Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, den fyren er ikke gift, ellers så har kona eget bad ;)

 

Det er nettopp det som er greia. Kona hans ble lei av at all barbersakene hans tok opp all plassen på badet, så de bestemte seg for å fjerne badekaret så han kunne få sitt eget hjørne på badet. :wee:

Lenke til kommentar

Ja, det er helt latterlig. Det virker nesten som at hun har dårlige erfaringer med DE-blad fra den tiden min far brukte dem.

 

Uansett, Barbershop har ikke Merkur HD inne på lager, så jeg får ikke bestilt. Hvordan er kremene fra Taylors? Hvilken duft anbefales? Jeg synes Sandalwood høres interessant ut.

Lenke til kommentar

Dette med duft er veldig individuelt, men Taylor sin Avocado krem har fått veldig mye skryt rundt om på verdensveven. Jeg har en barbersåpe med Sandalwood-duft og den lukter fabelaktig, så jeg tviler ikke på at Taylor sin tilsvarende krem lukter like godt. Personlig heller jeg litt mer mot kremen deres med Rose-duft, da jeg har veldig god erfaring med Trumper sin Rose-krem. Dette blir uansett spekulering siden jeg ikke har testet noen av Taylor sine kremer.

Lenke til kommentar

Ja, dette med lukt lurer jeg litt på og; hvordan er det å blandet dette med evt. annen parfyme man bruker?

 

En annen ting; når dere skal fjerne skjeggstubbene og såpa fra bladet, renser dere med vann, eller tørker dere av på et håndkle e.l?

 

Mens jeg er våken kan jeg jo ta opp handlelista mi hos barbershop.no. Hva tror dere om dette for en førstegangs "straight razor"-barbering?

 

DOVO Shavette

 

Men-u barberkost + krem

 

Kanskje en Edwin Jagger porselensskål.

 

Ser dette ut som et greit nybegynnersett? Er det noe jeg har glemt?

På forhånd takk!

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
Uansett, Barbershop har ikke Merkur HD inne på lager, så jeg får ikke bestilt.

 

Har ventet på HD selv, siden jeg skulle kjøpe en som gave. Fikk akkurat en mail om at de var kommet inn på lager igjen.

 

Til deg over så høres dette ut som et bra startoppsett, selv om det vil bli en utfordring å gå rett til Shavette. Det tar en del tid å barbere seg med den i starten, så det hadde nok vært greit å ha en DE-høvel i tillegg. Vil anbefale en skål, er en del stiligere enn å bruke en vanlig kopp :) Du kan evt. bare skumme opp rett på ansiktet eller i hånden. men-u Barbiere er en helt grei kost for prisen, men du må regne med at du ikke får et like fint skum som med en grevlingkost. Har du etterbarberingskrem?

Lenke til kommentar
Til deg over så høres dette ut som et bra startoppsett, selv om det vil bli en utfordring å gå rett til Shavette. Det tar en del tid å barbere seg med den i starten, så det hadde nok vært greit å ha en DE-høvel i tillegg. Vil anbefale en skål, er en del stiligere enn å bruke en vanlig kopp :) Du kan evt. bare skumme opp rett på ansiktet eller i hånden. men-u Barbiere er en helt grei kost for prisen, men du må regne med at du ikke får et like fint skum som med en grevlingkost. Har du etterbarberingskrem?

 

Høres bra ut! :)

Nei, har ikke etterbarberingskrem. Har alltid brukt, og bruker enda, en vanlig Gilette Fusion-høvel med tilhørende barberingsgel på boks. Men nå har jeg lyst til å prøve noe mer seriøst, derfor tenkte jeg å starte med Shavette'n, og evt. bruke Gillette-høvelen om jeg ikke får det til. Får bare trene, tenker jeg! :)

Lenke til kommentar
Du må belage deg på en lang overgangstid når det gjelder barberkniv. Det kan ta alt fra flere uker til flere måneder før du oppnår en like tett og god barbering som du ville fått med en god DE høvel. Vil anbefale deg å ta en titt her og muligens skumme gjennom deler av denne guiden.

 

Hm, ok. Det virker som om Shavette er noe dritt. :p

Hvertfall utifra den guiden. Er det noen her som har prøvd Shavette? Likte særlig dårlig den delen med at selve bladene kan være så dårlige at man skjærer seg konstant i ett strekk hele tida. Gidder ikke bruke penger på en slik høvel, og risikere å bruke ett år på å skjære meg selv pga. bladene. Da er det vel heller bedre med en ordentlig kniv.

Uansett; det virker egentlig som om det er DE som er det "beste" valget for meg. Jeg er student, og har en vekslende timeplan. Er sjelden jeg har så god tid på morran før skolen at jeg kan bruke lang tid på å barbere meg, men, så er det ofte at jeg har hele ettermiddagen osv. fri. Da har jeg jo også tid til å barbere meg skikkelig...

 

Eventuelt må jeg jo da kjøpe både en DE-høvel og en barberkniv. Det blir dyrt, er jo fort oppe i 1500 - 2000 kroner da.

Dette med at det tar lang tid å trene seg opp er greit; jeg liker en utfordring, jeg ser på meg selv som ganske nøye, og jeg tar da gjerne tiden til å lære noe så stilig som å barbere seg med en ekte kniv! :)

Lenke til kommentar

Det som vanligvis blir anbefalt når det gjelder barberkniver er å starte med en billig, brukt barberkniv og ta det hele derfra. Om du f. eks. kjøper en brukt kniv herfra så vil det koste deg omtrent like mye som en Shavette. Om du ikke liker å barbere deg med en barerkniv så er det ikke akkurat et stort tap. Du bør imidlertid kjøpe deg en strop for vedlikehold, noe som gjør det hele litt dyrere. Jeg bestilte min fra thewellshavedgentleman.com, de har et meget godt rykte på B&B.

Lenke til kommentar
Det som vanligvis blir anbefalt når det gjelder barberkniver er å starte med en billig, brukt barberkniv og ta det hele derfra. Om du f. eks. kjøper en brukt kniv herfra så vil det koste deg omtrent like mye som en Shavette. Om du ikke liker å barbere deg med en barerkniv så er det ikke akkurat et stort tap. Du bør imidlertid kjøpe deg en strop for vedlikehold, noe som gjør det hele litt dyrere. Jeg bestilte min fra thewellshavedgentleman.com, de har et meget godt rykte på B&B.

 

Høres ut som et bra tips det. Vel, kanskje jeg skal kjøpe en brukt først.

Huff, er så mye å tenke på. Tror jeg skal drive research i et halvt års tid til, så kanskje jeg kan begynne å bestemme meg for hva jeg skal ha...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...