Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lest gjennom de 10 første og de 10 siste sidene av tråden og må si at dette frister veldig å prøve for en som kun har brukt maskin så langt. Med maskin så må jeg barbere meg hver eneste dag, hovedsakelig fordi den lugger noe helt forferdelig om jeg lar det vokse i 2 dager. Dere som bruker høvel, barberer dere hver dag, eller holder det med f.eks. annenhver om man vil ha det sånn passe smooth? Man kommer jo litt nærmere huden enn med maskin, så det vil vel følgelig ta bittelit lenger tid å vokse ut til en gitt lengde? Om man skulle ønske å la det gro litt mer, si å kun barbere 1 gang i uka, vil dette være problematisk? Vil en høvel fint kunne klare å få fjernet 1 uke med skjegg, eller vil det være en fordel med trimming først eller noe i den duren. Tenker spesielt i forhold til å gjøre ritualet enklest mulig når man er nybegynner. Håper folket har noen innspill!

Endret av xGrape
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom de 10 første og de 10 siste sidene av tråden og må si at dette frister veldig å prøve for en som kun har brukt maskin så langt. Med maskin så må jeg barbere meg hver eneste dag, hovedsakelig fordi den lugger noe helt forferdelig om jeg lar det vokse i 2 dager. Dere som bruker høvel, barberer dere hver dag, eller holder det med f.eks. annenhver om man vil ha det sånn passe smooth? Man kommer jo litt nærmere huden enn med maskin, så det vil vel følgelig ta bittelit lenger tid å vokse ut til en gitt lengde? Om man skulle ønske å la det gro litt mer, si å kun barbere 1 gang i uka, vil dette være problematisk? Vil en høvel fint kunne klare å få fjernet 1 uke med skjegg, eller vil det være en fordel med trimming først eller noe i den duren. Tenker spesielt i forhold til å gjøre ritualet enklest mulig når man er nybegynner. Håper folket har noen innspill!

Hvor ofte du må barbere deg kommer an på hvor fort skjegget ditt vokser og hvor tett veksten er. Det varierer fra mann til mann, og det er ulikt hvor lange skjeggstubber folk godtar før de føler seg ubarbert. For meg er det passe å barbere meg to ganger i uka. Hvis jeg lar det gå en uke mellom hver barbering, må jeg gå over med en trimmer før jeg bruker høvel.

Med tradisjonell våtbarbering får du en tettere barbering enn med maskin. Til sammenlikning med maskin er det litt mer arbeid med våtbarbering, det tar litt lengre tid å barbere seg og det krever litt trening og teknikk før det sitter.

De fleste er eninge om at resultatet blir bedre med våtbarbering enn med maskin, og at det er en egen kos og glede ved denne type selvpleie.

Lenke til kommentar

Det beste med våtbarbering er at når du står der foran speilet, så er det ingen som forstyrrer. Barn, kone, husdyr - alle vet at nå er det "barberingstid", og om du avbryter den, så må mye gjøres på nytt. Jeg barberer meg selv oftere etter jeg fikk DE-høvel til jul av kona. Det er artigere, avslappende og gir et langt bedre resultat enn maskin. Trippelblad og whatnot fra Gilette har vel samme resultat, men det gir ikke spa-følelsen. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Dere som bruker høvel, barberer dere hver dag, eller holder det med f.eks. annenhver om man vil ha det sånn passe smooth?.. Vil en høvel fint kunne klare å få fjernet 1 uke med skjegg, eller vil det være en fordel med trimming først eller noe i den duren.
Jeg barberer meg to ganger i uka, men nylig var jeg på hytteferie hvor det gikk omtrent ti dager før jeg barberte meg. Jeg brukte en Schick Injector som i likhet med kniven min ikke bryr seg om hårene er 1mm eller 1cm, et knivblad dras langs huden og kutter håret ved roten. En "Safety Razor" som de fleste DE er har en begrensning på hvor mye hår den kan gå løs på, men det er likevel ganske mye i forhold til barbermaskiner og Mach 3.

beard.jpg

Dette f.eks (ikke meg) er absolutt ikke noe problem for en Safety Razor.

Lenke til kommentar

Dette f.eks (ikke meg) er absolutt ikke noe problem for en Safety Razor.

Genialt eksempel, glimrede svar på spm mitt :) Da blir det def. å anskaffe dette fremfor ny barbermaskin, og håpe at det er noe man kan venne seg til. Håper bare ikke det blir for mye skader de første gangene slik at man mister helt motet og legger det på hylla før man har fått prøvd seg ordentlig.

