Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar barberingen da?

Det bør du egentlig ikke bekymre deg for :) Før jeg begynnte med tradisjonell høvel og kost hatet jeg barbering, og fikk det unna så fort som mulig med dårlig resultat. Nå er det noe jeg ser frem til, og ofte tar jeg to omganger bare fordi det lukter så godt av skummet! Men har du dårlig tid, kan du lett barbere deg på 5 min.

Endret av Vralteladden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og da var jeg hjemme fra Barcelona..! Må dessverre si at den barber-shop salongen bare var en frisør....... fant ingen barberere i barcelona, bare frisører som "også kunne ta skjegget"- så dessverre.. ingen barbering i Barcelona. (men mye leting...)

Men jeg kan jo fortelle om en annen gang jeg faktisk ble barbert!

I Ecuador for tre år siden satte jeg meg ned i barbersalongen, og fikk kjenne kniven mot strupen ;) Litt småskuffende at de bare bruker kniver med utskiftbare blader der.. Skum ble pisket opp og tatt over i en krukke som sto i vannbad. På denne måten var skummet så varmt som mulig på huden! (meget behagelig) Fikk varme håndklær med varm olje lagt på ansiktet i noen minutter før skummet ble påført, med god kost selvsagt! Barberingen var mot retningen nesten overalt (overraskende?!) bortsett fra under haken og halsen. etterpå ble det påført fuktighetskrem og "godlukt" helt til slutt..

Opplevelse og resultat:

- litt skummelt og la en annen mann holde noe så skarpt mot strupen... ble glatt som en barnerumpe uten blodsøl. totalt sett var jeg veldig fornøyd! (fikk også beskjed om å IKKE barbere meg neste dag (ha en dag pause) pga huden min ikke var vant til å bli behandlet så røft som dette) jeg fulgte det rådet..!

Håper dere andre her også får gleden av det samme. Besøk barbersalong i utlandet om dere finner noen!!!!

Lenke til kommentar

Mot hårene med kniv høres jo ut som en oppskrift for inngrodde hår, men du unngikk tydeligvis det? Uansett var det sikkert en opplevelse! Han som driver barbershop.no har sagt at en av målene hans er å etter hvert starte opp en ekte barbershop i Oslo. Hadde unektlig vært utrolig kult å ha en plass her i landet som var dedikert til barbering, ikke bare en frisør som også barberer.

3000 innlegg :fun:

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Da var sakene bestilt :-) Har lenge hatt lyst til å hoppe i det og prøve meg på litt mer "ordntlig" barbering, så takker alle som har skrevet i tråden som fikk meg til å trykke på bestille-knappen ;-)

Det ble en Merkur Futurhøvel, merkur super platinum barberblader, Truefitt & Hill 1805 Shaving Cream Bowl, og Truefitt & Hill 1805 Aftershave balm.

Gleder meg som en unge og håper det kommer frem før påske :fun:

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd litt forskjellige blader og kan skrive et par ord om de?

Selv har jeg akkurat funnet ut en bedre måte å smøre på barberkremen. Har menu kost og barberkrem. Kunsten var å ta en mer konsentrert blanding på kosten og heller ha et vann-lag i ansiktet. Før hadde jeg for mye vann på skummet og fikk litt problemer med Feather bladene fordi jeg ikke hadde godt nok skum på, bladet klistret seg til huden og hoppet av og til nedover.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Skummer du på ansiktet? Jeg har samme kost og krem og pleier å skumme i håndflaten, ganske enkelt å få riktig konsistens. Pleier å la kosten ligge i ganske varmt vann i vasken mens jeg dusjer i 10-15 min, da blir den mye mykere og bedre å holde på med og det er enklere å legger kremen på annisktet.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har en bolle. Fyller den med kokvarmt vann, lar det stå en liten stund mens jeg skyller ansiktet, stikker kosten oppi så den blir gjennomvåt, klemmer kosten og rister av vannet så det er litt fukt i den, ikke rennende. Så tar jeg en dose barberinsskum i bollen, skummer det opp med kosten, skyller ansiktet fort over igjen og tar vekk overflødige dråper så det ikke skal renne. Så tar jeg det konsentrerte skummet (litt "for" tørt og koster ut over det våte ansiktet så får jeg en fin konsistens der.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest her, bestemte jeg meg for å prøve.

Bestilte Barberhøvel Merkur HD 34C

men-u Shave Creme

Merkur Super Platinium barberblader 10-pakning

Fikk dette i går.

