Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Noen som ikke bruker barberkopp her?

Det er vel fult mulig å skumme såpa rett på ansiktet med kosten? Hvorfor bruker vi egentlig barberkopp?

Går fint an å ikke bruke kopp, jeg har gjort det mange ganger, men det blir bedre skum når man har et sted å piske det opp først. Og koppen er bedre egnet enn hånden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går fint an å ikke bruke kopp, jeg har gjort det mange ganger, men det blir bedre skum når man har et sted å piske det opp først. Og koppen er bedre egnet enn hånden.

Hvorfor bruke hånden? Jeg tenkte å skumme direkte på fjeset.

Jeg bruker barbersåpe, og tror egentlig det hadde gått fint å droppe koppen fullstendig.

-

Edit

Prøvde nettopp den nye kosten. Den var overraskende myk. Nesten som å smøre seg med et stykke pudding. Den lukta jo helt forferdelig.

Grevlingræv rett og slett. Men det er vel akkurat det det er.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Siden jeg hentet pakken min med Taylor of Old Bond Street - Jermyn Street barberkrem og rød proraso, barberte jeg meg like godt np i kveld, så jeg ikke må gjøre det under stress i morgen. Må si det var himmelvid forskjell på førstnevnte og den billige Edwin Jagger barbersåpen jeg har brukt tidligere. Milde himmel, man bør virkelig ikke være gnien på kremen som skal i fjeset når man først kjøper seg en skikkelig DE-høvel med gode blader til, dette var rett og slett deilig! Har en litt lett sviende kløe i huden nå etterpå som kan minne om utslett på gang, men jeg ser ingen tegn til det, og regner med at det kanskje er en ettervirkning av noen fuktighetsgivende oljer i kremen og tørr hud. Bør jo ikke være så mye å reagere på i Jermyn Street, som er varianten for sensitiv hud. Skal ihvertfall gjentas.Skulle hatt en liten "slikkepott" å ha kremen over i skummebollen med, så man slipper å bli så sleip på fingrene av det. Ah, luksusproblem.

Tror jeg skal prøve mothårs i morgen. Med denne kremen kan det faktisk gå bra.

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fleire som har fått kraftig irritasjon/utslett av Jermyn Street-kremen. Eg har òg opplevd liknande (ikkje med JS-kremen), reaksjonar frå produkt det ikkje skal vere mogleg å reagere på ut frå etiketten. "Sensitiv hud", "allergenfri", "hypoallergenisk" og liknande er eigentleg heilt håplaust å gå ut frå, etter mi erfaring. Ingredienslista og kjennskap til dine faktiske allergiar er det einaste som funkar.

Lenke til kommentar

Hva er de store forskjellene på selve høvlene?

Utforming av håndtaket, slant, vinkel på bladet i forhold til kurven på høvelen, hvor mye blad som er eksponert, open vs closed comb, hvorvidt den er justerbar eller ikke og hvordan den åpnes. Det er i alle fall variablene jeg kommer på akkurat nå.

Lenke til kommentar

Utforming av håndtaket, slant, vinkel på bladet i forhold til kurven på høvelen, hvor mye blad som er eksponert, open vs closed comb, hvorvidt den er justerbar eller ikke og hvordan den åpnes. Det er i alle fall variablene jeg kommer på akkurat nå.

Hmm.. tror ikke veldig mye av bladet er eksponert på den jeg har, den tar ekstremt lite i alle vinkler. Justerbar, gjelder det hvor langt det er mellom høvel og blad, liksom?

Lenke til kommentar

Dritt lei svindyre gilette plasthøvler nå, så har bestemt meg for å bestille kit fra barbershop.no. Inneholder denne http://www.barbershop.no/for-nybegynneren/introsett-til-tradisjonell-barbering.html alt jeg trenger?

Følger det med noen bruksanvisning eller noe sånn, på hvordan man bruker alle disse produktene? Har aldri vært flink til å ta vare på huden i ansiktet, så her har det gått i tradisjonelt skum og plasthøvel, noe som alltid resulterer i irritert hud.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Ok, finner vel ut av det håper jeg. Men tenkte å legge inn bestilling på barbershop i kveld.

Hvis jeg har 0 ting fra før, hva anbefaler dere? Sliter med at jeg får mye kviser i ansiktet, spesielt etter barbering. Så trenger vel kanskje noe som er litt snilt mot huden?

Håper noen kan sette sammen en grei "pakke" for en komplett nybegynner, som ikke er altfor dyr. Helst ikke over 500,- da det blir ca 100,- i frakt i tillegg. Vil ikke "ta av" før jeg vet om det er noe for meg.

Lenke til kommentar

Husker det har vært snakk om det her før, men nå finner jeg det ikke igjen:

kosten har blitt litt stiv, og jeg burde rense/vaske den på en eller annen spesiell måte. Hvordan? Husker det var snakk om en blanding av et eller annet.

Lenke til kommentar

Husker det har vært snakk om det her før, men nå finner jeg det ikke igjen:

kosten har blitt litt stiv, og jeg burde rense/vaske den på en eller annen spesiell måte. Hvordan? Husker det var snakk om en blanding av et eller annet.

Eddik gjør en god jobb med å fjerne sedimenter, men gjerne fortynnet en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...