Lenke til kommentar

Er det noen riktig/feil vei å dra høvel eller kan man kjøre litt på kryss og tvers som man føler for?

Og etterbarberingsvann f.eks, har det noen effekt uten å lukte godt?

Fuktighetskrem sier seg kansje selv, men ja.

Er det noen fordel med maskin vs høvel?

Om man skal bruke maskin så burde man vel kjøre det nokså ofte?

Lenke til kommentar

Er det noen riktig/feil vei å dra høvel eller kan man kjøre litt på kryss og tvers som man føler for?

Jeg pleier å ta ett første strøk med vekstretningen og en gang til på tvers av dem. Deretter kjenner jeg litt på kjakene og tar mot hårene der det trengs og jeg kan. Noen steder er det helt uaktuelt, andre går det bra. Hva som funker er veldig individuelt, men hvis du blir irritert bør du finne på noe nytt.

Fikk forøvrig tak i en Tabac-barbersåpe i forrige uke, og det må være den beste jeg har prøvd. Veldig behagelig, fyldig duft, utmerket skum. Tykt, kremete og smørende. Skal blande med glyserin når jeg kommer hjem fra ferie og se om jeg kan tyne enda litt mer ut av den.

Lenke til kommentar

Mot vekst retning, f.eks under haka så blir det å dra mot haka, altså ikke nedover mot brystet?

Men jeg syns ikke jeg blir noe irritert og det blir sånn passe smooth så jeg kjører litt på kryss og tvers alt ettersom, men jeg drar nok over samme område sånn minimum 2 ganger, er det feil?

Eller bør man kjøre over samme området til alt blir bort/smooth?

Lenke til kommentar

Mot vekst retning, f.eks under haka så blir det å dra mot haka, altså ikke nedover mot brystet?

Men jeg syns ikke jeg blir noe irritert og det blir sånn passe smooth så jeg kjører litt på kryss og tvers alt ettersom, men jeg drar nok over samme område sånn minimum 2 ganger, er det feil?

Eller bør man kjøre over samme området til alt blir bort/smooth?

Vekstretning varierer fra person til person, og rundt omkring på fjeset. Håret vokser stort sett nedover hos meg, men på høyre side vokser nesten alt oppover. Noen steder står det rett ut. Du må kjenne på fjeset ditt selv.

Lenke til kommentar

Og etterbarberingsvann f.eks, har det noen effekt uten å lukte godt?

Fuktighetskrem sier seg kansje selv, men ja.

Er det noen fordel med maskin vs høvel?

Om man skal bruke maskin så burde man vel kjøre det nokså ofte?

Det er lurt å begynne med å barbere seg med vekstretningen inntil teknikken sitter. Hvis du barberer på tvers, og ikke minst mot vekstretningen er det lettere å bli sår eller kutter seg. Som Han Far sier så må du bli kjent med ansiktet ditt og hvordan skjegget ditt vokser.

Etterbarberingsvann bruker jeg aldri, det inneholder alkohol og er å herje for mye med ansiktet. Men jeg bruker alltid en god etterbarberingskrem.

I denne tråden er det mange tips for hva du kan bruke og hvordan du kan barbere deg - hvis du orker å gå igjennom alt.

Lenke til kommentar

Hvordan rengjør folket DE-høvlene sine? Jeg skaffet meg en DE-høvel for ganske kort tid siden og er usikker på hva som er fornuftig rengjøringsrutine.

Høvelen får lunkent vann og en børste fra tid til annen.

Kosten bør vel også få seg en vask nå og da, men det har jeg aldri gjort. Etter bruk blir den skylt godt i kokvarmt vann, så slår jeg vannet av og henger den til tørk med busten ned.

Lenke til kommentar

Ah, men Mach'ene er jo håpløs? Du må bruker jo mer tid på å skylle bladene under vann enn du bruker på å barbere deg.

Barberer du deg relativt ofte er det ikke noe problem og sånn statistisk sett blir det nok endel mindre kutt. Jeg liker ikke det med DE at jeg ikke helt greier å vite når det blir en bra barbering uten kutt. Skal en ha så lite aggressiv DE høvel at det ikke blir kutt av og til (f.eks weishi), greier en ikke barbere seg like tett som med mach3. Jeg syns også det blir jevnt over tettere med Mach3 enn en mer aggressiv DE. Det kan nok tette seg lettere om en bruker såpe med mach3 (mer såpen enn hårene, ihvertfall hvis en bare kliner utover med stick), men med gel eller skum, er ikke det noe særlig problem med Mach3, og iallefall ikke om en har bra temperatur på varmtvannet .

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...