Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til han som slet med å skumme opp i bolle lenger oppi tråden - har du prøvd å skumme opp direkte i ansiktet? For min del fungerer det bedre enn å skumme opp i en bolle, sikkert mest fordi jeg da blir tvunget til å bruke "lang tid" på skummet i ansiktet.

Nei, det har jeg ikke. Kan prøve det når jeg skal barbere meg i morgen. Alltid artig å prøve nye ting, problemet er ikke å skumme i en bolle. Men å skumme i en liten bolle, får jeg en stor frokostbolle. Så går det kjempefint.

Lenke til kommentar

Har du automatisk bladvender på høvelen? I såfall; nei. Hvis ikke du har det så kan du gå i en butikk å spørre etter bladvendere til barberblad.

 

Hmm det vet jeg ikke, fikk disse greiene i dag :p Har en Muhle R89!

 

Og hvor lenge holder normalt et blad foresten? 1-2 ganger?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

 

Hmm det vet jeg ikke, fikk disse greiene i dag :p Har en Muhle R89!

 

Og hvor lenge holder normalt et blad foresten? 1-2 ganger?

Den har ikke bladvender, nei. Bestilte du ikke det med som ekstrautstyr? Selv foretrekker jeg bladvenderne fra DOVO, men det må litt mekking til før de passer på en Mühlehøvel. Men for all del, Mühles vendere fungerer helt fint, Tysk mekanikk er kvalitet.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt noengang om noen som helst "bladvender", men jeg er blank på dette feltet.

 

Så det spiller altså ingen rolle hvilken vei jeg putter bladet?

 

Prøvde å barbere meg i går, det ble blodig. Mange år siden jeg har brukt høvel, men kjenner nok jeg trenger litt trening her ja. Spesielt vanskelig under haka, og har en liten føflekk der også som alltid begynner å blø..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Har aldri hørt noengang om noen som helst "bladvender", men jeg er blank på dette feltet.

 

Så det spiller altså ingen rolle hvilken vei jeg putter bladet?

 

Prøvde å barbere meg i går, det ble blodig. Mange år siden jeg har brukt høvel, men kjenner nok jeg trenger litt trening her ja. Spesielt vanskelig under haka, og har en liten føflekk der også som alltid begynner å blø..

 

 

Som oftest så blir det blodig fordi man av gammel vane "presser" høvlen mot skinnet, singleblade høvler skal normalt bare slippes inn til skinnet og "dras" det skal ikke "presses"

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å barbere meg på tradisjonell måte i over ett år(litt sånn av og på) med feather blader.

Jeg tror desverre at jeg gir opp hele greia.

 

Følgende har ikke noe med hverken ny eller traisjonell måte å barbere seg på, men må bare høre om andre har det slik :

 

Er det andre som har problemer med at skjegget/hårene er veldig stive/harde. Nytter liksom ikke å kleise på barberskum for å så barbere seg, tjo å hei.

 

Nei her i gården må jeg ha tryne lenge i kontakt med varmt vann ved enten ta ett varmt bad med ansiktet mye under det varme vannet eller en lang varm dusj for å ikke svi noe inni h..... når jeg drar over høvelen, dette gjelder både med gillette og feather bladene.

 

Jeg kan kan lure meg unna badet eller dusjen ved å smøre balsam i hele ansiktet og la det virke i ca 10 minutt før jeg barberer meg.

 

Når jeg skal barbere meg etter dette varme badet så går det ganske greit med gillette høvelen.

 

Når jeg bruker den tradisjonelle høvelen funker det gullfint på kinnene, på halsen blir det litt "razorburn" og litt blod. Over leppa går det og sånn noenlunde, må jobbe litt med partiet rett under nesetippen(den innsenkningen) og her blir det og litt blod av og til.

 

Når haken skal tas så er det nesten umulig å få bort hårene som er midt på haka, her må jeg dra høvelen over alt for mange ganger både opp og ned og sideslangs, og blir sinnsykt sår, noen ganger så gir jeg opp dette partiet og drar fram gilletten som gjør en myye bedre jobb på dette området(haka).

 

Jeg har og prøvd flere typer barbermaskiner uten hell.

Ingen av dem har klart å barbere hårene mine. Hører at maskinen såvidt greier å jobbe, det knaker og knaser og jeg hører at den skriker etter hjelp. Og når jeg har pint maskinen i ett kvarter så er resultatet mindre bra, sitter da igjen med 50% av hårene og må hente frem høvelen for å resten. Så barbermaskin suuuuger.

 

Andre som har det slik ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...