Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen mellom

annet en utseendeet. er den ene bedre enn den andre??

Litt av en sammenligning, toppmodellen til Braun vs en billig kinesisk etterligning av en Phillips-shave.

På den ene har du en folie og et hode med kniver som vibrerer, i tillegg til pulsonic funksjon sin gjør at hele hodet også vibererer, på den andre har du også et slags beskyttelses-deksel eller folie, og kniver som roterer istedenfor å viberere. Hva du foretrekker er smak og behag. På noen av de dyrere Phillips modellene har du justerbare avstander, slik at du kan skreddersy det til din hudtype. De dyrere har også rask oppladning på 1 time, uansett om det er braun eller philips, det som hovedsaklig avgjør tettheten på en braun er tykkelsen på folien, mens det på philips også er avstanden mellom beskyttelses-dekselet og knivene. Begge deler fungerer:)

Lenke til kommentar

Satan, du har rett. Hvordan kunne jeg misse det. Måtte Herren tilgi meg.

Men over til det mere interessante spørsmålet som oppstod som sådan. Hvordan barberer man tradisjonelt med ukeskjegg? Er jo ikke mulig...

Jeg tror ikke det er noe problem med en straight razor.

Lenke til kommentar

I påsken har jeg testet et par engangs-høvler. Den ene varianten av typen euroshopper (Ica og rimi) og den andre av merket zorrik (europris og rema). De er i 15 kroners segmentet for 10 høvler begge. For å gjøre historien kort:

Jeg foretrekker zorrik, det ble ikke razor burn med den, men fikk et lite kutt. Den andre euroshopper, som ser ut som kommer fra anerkjente Personna som også lager BIC, har også en slags aloe vera strip, den er litt mer aggressiv, den ga 2-3 kutt og razor burn på halsen. Jeg kan spekulere i at euroshopper kan gi en litt glattere, tett barbering og er litt skarpere for den som har teknikken med engangshøvel uten pivot inne. Jeg foretrekker blue3 over begge, men den har litt slarkete pivot som også kan bidra til kutt.

Jeg anbefaler forøvrig lidl varianten her: http://www.thesun.co...eap-razors.html og Mach 3 som er hakket bedre. Hvor lenge de greier å bruke en fusion cartridge i 2 mnd er for meg et mysterium. Jeg pleier å få i underkant av 1 uke ut av en mach3 cartridge.

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Vet ikke om dette er nevnt før, men her et et klipp fra How It's Made om hvordan de lager Merkur Vision.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om dette er et problem eller ikke, men spør her i tilfelle:

Jeg lager skum i en skål og ikke på selve ansiktet. Når jeg så skal massere skummet inn i ansiktet blir det ganske tynt hvis jeg bruker sirkulære bevegelser. For å få en OK tykkelse på det må jeg "male" det på ansiktet. Er dette normalt eller er det et problem med skummet? Har eksperimentert med mer og mindre vann, men opplever det samme uansett.

Lenke til kommentar

Proraso er et godt valg, og er selv en av mine favoritter.

Jeg kan fortelle litt om barberingsrutinen min. Før jeg går i dusjen, så fyller jeg koppen med varmt vann (glovarmt), og setter kosten oppi. Når jeg er ferdig i dusjen tørker jeg meg bevisst ikke i ansiktet der jeg skal barbere meg. Så tømmer jeg vannet ut av koppen, og har deretter krem oppi. Kosten skylder jeg i varmt vann (igjen glovarmt siden jeg elsker en god og varm barbering), før jeg rister den hardt to ganger. Så begynner jeg å skumme opp kremen.

Skal innrømme at jeg ikke var noen verdensmester i starten, men øvelse gjør mester. Noen barberinger er bedre enn andre også, men føler at jeg har god kontroll nå. Håper dette hjalp litt. Anbefaler deg også å ta en titt på videoene som ligger på barbershop.no, hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvilken kost bruker du forresten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Akkurat hatt første barbering med Feather-blad. Ble litt mer blodig i forhold til Derby, men det var likevel mye mer behagelig.

Lenke til kommentar

Wooot, tror jeg har hatt flere kutt med mach3 enn DE-blader.

Har knapt kuttet meg med Feather. I teorien bør feather gi mindre kutt i og med at de er skarpere. Men bruker man høvelen som kniv blir det mye blod. Er tross alt en høvel som skal høvle vekk hårene, ikke skjære de vekk.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...