badger kost og Lucky Tiger barberkrem.

 

Jeg har også lest/sett at man kan bruke hårbalsam i ansiktet før man barberer seg. Er det noe bra for meg med veldig sensitiv hud og som har veldig lett for å få kviser? Jeg er redd hårprodukter i ansiktet kan forverre hudproblemene mine.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har blitt bedre nå, men forsatt slter jeg litt.

Ser ut til at det skummet som er problemet. Jeg lar alltid børsten ligge i en skål med varmt vann mens jeg dusjer. Når jeg er ferdig å dusje, påfører jeg Zirh barberolje, som jeg har lest skal være veldig bra. Tømmer så ut vannet og rister ut litt vann av kosten. Så lager jeg skum da. På vidoene til mantic59 ser det så enkelt ut. Men jeg får ikke like mye av samme mengde krem mantic bruker. Jeg får knapt nok til å dekke hele ansiktet. Høvelen vil ikke gli, men hopper veldig? Hvorfor? Hva skal jeg gjøre? Mindre vann, enda mindre skum, mer vann blir alt for vått. Jeg liker heller ikke børsten min.

I går prøvde jeg å gjøre som det står på barberkremen, påføre kremen direkte på ansiktet. Jeg fikk ikke mye skum, men høvelen gled da mye bedre og lettere, og hoppet ikke.

Jeg bruker Edwin Jagger Best Badger kost og Lucky Tiger barberkrem.

 

Jeg har også lest/sett at man kan bruke hårbalsam i ansiktet før man barberer seg. Er det noe bra for meg med veldig sensitiv hud og som har veldig lett for å få kviser? Jeg er redd hårprodukter i ansiktet kan forverre hudproblemene mine.

Hvis det er skummet som er problemet, så er det jo enten at du tar for mye vann på kosten (men-u'en min klemmer jeg vannet av + et rist), eller for lite krem (se hva mantic bruker på videoen, han bruker vel praso i en av de som jeg ikke husker feil).

 

Væt ansiktet litt med varmt vann før du begynner.

 

Eksperimenter litt med konsistensen. Hvis du har for lite vann, blir det veldig tørt (klissent) og ikke særlig krem-aktig konsistens og det skal mye til for å fylle kosten - hvis du har for mye vann blir kremen tynn, utvannet, og lite skum som fester seg på ansiktet. Prøv gjerne med litt for lite vann til å begynne med, så tar du litt og litt vann til den begynner å bli kremete, smør det på ansikt med våt overflate.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har blitt bedre nå, men forsatt slter jeg litt.

Ser ut til at det skummet som er problemet. Jeg lar alltid børsten ligge i en skål med varmt vann mens jeg dusjer. Når jeg er ferdig å dusje, påfører jeg Zirh barberolje, som jeg har lest skal være veldig bra. Tømmer så ut vannet og rister ut litt vann av kosten. Så lager jeg skum da. På vidoene til mantic59 ser det så enkelt ut. Men jeg får ikke like mye av samme mengde krem mantic bruker. Jeg får knapt nok til å dekke hele ansiktet. Høvelen vil ikke gli, men hopper veldig? Hvorfor? Hva skal jeg gjøre? Mindre vann, enda mindre skum, mer vann blir alt for vått. Jeg liker heller ikke børsten min.

I går prøvde jeg å gjøre som det står på barberkremen, påføre kremen direkte på ansiktet. Jeg fikk ikke mye skum, men høvelen gled da mye bedre og lettere, og hoppet ikke.

Jeg bruker Edwin Jagger Best Badger kost og Lucky Tiger barberkrem.

 

Jeg har også lest/sett at man kan bruke hårbalsam i ansiktet før man barberer seg. Er det noe bra for meg med veldig sensitiv hud og som har veldig lett for å få kviser? Jeg er redd hårprodukter i ansiktet kan forverre hudproblemene mine.

 

Min erfaring med Lucky Tiger er at den kan reagere negativt hvis du bruker pre shave oil. De gangene jeg har testet den med en olje fra T&H forsvant all piffen fra skummet og gjorde den i bunn og grunn ubrukelig, så prøv å bruke kremen uten Zirh sin olje og se om det hjelper. Lucky Tiger er også en vanskelig krem å skumme skikkelig opp riktig. Ta deg god tid og bruk gjerne ganske mye krem i starten, det gjør det hele lettere. Den er også ganske lett å gjøre skummet for vått, så ta deg god tid når du skal skumme den opp og ikke bruk for mye vann.

 

Jeg ville ikke brukt hårbalsam på ansiktet før barbering. Godt mulig det fungerer, men prøv å hold antall produkter og metoder til et minimum nå starten før du får teken på det. Du kan heller eksprimentere med slikt når det grunnleggende sitter. :)

 

Er det noen her inne som har erfaring med å handle fra tyske Shavemac? Ser ut som et greit sted for Tabac-produkter, ihvertfall. Ikke så mange nettbutikker som selger Tabac-såpe i skål, etter hva jeg kan se ...

 

De er en anerkjent forhandler, så det bør ikke by på noen problemer å bestille fra de. Spesielt kostene deres har fått mye skryt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...