Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Er det noen riktig/feil vei å dra høvel eller kan man kjøre litt på kryss og tvers som man føler for?

Og etterbarberingsvann f.eks, har det noen effekt uten å lukte godt?

Fuktighetskrem sier seg kansje selv, men ja.

Er det noen fordel med maskin vs høvel?

Om man skal bruke maskin så burde man vel kjøre det nokså ofte?

Det er lurt å begynne med å barbere seg med vekstretningen inntil teknikken sitter. Hvis du barberer på tvers, og ikke minst mot vekstretningen er det lettere å bli sår eller kutter seg. Som Han Far sier så må du bli kjent med ansiktet ditt og hvordan skjegget ditt vokser.

Etterbarberingsvann bruker jeg aldri, det inneholder alkohol og er å herje for mye med ansiktet. Men jeg bruker alltid en god etterbarberingskrem.

I denne tråden er det mange tips for hva du kan bruke og hvordan du kan barbere deg - hvis du orker å gå igjennom alt.

Jo takk, bruker aldri etterbarberingsvann selv, bare lurte på hva "effekten" var, nå er dette ett tema jeg ikke bryr meg så mye om bare jeg får rivd av meg den usedvanlig unødvendige hårveksten.

Jeg blir aldri sår og kutt er vel tja nesten aldri, men jeg tar det nå rimelig pent, jeg går ikke akkurat rambo i trynet med høvelen, tar det litt pent og forsiktig, for du har en kniv i trynet, det er dømt til å feile en dag så da tar man det pent og pyntelig og barber blad kutt svir jo ikke noe særlig, neeeeida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etterbarberrringsvann er sikkert tenkt å ha en desinfiserende effekt, samt tilføre duft.

Resultatet av våtbarbering kommer også mye an på selve barberbladet, der det gjelder å bruke en type som har en skarphet som passer den enkeltes skjeggvekst og sensitivitet i huden. Selv må jeg ikke bruke for skarpe blad om jeg vil unngå sårhet. Derby passer derfor bra, mens Feather blir for skarpt.

Lenke til kommentar

Det er forskjellige typer aftershaves. Mange fete kremer o.l. er for å pleie huden, mens de med alkohol og duft som regel er (hovedsaklig) til å lukte godt etterpå.

Fete kremmer liker jeg ikke. Det må være en kvalitetskrem som trekker inn i huden og holder på fuktigheten uten at huden blir blank og fettete. Billige kremmer legger seg som en hinne utenpå huden eller tetter porene slik at det blir kviser. Fysj.

Lenke til kommentar

Har noen her inne erfaringer med Taylor of Old Bond Street barberkremer?

Jeg føler jeg får en dårlig "lather" og ytelse fra denne kremen.

Jeg har både kokosnøtt og Mr.Taylor varianten, og begge ga meg alt annet enn god glid og ytelse.

Brukte en Merkur 34hd og nytt feather blad.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har.. lime?

Jeg har ikke brukt den på et år, men om jeg husker rett var det den dårligste av de tre "T-ene" (Taylor, Trumper, Truefitt). Den var ikke direkte dårlig, men ikke av samme klasse som de to andre. Jeg kan prøve den igjen neste gang jeg barberer meg og se om det fortsatt gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan prøve den igjen neste gang jeg barberer meg og se om det fortsatt gjelder.

Ja takk :)

Jeg har ikke drevet på lenger enn noen få uker, men har samlet meg opp en liten samling med kremer og såper. Deriblandt Proraso, Trumper, Body Shop, Fitjar, Arko og disse to fra Bond Street.

De fleste fungerer meget bra, bortsett fra sistnevnte som har vært en overraskende skuffelse.

Noe kan nok tilskrives min begrensende teknikk og erfaring, så jeg får prøve igjen om noen måneder

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg får en dårlig "lather" og ytelse fra denne kremen.

Jeg har både kokosnøtt og Mr.Taylor varianten, og begge ga meg alt annet enn god glid og ytelse.

Brukte en Merkur 34hd og nytt feather blad.

Lather er skum. Har dessverre ingen erfaring med kremen, men jeg liker generelt såper bedre enn krem.

Lenke til kommentar

Lather er skum. Har dessverre ingen erfaring med kremen, men jeg liker generelt såper bedre enn krem.

Jeg er klar over det :) Synes ikke skum er et god nok beskrivelse, men det er vel det eneste/beste alternativet vi har på norsk.

Jeg fikk meg noen "smaksprøver" fra Connaugh shaving i posten i går. Det var kremer fra Dr. Harris og aftershave prøver fra både Taylor og Dr. Harris.

Mye gubbe og dosåpe dufter, men falt litt for Marlborough duften fra den gode doktoren.

Gleder med til å barbere meg med en av kremene ikveld.

Inspirert av dette, så lurer jeg på om dere kjenner til andre leverandører som selger slike sample packs?

Jeg har allerede lagt inn en bestilling hos Truefitt & Hill og TheShaveDen shop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...