Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Gikk mye bedre i dag. Fikk ganske bra barbering (forsatt ikke like tett som med philips maskin), ingen blod. Må lære meg å holde høvelen rett. Brukte Lucky Tiger Liquid Cream Shave (vareprøve som jeg fikk fra barbershop.no). Synes den var mye bedre enn men-u.

Tro om barberkosten jeg bestilte er sendt?

På "dine ordrer" står det under status "til godkjenning". Hvis jeg klikker på ordenummeret så står det: Ordrestatus: Levert. Betyr det at den er sendt?

Håper det, knanskje jeg får den før påske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen andre råd?

som jeg sa - skriv prosessen fra du begynner forberedelsene til du skyller av trynet. går mye fortere enn at vi skal sitte her å synse oss frem.

har hatt phillips cool shave sjøl og den er IKKE i bruk lengre. noe skikkelig dritt faktisk - man måtte barbere mot hårene for å få noesomhelst som kan defineres som annet enn kutting av skjegg (faktisk barbering) og på halsen var det et helvete å få det LITT til inkl/røde nopper, engang. Så det er noe riv ruskende galt her en plass, for jeg har men-u krem m/kost, hd34 og featherblader og får så mye bedre resultat enn philishave at det er ikke morsomt engang, selv etter ett pass hvis jeg har dårlig tid.

generelle tips er: riktig konsistens på kremen, riktig barbervinkel og etter første passet å ta på skrå/oppover hvis huden din tåler det, og strekke huden. det tar en stund å få en god teknikk (er sikkert ikke der sjøl ennå). men beste er som sagt om du beskriver prosessen så kan vi korrigere deg underveis.

Lenke til kommentar

Hallo! :)

Har lyst til å begynne å barbere meg med kniv, og trenger noen tips.

Sitter på barbershop.no og titter litt, har funnet en kniv jeg tror jeg kan ta meg råd til å teste;

DOVO Shavette, som sies å være en grei nybegynnerkniv.

Men, jeg trenger vel stropp, pasta, krem osv også?

Så, hva er å anbefale?

Lenke til kommentar
Den du har funnet er egentlig ikke en kniv. Du bruker samme type blader som på sikkerhetshøveler. Sånn omtrent i alle fall.

Så du trenger i alle fall ikke stropp.

Aha! Hm... Da lærte jeg noe nytt idag og.

Har du en kniv å anbefale da? Vil lære meg å mestre barbering med kniv uten å skjære halsen over på meg selv... :wee:

Lenke til kommentar

Meg og :D Er det faktisk noen som barberer med kniv? Hva er egentlig læringskurven? Varige men over heløe frontdekselet eller et lite overfladisk kutt i ny og ne? :!:

Er fornøyd med Double Edgle (Merkur HD34 m/feather) som en kostnadseffektiv og artig løsning i forhold til Gilette-galskapen, samt jeg har fått litt mer innsikt i førbarbering osv, men en kontrollert kniv mot strupen er jo fortsatt "the wildlife experience" vi strekker oss mot, ikke sant, fisk :)

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
...men en kontrollert kniv mot strupen er jo fortsatt "the wildlife experience" vi strekker oss mot, ikke sant, fisk :)

Hehehe, det er en bra måte å si det på! :)

Er ikke alle som kan det, og det er en veldig tøff og bra måte å barbere seg på.

Lenke til kommentar

Da var utstyret i hus :-) Må si barbershop virkelig imponerer når det gjelder effektivitet... big thumbs up!

Har prøvd et par ganger nå, merker det er litt mer tricky å manøvrere den, litt på grunn av størrelsen, men det er vel endel på grunn av meg og, som ikke helt har automatisert vinkelen jeg skal holde den på. Har prøvd litt mellom nivå 1 og 2 foreløpig og jeg er veldig fornøyd med ansiktet. Halsen er litt mer bob-bob synes jeg. Har bare barbert rett nedover, med den gamle Gillette Fusion høvelen min pleide jeg å barbere oppover på halsen, er det noe spesiell teknikk på hvilken vei man skal barbere med safetyrazorene? Når jeg går rett ned som jeg har sett på de youtubeintrovideoene så blir halsen ganske irritert og sår. Så hvilke rettninger shaver folket seg i?

Ellers må jeg si at knitrelyden fra høvelen er heeelt nydelig :thumbs:

Lenke til kommentar

Du må ikke barbere deg etter retningen andre barberer seg. Ditt ansikt er ikke likt alle andres, og du må da finne ut hva som passer for deg. Den eneste statiske regelen er at du skal barbere med hårene. ( Til å begynne med, senere kan du se inn i sidelengs og mot, men bare med holder fint. )

Jeg kan ta mitt fjes som eksempel: På kinnet går håret rett ned som gjør den delen lett. På undersiden av kjevebeinet vokser håret sidelengs fra haken mot ørene. På høyre hals vokser håret rett opp nederst og svinger mer og mer mot ørene lengre oppe. På venstre hals vokser håret omtrent bare sidelengs mot ørene. Midt på halsen vokser håret rett ned.

Dette betyr at jeg totalt barberer i alle retninger og mer, men alltid med hårene. At halsen min er så vill er forresten grunnen til at SR fungerer mye bedre enn Gilette og maskin.

