Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Jeg har en haug med såper liggende, men har blitt for avhengig av skumkvaliteten og tidsbesparelsen med krem til at jeg bruker dem. Jeg har lyst til å gjøre dem om til kremer siden de er totalt overlegne kremene mine i duft. Finnes det noen velprøvd metode? Hva er egentlig forskjellen produksjonsmessig på krem og såpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke på at krem gir bedre krem! Såpe gir best krem.

Det tar meg 50 sekunder å skumme opp såpa til krem som fyller en kopp. Har du så dårlig tid at det er for mye?

Pleier å tømme et par milliliter varmt vann på såpa og la den stå i noen minutter, det er mest det som tar tid. Godt mulig at jeg gjør noe feil, men jeg får bedre glid og mindre irritasjon med Proraso enn både Tabac, Mama Bear og Fitjar. Både med såpe og krem bruker jeg nok vann til at det blir godt med volum, men ikke nok til at det er synlige bobler.

Lenke til kommentar
Kan vel helle på vannet før du går i dusjen?

Greit nok, jeg innrømmer at det i virkeligheten ikke tar mye lenger tid å bruke såpe enn krem, men av en eller annen grunn opplever jeg det som mer stress. Bruker riktignok såpene iblant, men blander da stort sett med en krem for å få bedre skum.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om dette med å ha vann på såpa. Det høres unødvendig ut. Jeg legger barberkosten i varmt vann, og lar den suge til seg fuktighet i noen minutter. Deretter rister jeg av mesteparten, men den er jo fortsatt våt, og gnir kosten forsiktig i såpa. Mye, slik at den er ordentlig dekt, men jeg passer på å ikke skumme opp, ved å gjøre dette rolig og kontrollert. Skummingen gjør jeg i en kopp, som jeg har en bitteliten skvett med vann i først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såpe har ihvertfall aldri gitt meg en like glatt barbering som krem, uansett hvor mye den skummer og hvor mye kden blir, blir det en tørr opplevelse sammenliknet med krem. Angrer på at jeg ikke har kjøpt krem før nå nylig.

Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såpe har ihvertfall aldri gitt meg en like glatt barbering som krem, uansett hvor mye den skummer og hvor mye kden blir, blir det en tørr opplevelse sammenliknet med krem. Angrer på at jeg ikke har kjøpt krem før nå nylig.

Det er min erfaring også. Jeg har såper fra Colonel Conk, Mama Bear, Prorasso og et par mindre merker, men ingen leverer fuktigheten og glattheten av krem fra en av de tre T-ene. (Trumper, Trufitt, Taylor)

Lenke til kommentar

Gjør det noe om det skummer litt i såpa da? Jeg tar kosten under rennende vann i 5 sekund, mens jeg "rører" mot hånden. Så lar jeg den fylle seg opp med vann, før jeg "kaster" av litt av overskuddet. Så rører jeg litt rundt i såpeskålen, før jeg skummer det opp i ansiktet. Må etterfylle litt vann på kosten for å få et "vått" nok skum. Kaster vann i ansiktet før jeg tar i barbersakene - for å spare noen sekund.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Jeg er 15 år, jeg barberer meg, men jeg blir ikke særlig fornøyd med resultatet. Det blir liksom "alltid noe igjen", og det irriterer meg. Jeg barberer meg hver dag, siden jeg har veldig mye skjeggvekst, og jeg digger å være glattbarbert, men det er jeg skjeldent. I tilegg sliter jeg med uren hud og kviser.

 

Burde jeg prøve en "annerledes type" barbering? Kan dere evt komme med tips? Jeg burde kanskje lest mere i tråden, men det er ekstremt mange sider her, så det blir litt vanskelig.

 

Setter stor pris på svar :w00t:

Lenke til kommentar

Setter stor pris på svar :w00t:

 

Nå vet jeg jo ikke hvordan du barberer deg, men gir følgende tips:

 

La huden/skjegget være fuktig minst 40 sek.

 

Bruk en god barberkrem: "Lavera Men Care Shaving Cream" er den beste jeg har prøvd, men må bestille den fra utlandet nå. Et brukbart alternativ er WELEDA Shaving Cream. Ta på noen små dæsjer og skum det opp med barberkost (jeg bruker en liten rund malingkost).

 

Disse kremene syns jeg er mye bedre og mer skåsom mot huden. Hvis du ikke sløser med kremen, er en tube ganske drøy.

 

Du kan skrive til efi.no og få tilsendt et prøveeksemplar av barberhøvel - utrolig gode kniver som skikkelig finraker, men jeg foretrekker likevel Gillette Mach3 Turbo, mere fleksibelt høvelhode og holder lenge. Dra barberhøvelen primært medhårs.

 

Husk å skylle med kaldt vann til slutt (trenger ikke være iskaldt).

 

PS: Lærte du noe nytt?

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

snip? Og hva er Ghettoshave? Her må du fore meg med teskje...

 

"snip", som i "jeg gidder ikke quote hele innlegget ditt"... Og ghettoshave, siden du bruker det du har for hånden? Jeg mener, en malerkost? :D

Og Mach3 Turbo - får man virkelig kjøpt de fortsatt?

Lenke til kommentar

"snip", som i "jeg gidder ikke quote hele innlegget ditt"... Og ghettoshave, siden du bruker det du har for hånden? Jeg mener, en malerkost? :D

Og Mach3 Turbo - får man virkelig kjøpt de fortsatt?

 

Hehe, takk for oppklaringen. Skulle gjerne fått tak i skikkelig barberkost, men malerkost med fine tråder duger forsåvidt. Kapper av halve håndtaket.

 

Mach3 Turbo skal fortsatt være å få tak i, ja, bedre en Mach3. Det finnes dyrere (og kanskje bedre) også, men syns denne holder mål for min del og jeg bruker ett i ukesvis.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

 

Hehe, takk for oppklaringen. Skulle gjerne fått tak i skikkelig barberkost, men malerkost med fine tråder duger forsåvidt. Kapper av halve håndtaket.

 

Mach3 Turbo skal fortsatt være å få tak i, ja, bedre en Mach3. Det finnes dyrere (og kanskje bedre) også, men syns denne holder mål for min del og jeg bruker ett i ukesvis.

 

Skikkelig kost er da ikke så dyrt... Grevlinghårkost skummer vel såpen bedre opp enn en vanlig kost? Malerkost << vanlig barberkost < grevlinghårkost.

 

Pluss at det er mer behagelig og ser bedre ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...