Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

[/size]

Ja, var den jeg var tenkt til å kjøpe, du er godt fornøyd med den?

Ja er svært godt fornøyd. Har hatt den i 3-4 år og ikke vært skuffet av den en eneste dag. Jeg hadde lest en del om blader før jeg gikk til innkjøp og hadde en pakke med featherblade klar når den kom. Har testet den med en del andre blad også, men for meg funker feather og futur best.

Jeg startet med den på den snilleste vinkelen og hver barbering skrudde jeg opp 0.5 til jeg fant de vinklene som passet mitt skjegg best

Alt i alt har det bare vært fryd og gammen mellom meg og høvelen. Så kan absolutt anbefale den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja er svært godt fornøyd. Har hatt den i 3-4 år og ikke vært skuffet av den en eneste dag. Jeg hadde lest en del om blader før jeg gikk til innkjøp og hadde en pakke med featherblade klar når den kom. Har testet den med en del andre blad også, men for meg funker feather og futur best.

Jeg startet med den på den snilleste vinkelen og hver barbering skrudde jeg opp 0.5 til jeg fant de vinklene som passet mitt skjegg best

Alt i alt har det bare vært fryd og gammen mellom meg og høvelen. Så kan absolutt anbefale den.

Har vurdert den selv, men leser her og der at hodet er så pass stort at det er vanskelig å komme skikkelig til under nesen. Hva er dine erfaringer?

Lenke til kommentar

Har vurdert den selv, men leser her og der at hodet er så pass stort at det er vanskelig å komme skikkelig til under nesen. Hva er dine erfaringer?

Hehe, jeg var også litt spent på dette da jeg hadde lest noe av det samme. Men til min store glede er ikke det noe issue i det hele tatt. For meg funker det å stramme leppe over tennene (om det gir mening) og så går høvelen helt fint alle plasser under nesen.

Kanskje om en har en stor nese, der nesetippen "henger" ned eller noe sånt, kan det bli litt brysomt.

Lenke til kommentar

Ok. Hvor lang tid brukte du før du fant riktig vinkel?

Lenke til kommentar

Jeg har fått opp øynene for tradisjonell barbering, men skulle gjerne hatt litt råd angående hvilken høvel å velge.

Jeg har funnet to alternativer basert på erfaringer og tips rundt om kring. Den ene er Merkur 34C HD og den andre er en Parker 22R.

Etter det jeg har lest så er 34C HD god for nybegynnere og dem med sensitiv hud. Men jeg liker ikke utseende på den, så spørsmålet er vel om Parker 22R er like god (isåfall tar jeg den)? Synes den ser mye kulere ut (liker den mørke metalfinishen fremfor den skinnende chrome-finishen).

Men er litt usikker på om den butterfly-mekanismen er bra (veldig lettvint da!). Er det noe å tenke på, varer den like mange år som 34C HD?

Hva sier dere, er 22R like god som 34C? Hva er eventuelt forskjellene?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Har sjekket litt rundt, og konklusjonen ble vel den at Parker 22R ikke bærer samme kvalitet som Merkur 34C HD. Varmt vann skal også kunne falme finishen. I tillegg så var håndtaket for glatt. Vekten er visstnok også ikke godt balansert. Synd, siden det er høvelen med det absolutt beste utseendet.

Men, tror rett og slett jeg går for Mühle R89. Etter det jeg har lest har den bedre byggekvalitet, og omtrent like god ellers. Og så ser den litt bedre ut enn 34C HD.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Vet det er litt feil tråd, men er det noen som har anbefalinger for barbermaskin? Merker at jeg ikke gidder like ofte som før og barbere meg på gamle metoden, men å gå over til gilette er uaktuelt. Syns våtbarbering er veldig avslappende, men det har jeg ikke tid til om morgenen.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mulig, men hvis jeg står opp noe tidligere enn det jeg gjør nå tilsier erfaring at jeg blir veldig ukensentrert resten av dagen. Barbere seg på kvelden er ofte problematisk, da jeg bor i et kollektiv hvor de fleste trener omtrent samtidig som meg, så er mye rift om den ene dusjen vi har som fungerer. Er lite populært hvis jeg okkuperer badet lenge for å barbere meg (annen)hver dag.

