Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Hva gjør egentlig en god høvel til en god høvel? Har litt vanskelig for forstå hva som egentlig er forskjell på høvler, bortsett fra størlelse på skaft, og byggekvalitet da. På hvilken måte er en toppmodell(?) til 1000 kr bedre en fks. en såkalt nybegynerhøvel til 300kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser på utvalget til Barbershop, ser du følgende: De fleste høvlene koster rundt 300. Det inkluderer diverse variasjoner som slant, open comb, størrelse på skaft etc. Så er det noen som koster mer. De er enten justerbare eller laget i eksklusive materialer.

Lenke til kommentar

Hei på dere! Dette er vel min første post i denne tråden, men jeg ble inspirert herifra for en tid tilbake og ønsket meg barberingsutstyr til jul for 2 år siden, og fikk da et slikt start sett fra barbershop. I tillegg investerte jeg i en sånn krem før barbering også fra proraso. Og jeg har kjøpt de samme produktene i ettertid. Men nå begynner det å bli tomt både for den kremen og aftershaven, så jeg tenkte kanskje å prøve noe nytt. Men da trenger jeg noen tips fra dere :)

Jeg har en normal evt kanskje litt sensitiv hud, og den er også noe uren om det skulle ha noe å si. Jeg har som sagt vært veldig fornøyd med proraso aftershaven, da den gir en veldig god og myk hud etter barbering og ikke etterlater tørrhet, samtidig som at jeg ikke syns at huden blir for fet, men føler den begynner å bli litt kjedelig lukt messig. Og jeg tenkte kanskje å prøve noe i en litt høyere prisklasse enn 150 kr.

Så er det noen tips å få? Om ikke fra barbershop så helst en annen shop som samtidig har DE barberblader og en eller annen form for pre shave krem.

Edit: kan vel også nevnes at jeg er 23 år, og ønsker ikke å lukte som bestefar :p Men en mild og frisk lukt av et slag kanskje?

Endret av dTd
Lenke til kommentar

Såpene fra Fitjar Såpekokeri er absolutt verd å sjekke ut. Eller er det viktig at det skal være en krem?

Såpene(som i flertall)? Finner bare en såpe som ligger under kategorien før barbering, og kun to kremer til etterbarbering på siden dems. Bare så det er nevnt en gang til, så ser jeg hovedsakelig etter en aftershave samt en krem/whatever til før barbering, selve barerings kremen har jeg ennå mer en nok av. Men takker for tipset så langt :)

Lenke til kommentar

Såpene fra Fitjar Såpekokeri er absolutt verd å sjekke ut. Eller er det viktig at det skal være en krem?

Såpene(som i flertall)? Finner bare en såpe som ligger under kategorien før barbering

https://www.fitjarsoap.no/produkter/barbersaape-og-barberkrem/17/barbersaape-i-krukke

Nå er vi tilbake på barberingssåpe... Jeg ser fortsatt etter et produkt til FØR barbering og et til ETTER barbering, da jeg har barberingskrem. Slik jeg forstår det så er de såpene du linker barberingssåper, og ikke noe aftershave eller et produkt til før barbering for å myke opp hårene.

Endret av dTd
Lenke til kommentar

Når det gjelder preshavekremer så har de utrolig sprikende reviews. Det virker som om det er dag og natt-forskjell på hvordan forskjellige typer hud reagerer på forskjellige typer kremer, og jeg finner ingen faktiske guider eller oversikt over hva som funker på hva, så hele det produktspekteret har jeg rett og slett ignorert.

Jeg kjøpte en flaske med preshave olje på nettet (husker ikke hvor, kan finne det igjen dersom det er interesse) og den bruker jeg dersom det er nødvendig. (Lenge siden sist jeg barberte meg). Jeg syntes det fungerer LANGT bedre enn skummet for å "forberede" hud/hår. Jeg har det på, venter 3-5 minutter, har på skum og barberer umiddelbart.

Har også prøvd 3p shaving cream som visstnok skal være veldig god, men den har ingen effekt på meg.

Lenke til kommentar

Jeg har grønn og hvit variantene av Proraso Preshave krem, og jeg liker begge veldig godt.

De trenger et par minutter på ansiktet før effekten tiltar, men da er den god som gull.

Jeg har riktignok begrenset erfaring, og i den spede begynnelsen merket jeg lite. Men jeg ga dem heller ikke spesielt god tid til å begynne å virke.

Hva de egentlig gjør, skal jeg ikke si så mye om. Men jeg føler jeg får en bedre glid, en tettere barbering og en mye mer fornøyelig opplevelse.

Ulempen er at jeg mistenker at den er med til å bidra til å gi meg en slik stiv og uhamslig Cher følelse i huden. Men her er jeg ikke sikker

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med smelting av såper?

Jeg har kjøpt meg et kile med Vitos Ekstra Super barbersåpe, og tenkte jeg skulle smelte den om og plassere dem i mindre containere for distribuering/tvinge på venner og familie :)

Tanken var å bruke mikrobølge ovnen til formålet.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Takk! Så ikke så gale ut det der. Jeg får irritert hud ganske lett. Tror du det kommer til å endre seg hvis jeg bytter ut en standard Gillette høvel med feks du linker til?

Ser man kan konfigurere litt under der. Noe som jeg bør bytte der?

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Det kan ha en effekt. Det kommer an på hva som er det grunnleggende problemet for hudproblemene dine. Det vil neppe skade utover den klassiske prøveperioden hvor du blør som en gris ;)

Det du kan konfigurere er mest smak og behag. Kjøp en grei børste ved siden av, ikke nødvendigvis fra samme butikk. Det er en del greie kunstige pelsbørster nå for tiden, men jeg bruker en billig en fra http://whippeddog.com og det er den beste jeg har hatt.

Edit: Merk at du selvsagt kan fortsette å bruke det barberskumet du alltid har brukt. Det kan faktisk være en ide å gjøre det i hvert fall i starten, slik at du ser om det er bytte av høvel eller skum som hjelper mest med hudproblemene.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...