Når jeg fikk utstyret lot jeg ganske tidlig alt vokse i nesten en uke slik at jeg lettere i speilet kunne se hvilke linjer jeg skulle følge i hvilken retninger.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Nå er det ikke philips cool shave jeg har. Har den dyreste philips maskin, betalte 3000. Den gir faktisk ganske bra barbering. Spesielt hvis jeg barberer når jeg er våt. Men har veldig lett for å bli blod da. Her en dag fikk jeg faktisk helt perfekt barbering. Da brukte jeg neutrogena rainbath (shower gel) som skum i ansiktet og barberte med maskin. Jeg trengte ikke barbere meg på 2 dager!

Jeg har problemer med skummet. Får ikke helt til dette. Får heller ikke fordelt det ordentlig i ansiktet. Håper det blir bedre når jeg får kost. Jeg bestilte Edwin Jagger Best Bager barberkost + stativ. Den er vel bra?

Lenke til kommentar

Ingen som ville hjelpe meg med å sette opp ei nybegynnerpakke?

Kanskje jeg skulle gå for DOVO Shavetten først uansett, og bytte til en som må skjerpes med stropp seinere?

Eller er det bortkasta penger mtp. at jeg må kjøpe nye blader?

Lenke til kommentar

Tror dessverre ikke det er så mange her inne som har mye erfaring med kniv. Men har du penger og virkelig vil ha kniv er det jo bare å gå for det. Tipper det meste de har på barbershop fra dovo solingen er ypperste klasse. Virker for meg som om det er mest utseende og matreale på skaft som er forskjellig. Så det er vell egentlig bare å velge en du liker/har råd til.

Så viss du virkelig vill ha kniv sier jeg bare go for it og drit i shavetten. Derimot viss du bare skal prøve kan det jo vere greit med shavetten.

Når det gjelder såpe/krem er det litt smak å behag. Det kommer an på hva du liker og hva huden din liker.

Når det gjelder kost ville jeg kanskje gått for denne til men u. Skal vere en god kost og så får du med en liten start pakke i tilleg. Så kan du jo se om du liker det før du bestiller noe annet. Jeg har i alle fall vert veldig fornøyd med den fuktighetskremen.

Er vell egentlig ikke så mye mer jeg kan si. Du får bare prøve deg litt frem og se hva du liker :)

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Når det gjelder kost ville jeg kanskje gått for denne til men u. Skal vere en god kost og så får du med en liten start pakke i tilleg. Så kan du jo se om du liker det før du bestiller noe annet. Jeg har i alle fall vert veldig fornøyd med den fuktighetskremen.

Er vell egentlig ikke så mye mer jeg kan si. Du får bare prøve deg litt frem og se hva du liker :)

Se der du, det så jo i alle fall ut som en råbra kost! :)

Vi får se hva jeg velger, tror jeg skal gjøre litt mer research. Men er absolutt fristende!

Takk for hjelpen uansett!

Kommer tilbake med flere spørsmål / oppdateringer etterhvert. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg synes at Dovo Shavette fungerer veldig bra! Billig og grei måte å lære barbering med kniv, prinsippet er jo ca. det samme som med kniv, men man slipper stropping, sliping, osv. Absolutt å anbefale! Shavetten har også fått god omtale på blant annet shaveblog.com

Lenke til kommentar

I dag morges tørket jeg støvet av min gamle fusion og tilhørende barberskum for å sette litt perspektiv på hvor stor forskjell det egentlig er i forhold til mitt nåværende utstyr og teknikker. Jeg mener, jeg brukte jo tross alt gilette sine høvler og skum i mange år, så de kunne jo ikke være så ille? For å gjøre det mest mulig rettferdig beholdt jeg alle mine før- og etterbarberingsrutiner , det eneste som ble byttet ut var høvel og skum. Jeg byttet til og med til et nytt blad på mr. fusion. Nå, en time senere, føler jeg meg fortsatt misbrukt. Herregud, hvordan kan jeg ha holdt ut med slik uhørt mishandling av ansiktet mitt så lenge. Ikke bare ble barberingen ikke i nærheten av like tett, men høvelen dro og skrapte over ansiktet selv med et nytt blad! Høvelen føltes lett og spinkel og skummet var grusomt og tørt. Jeg kunne sikkert fått en tettere barbering ved å presse høvelen mer mot ansiktet og ved flere passeringer, men det første draget var mer enn nok til å stadfeste at jeg aldri kommer til å ta det i bruk igjen.

Lenke til kommentar
Jeg synes at Dovo Shavette fungerer veldig bra! Billig og grei måte å lære barbering med kniv, prinsippet er jo ca. det samme som med kniv, men man slipper stropping, sliping, osv. Absolutt å anbefale! Shavetten har også fått god omtale på blant annet shaveblog.com

A-ha! Hm, ny interesse for denne spennende kniven er blitt vekket i meg.

Lenke til kommentar
Får det forsatt ikke helt til. Jeg plages spesielt under nesen og enkelte steder på halsen virker være helt umulig. Uansett hvilken retning jeg barberer.

Det er veldig viktig at du bruker så lite press som mulig på høvelen. Den skal bare dras over huden uten noen form for trykk og ikke presses mot huden. Dette er en vanlig feil og gjør at barberingen blir mye dårligere. På halsen må du finne ut hvilken retning hårene vokser i, slik at du ikke barberer deg mot hårenes vekstretning. Ellers er det bare å fortsette, det blir veldig bra etter hvert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...