Skal sjekke ut den du har foreslått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått opp øynene for tradisjonell barbering, men skulle gjerne hatt litt råd angående hvilken høvel å velge.

Jeg har funnet to alternativer basert på erfaringer og tips rundt om kring. Den ene er Merkur 34C HD og den andre er en Parker 22R.

Etter det jeg har lest så er 34C HD god for nybegynnere og dem med sensitiv hud. Men jeg liker ikke utseende på den, så spørsmålet er vel om Parker 22R er like god (isåfall tar jeg den)? Synes den ser mye kulere ut (liker den mørke metalfinishen fremfor den skinnende chrome-finishen).

Men er litt usikker på om den butterfly-mekanismen er bra (veldig lettvint da!). Er det noe å tenke på, varer den like mange år som 34C HD?

Hva sier dere, er 22R like god som 34C? Hva er eventuelt forskjellene?

Jeg startet med 34C HD, og for min del var det en god start, men det gikk veldig fort til at jeg ikke likte "lengden" på skaftet. Jeg liker et litt lengre skaft på høvlene.

det er greit å vurdere prisen i første omgang som nybegynner, men jeg synes det er rart at det er ingen som nevner skaftet på høvlene når disse blir vurdert.

for meg så er det enklere å og mindre slitsomt å barbere meg nå med en Futur som jeg kan bare legge inn til skinnet og dra, enn 34C som jeg ble litt for lett og liten og derfor måtte styres mer. forskjellen var nesten som en ny Mach3 mot et slitt Mach3 blad.

Lenke til kommentar
Jeg startet med 34C HD, og for min del var det en god start, men det gikk veldig fort til at jeg ikke likte "lengden" på skaftet. Jeg liker et litt lengre skaft på høvlene.

det er greit å vurdere prisen i første omgang som nybegynner, men jeg synes det er rart at det er ingen som nevner skaftet på høvlene når disse blir vurdert.

for meg så er det enklere å og mindre slitsomt å barbere meg nå med en Futur som jeg kan bare legge inn til skinnet og dra, enn 34C som jeg ble litt for lett og liten og derfor måtte styres mer. forskjellen var nesten som en ny Mach3 mot et slitt Mach3 blad.

Takk for svar! :D

Det er egentlig de samme tankene jeg har gjort meg, synes skaftet var litt kort.

Jeg tror nesten jeg prøver Mühle R89, hva tror du om den? Har lengre skaft og skal etter hva jeg har lest være minst like god som Merkur 34C HD. :)

Futur synes jeg så bra ut, men litt stor. Kan tenke meg det er litt mer klumsete under nasen med denne. Også blir det litt dyrt for førstegangshøvel.

Også lurer jeg litt på hvilken kost jeg skal kjøpe. Da jeg først sjekket utvalget synes jeg det var sinnsykt dyrt! Det frister å bare gå for en sånn håndlaget grevling, som ikke er maskinkuttet. Men så koster det noen hundre. De som er kuttet får du for rundt 200 kr. Har vurdert den, men så er det litt dumt å kjøpe det to ganger. Et alternativ er å kjøpe en reisekost, og eventuelt kjøpe en bedre senere. Noen tanker?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Takk for svar! :D

Det er egentlig de samme tankene jeg har gjort meg, synes skaftet var litt kort.

Jeg tror nesten jeg prøver Mühle R89, hva tror du om den? Har lengre skaft og skal etter hva jeg har lest være minst like god som Merkur 34C HD. :)

Hadde du vært i Oslo, kunne du jo ha prøvd de hos dapper,

Tror nok det er hipp som happ hva du velger av de to, der er nok den som tiltaler deg mest som er det mest korrekt valget. Dette sier vel de fleste ekspertene også.

vedr kost er jeg egentlig ganske lost, jeg var veldig lenge på "kunstig" hår kost, den billigste som fantes for jeg fikk den i en gave, men vil nok sikkert anbefale og gå for en Badger eller en Supertip med engang, siden skummingen er nok det essensielle for at det ikke skal være vondt og sårt.

