Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Teoretisk sett går det an å si veldig mye om hva som er den beste måten å barbere seg. Jeg har sett folk argumentere overbevisende både for og mot kaldt og varmt vann, samt for en rekke andre ting. Barbering er rett og slett ikke lett å beskrive teoretisk. Folk har veldig forskjellig hud, teknikk, hårvekst etc, og det er mange, mange variabler det må tas hensyn til. Både varmt og kaldt vann har mange argumenter for seg, som direkte motstrider den andre teorien. Folk opplever helt forskjellige resultater med sine teknikker, det mest generelle rådet jeg kan gi er å prøve mange forskjellige metoder og se hva som fungerer best for deg. Selv foretrekker jeg å bruke varmt vann med en frisk krem, fordi jeg da har en komfortabel barberingsopplevelse og gjerne tar et par strøk til, som gir en tettere barbering. Jeg mistenker også at jeg får litt mer følsom hud og dermed er mer oppmerksom på hva som foregår.

tl;dr: Teoriene om barbering er for enkle til å fungere generelt, ha et åpent sinn og test hva som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste som har funka var en barberer i Dubai. Han barberte med kniv og smurte på noe aftershave som gjorde at jeg lukta kebab etter barbering. Men da fikk jeg ikke nupper.

Edit: Skriveleif

Dette poengter vel litt det jeg snakket om, prøv en høvel som ikke har denne stripen som er øverst på en mach3 alle de nye fancye har det også, andre blader har noe annet "klissette" stripe som visstnok skal "glatte" ut huden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg forskjellen på barbersåpe og barberkrem? (Jeg tenker da på hvor enkelt det er å blande den til ett tykt behagelig skum) jeg synes ikke jeg får skummet av barberkremen til å bli tykt nok. Burde jeg gå for såpe? Eventuelt tips til hva det kan være jeg gjør feil.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt enklere å få skummen til riktig for nybegynner med krem, siden man kan på enklere måte justere skummen ved å legge til litt vann hvis den er for tørr eller mer krem hvis den er for våt.

og i startfasen er det en egen teknikk for såpe for å få riktig skum med såpe, men når du først har fått det til å så går det fortere med såpe siden du da kan lage skummen direkte i såpeskålen eller i ansiktet.

å få riktig skum er en teknikk, jeg har holdt på i noen år, og må innrømme at jeg aldri klarer å "gjenskape" samme skum flere ganger. :) men det er nok fordi jeg av og til tar en snarvei når jeg har dårlig tid med sensor excel :)

Lenke til kommentar

Begynner å få dreisen på barberingen nå, merker stor fremgang fra de første gangene. Men en ting jeg lurer på:

Etter barbering har jeg til nå prøvd litt forskjellig. Først http://www.barbersho...aftershave.html som følger med i startpakken. Liker duften veldig godt, men opplevde saftige razorburns til å begynne med. Er usikker på om det kommer av aftershaven eller teknikken.

Etter det har jeg brukt vanlig hudkrem, det har fungert greit. Ikke sett noe til razorburn. Nå vurderer jeg å prøve http://www.barbersho...ategory/25/?p=2 . "Erstatter" den aftershave, eller skal man helst bruke begge? Tenker da forholdet pre/post balm vs aftershave.

Takk! Dette er virkelig ålreit å holde på med :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Jeg har brukt den prorasoen du har som førbarberingskrem, synes det fungerte helt greit, men vet ikke om jeg helt skjønte betydningen av den.

har ikke brukt den til etterbarbering, men utifra omtalene virker den som en god erstatter.

Jeg bruker normalt sett alltid ansiktskrem, enten før eller etter aftershave. men bruker alltid aftershave fordi jeg føler at det gir en forfriskende følelse i tillegg liker jeg å ha en aftershave i samme serie som parfymen jeg bruker. da bruker jeg ofte litt "dobbelt" opp ved å velge en aftershave som ikke har mye lukt.

Lenke til kommentar

<p>

er ikke det hva man søker etter en barbering ?
Ikke så ekstremt som denne gjør, hvertfall på min hud. Jeg bruker den noen ganger som pre-shave og den ekstreme eukalyptus-lukten og følelsen er oppfriskende, men ikke noe jeg greier å ha på for lenge før jeg føler at jeg må få det av. En mild og mellomfet aftershave lotion er i min mening by bedre aftershave.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...