Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Skål kan du kjøpe veldig billig andre steder enn barberbutikker, selv kjøpte jeg en på Søstrene Grene til 20 kr. Stativ derimot er kjekt å ha, da det renner bedre av seg som skrevet over.

me too :3

Grønn plastikskål med grei størelse og veldig praktisk form.

Var også nokon fine kvite i det eg trur var porseleen med trlokk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En barberkost skal ikke etterlates så våt at det drypper av den. Selv om det er uenighet ang. potensielt positive og negative sider av stativ, er det rimelig sterk konsensus om at den ikke skal være dryppende etter vask da dette kan potensielt føre til blant annet mugg eller at busten løsner.

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke 100 prosent riktig siden kappilæreffekten vil trekke vann ut av kosten. Mange mener også at børster tørker marginalt fortere hvis de står iom. at busten blir spredt ut av gravitasjonen, noe som øker volumet hvor vann kan fordampe - forskjellern her er dog så marginal at det har ingen effekt om du henger eller lar den stå hvis børsten er så tørr som den bør være. Det viktigste er at kosten ikke skal være så våt at den drypper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke 100 prosent riktig siden kappilæreffekten vil trekke vann ut av kosten. Mange mener også at børster tørker marginalt fortere hvis de står iom. at busten blir spredt ut av gravitasjonen, noe som øker volumet hvor vann kan fordampe - forskjellern her er dog så marginal at det har ingen effekt om du henger eller lar den stå hvis børsten er så tørr som den bør være. Det viktigste er at kosten ikke skal være så våt at den drypper.

Kappilæreffekten trekker vel vann opp i hårene, men siden det er overflatespenning som skaper kappilæreffekten — og såpe reduserer som vi vet overflatespenningen — vet jeg ikke hvor mye vannet blir dratt oppover i hårene i en stående barberkost som har vært brukt i barbersåpe.

For meg er det bare sunn fornuft å henge en fuktig barberkost med børstene ned. Fuktigheten får da hjelp av tyngdekraften til å trekke seg ned- og utover i hårene, og fordamper/tørker raskere. At ikke fuktigheten blir «stående» i knuten reduserer også risken for mugg ulumskheter (bakterier elsker såpevannrester).

Lenke til kommentar

Nå skal det være minimalt med såperester igjen, men kappilæreffekten er så klart ikke sterk. Jeg henger mine børster og, men det viktigste er at de ikke skal være så fuktige at de drypper, og at de tørker på et lite fuktig og godt ventilert sted.

Lenke til kommentar

Min prosedyre:

1. Forsiktig trykke ut skumrestene av børsten etter barbering.

2. Skylle børsten grundig under springen, klemme forsiktig ut vannet.

3. Riste børsten forholdsvis kraftig mot dusjen, for å ut mesteparten av vannrestene.

4. Tørke børsten forsiktig mot en håndduk.

5. Spre ut hårene i vifteform.

6. Henge børsten opp/ned i stativ.

7. Når den er tørr setter jeg den inn i badeskapet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er sjøl veldig fan av barberstativ til kosten! Passer alltid på å tørke kosten mest mulig før den blir satt i stativet med hårene nedover. Syns den er mer "fluffy" når den har fått tørka hengende på stativ kontra stå oppned (som den gjor en periode før stativet kom i hus!)

Men det eg egentlig skulle var å anbefale en barbersåpe eg fekk i posten igår!

truefitt & hill Luxery barbersåpe! Kommer i en meget pen treskål. Med duft av lavendel! Meget imponert (men eg har aldri prøvd såpe da) Var mye bedre enn barberkrem og barberinga gjekk mye finere! Kan varmt anbefale denne om dere ikkje har prøvd den!

http://www.barbershop.no/truefitt-luxury-barbersape-i-skal

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om man ikke er helt raka fant så er det jo ikke noe i veien for å kjøpe ny krem/såpe før den andre er gått tom: Holdbarheten er vel såpass lang at man rekker å bruke opp begge selv om man bruker dem om en annen. Jeg har i alle fall to forskjellige kremer og en såpe som jeg veksler litt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...