I går kveld bestilte jeg:

Edwin Jagger Best Bager barberkost + stativ kr 329,00

Lucky Tiger Liquid Cream Shave kr 209,00

Blir vel til at jeg bruker angreretten på den siste bestillingen, og går tilbake til maskin.

Jeg får det ikke til. Jeg har sett flere videoer på youtube. Ser så enkelt ut der. Men her spruter blodet.

Uansett hvor forsiktig jeg er. Jeg får heller ikke noe tett barbering. Får mye bedre resultat med maskin.

De sier det tar 2 uker å lære seg dette. Men jeg vet ikke om det er verdt? Ser helt forferdelig ut i ansiktet nå.

Er litt lei og deprimert nå :(

Lenke til kommentar

Ansiktet ditt er ikke vant til denne typen barbering enda, og du er på ingen som helst måte den første som får et litt ambivalent første møte med tradisjonel barbering. I tillegg vil det som du sier ta litt tid på å få innøvd riktig teknikk. Du er sannsynligvis vant med noe ala gilette sine barberhøvler der man ofte legger en del press på huden under barberingen, det må man på ingen som helst måte gjøre med en DE høvel. Vekten av høvelen er nok. I tillegg må du bruke riktig vinkel på høvelen underbarberingen. Alt dette i kombinasjon med at huden din ikke er vant til denne typen barbering kan føre til et slikt uheldig førsteinntrykk som du dessverre har hatt. Gi det litt tid! Se over videoene til mantic59, prøv deg frem og eksprimenter. Det vil bedre seg!

Lenke til kommentar
Jeg får det ikke til. Jeg har sett flere videoer på youtube. Ser så enkelt ut der. Men her spruter blodet.

Uansett hvor forsiktig jeg er. Jeg får heller ikke noe tett barbering. Får mye bedre resultat med maskin.

Da må du gjøre noe galt. Riktignok ikke optimalt de første par ukene for meg heller, men noe blodsprut fikk jeg ikke. Beskriv prosessen når du gjør deg klar og barberer, så kanskje noen kan tipse om hva du "mangler".

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på i et par uker nå, og føler fortsatt at jeg har igjen en hel del kalibrering før jeg finner den beste metoden. Blant annet slutter jeg aldri å overraske meg over hvordan man hele tiden kan gjøre førbarberingsrutinen enda litt mer effektiv. Så det er nok bare å fortsette å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Ansiktet ditt er ikke vant til denne typen barbering enda, og du er på ingen som helst måte den første som får et litt ambivalent første møte med tradisjonel barbering. I tillegg vil det som du sier ta litt tid på å få innøvd riktig teknikk. Du er sannsynligvis vant med noe ala gilette sine barberhøvler der man ofte legger en del press på huden under barberingen, det må man på ingen som helst måte gjøre med en DE høvel. Vekten av høvelen er nok. I tillegg må du bruke riktig vinkel på høvelen underbarberingen. Alt dette i kombinasjon med at huden din ikke er vant til denne typen barbering kan føre til et slikt uheldig førsteinntrykk som du dessverre har hatt. Gi det litt tid! Se over videoene til mantic59, prøv deg frem og eksprimenter. Det vil bedre seg!

Har brukt maskin i alle år, så jeg er ikke vant til gilette sine barberhøvler. Jeg legger ikke press på huden, var svært forsiktig. Jeg har sett videoene til mantic99. Noen andre råd?

Lenke til kommentar
Har brukt maskin i alle år, så jeg er ikke vant til gilette sine barberhøvler. Jeg legger ikke press på huden, var svært forsiktig. Jeg har sett videoene til mantic99. Noen andre råd?

er det sånn at du per dags dato ikke har kost og da smører ut kremen?? siden jeg så at du ikke hadde bestilt??

det høres da nesten ut som du gjør det på hud som ikke har fått god nok "smøring" jeg vet at eneste gangen jeg har fått litt blod er når jeg har kjørt over der det har vært litt tørt.

Det skal gå ganske smooth når du barberer og du skal høre at den tar skjeggveksten også.

nr 2 så har du høvlen i riktig posisjong og du barber "riktig vei" det er noe som er veldig viktig at man beveger høvlen "nedover" i den posisjonen den er...og gjør det kanskje sakte...har opplevd at den kan gå litt "sideveis" og da blir det blod overalt..har heldigvis aldri fått erfare sånt siden jeg var 16 og det begynner å bli noen år siden.

tørr og "kald" hud fører ofte til både ømhet og blod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...