Lenke til kommentar
Hadde du vært i Oslo, kunne du jo ha prøvd de hos dapper,

Tror nok det er hipp som happ hva du velger av de to, der er nok den som tiltaler deg mest som er det mest korrekt valget. Dette sier vel de fleste ekspertene også.

vedr kost er jeg egentlig ganske lost, jeg var veldig lenge på "kunstig" hår kost, den billigste som fantes for jeg fikk den i en gave, men vil nok sikkert anbefale og gå for en Badger eller en Supertip med engang, siden skummingen er nok det essensielle for at det ikke skal være vondt og sårt.

Kult, dumt jeg bor på vestlandet da. Er Dapper koblet til Barbershop på noen måte? Er link til dem på nettsiden til Dapper.

Da tror jeg at jeg velger Mühle R89, lenger skaft og bedre design. :)

Tenkte litt det samme angående kost, skal jo ikke rake fjeset mitt akkurat. :p Greit å kjøpe noe skikkelig med en gang. Men klarer liksom ikke å vurdere om jeg skal kjøpe silvertip/super, best/pure grevling-kost (badger) eller syntetisk.

Den billigste silvertip-kosten koster 385, og har fått god omtale, bortsett fra at en av anmelderene nevner at hår detter ut. Derfor vil jeg heller gå til neste kost. Men da begynner det å komme opp i 5-700 kr. Best-kostene er mye billigere, men omtalene er varierende. Vil helst ha myk kost.

Et alternativ er jo syntetisk som tilsynelatende gir mye for pengene. Hadde kanskje vært greit å kjøpt en reisekost i aluminium i begynnelsen, så har jeg det ihvertfall. Inntrykket jeg har fått er at den er litt stivere enn grevling, men fortsatt ganske bra.

Jeg skal ikke kjøpe dette riktig enda, så hvis noen kan gjøre meg mindre grønn hadde det vært fint. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Dapper har et samarbeid med Barbershop, jeg skal ikke si det sikkert men har en anelse at de bruker enten samme leverandør eller at alt kommer fra Barbershop.

Vedr. kost igjen, så tror jeg ikke du kommer noen vei at hår faller fra en kost.

Her er noe jeg hentet fra nett vedr. koster

The difference between the pure badger and best badger is slight; the difference between the best badger and the silvertip is remarkable.

Ellers så er shave tutor på Youtube den jeg har vært mest fornøyd med når det gjelder "opplæringen",

her har han også en veiledning av valg av kost

Og det finnes tusenvis av wet shaving videoer også. jeg brukte vel mest shave tutor og shave nation.

Lenke til kommentar

Vet det er litt feil tråd, men er det noen som har anbefalinger for barbermaskin? Merker at jeg ikke gidder like ofte som før og barbere meg på gamle metoden, men å gå over til gilette er uaktuelt. Syns våtbarbering er veldig avslappende, men det har jeg ikke tid til om morgenen.

Jeg kjøpte en barbermaskin av samme grunn som deg, og valget falt på denne her: http://www.elkjop.no...rmaskin-es-rf31

Den kan brukes i dusjen dersom du vil bruke skum/gel, og da gir den veldig tett barbering, nesten på høyde med DE-høvel. Brukt tørr gir den også gode resultater. Har ikke opplevd sår hud e.l. med denne.

Endret av Gendarmerie
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er en gutt på 15 som føler at tiden snart er inne for å begynne å barbere meg. Men hvordan bør jeg best mulig "gå frem"? Bør jeg kjøpe meg en barbermaskin, eller er det noe annet utstyr dere heller anbefaler?

Alle tips motas med stor takk! :)

Lenke til kommentar

Kvar kan eg få tak i billige DE-blad? Prøvde å bestille ein sampler pack på amazon uk, men dei kan ikkje sende verken det eller proraso-såpe til Noreg. Bestilte mine første ting (34C, Merkur og Feather-blad) frå Fitjarsoap, men 60kr for 10 blad + 40-50kr frakt er alt for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...