Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Det er altså en hel del muligheter og umulig å diagnostisere over nettet. Jeg må vel bare prøve meg frem, tåle litt flere kutt og håpe at det blir bedre etter hvert.

Jeg brukte sikkert 3-4 måneder på å finne ut av det.

 

Viktig å bearbeide huden på forhånd, dvs nok vann, preshave olje og en krem/såpe som er god for deg. Jeg må bruke en for sensitiv hud uten parfyme, Geo Trumper eller Truefitt&Hill. Jeg arbeider skummet inn i ansiktet og bruker litt tid på å gni det godt inn.

 

Så skal du finne rette bladet til din hud. Jeg trives best med Derby, som mange ikke liker.

 

I tillegg må du få inn teknikken; riktig vinkel og minst mulig trykk. Så må du bli kjent med din skjeggvekst; hvilken vei hårene dine vokser de ulike stedene i ansiktet ditt, slik at du barberer deg med, ikke mot, hårene. Spesielt på halsen og under haken kan hårene vokse alle mulige veier.

 

Så en god aftershave, helst en balsam eller krem.

Ofte må jeg være litt forsiktig med å bruke en skjorte med for trang krage rett etter barbering, det irriterer huden.

 

De fleste finner ut av det med litt øvelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da er jeg offisielt med i Movember: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6956971.ece

Noen innvendinger på barberteknikken min? :p

Så lenge det blir glatt og uten kutt er det ett fett, forskning på barbering viser at det er et enormt spenn i hvilke teknikker folk bruker. Men jeg legger merke til at skummet ditt ser veldig mye tynnere og våtere ut enn mitt. Ingen kritikk av det, altså.

Lenke til kommentar

Så lenge det blir glatt og uten kutt er det ett fett, forskning på barbering viser at det er et enormt spenn i hvilke teknikker folk bruker. Men jeg legger merke til at skummet ditt ser veldig mye tynnere og våtere ut enn mitt. Ingen kritikk av det, altså.

Helt riktig. Det ble ikke like bra som hjemme når du måtte gjøre det foran kameraet og to kolleger og med dårlig tid :p Hadde ikke tid til å bløtlegge kosten eller noen ting.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg ny håndlagd kost fra England, og har nok av såper og aftershaves. Så tenkte at min neste investering burde være en ny høvel. Jeg har foreløpig den høvelen som følger med nybegynnersettet (Mühle R89), men hvilken høvel kan anbefales som erstatning for denne? Prisklasse 4-500 kr.

Lenke til kommentar

Vet jeg har spurt om dette tidligere, men lang tråd så vanskelig å finne igjen svaret.

 

Jeg tenker ønske meg utstyr for å komme i gang nå til jul, men hva er da veien å gå.

 

Jeg ønsker ikke nødvendigvis det dyreste som er da jeg ikke vet om dette er noe for meg, men trenger ett greit utgangspunkt i de delene som trengs i fra start til slutt.

 

Noen som ønsker komme med noen konkrete forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg ny håndlagd kost fra England, og har nok av såper og aftershaves. Så tenkte at min neste investering burde være en ny høvel. Jeg har foreløpig den høvelen som følger med nybegynnersettet (Mühle R89), men hvilken høvel kan anbefales som erstatning for denne? Prisklasse 4-500 kr.

 

 

Kjøp et såkalt slant bar. Det er en meget effektiv høvel som legger bladet i en giljotine stilling og gir deg en tett og god barbering. Noe mer aggressiv enn en D89, men med litt forsiktighet så bør det gå greit.

Jeg har aldri kuttet meg ved bruk av en slik høveltype.

 

Den mest tilgjengelig er vel denne

 

Anbefales blant annet av forfatteren av denne boka. Han er et regelrett oppslagsverk og har prøvd det meste.

 

Mer info: http://leisureguy.wordpress.com/2006/07/10/a-guide-to-the-gourmet-shaving-experience/

Endret av ringperm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...