Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Fikk meg Merkur Futur til jul, sammen med bluebeards revenge. Nå trenger jeg en kost og en bolle - noen anbefalinger? Gjerne noe som selges over disk i Bergen....

Jeg har denne, og den fungerer aldeles utmerket:

Www.ikea.com/no/no/catalog/products/30133485/

På lager i Åsane :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skålen har de ikke inne - og etter hva jeg har forstått er slikt mye billigere i USA. Skal over dammen i vinterferien og satser på en "oppgradering" av en midlertidig skål/kost frem til dess.

Om de selger koster/skåler på Clas Ohlson er det sikkert greit nok for meg i utgangspunktet. Har også lyst på en skål i dag, ikke om 1-2 uker.

Jeg ville ihvertfall investert i en god kost.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skålen har de ikke inne - og etter hva jeg har forstått er slikt mye billigere i USA. Skal over dammen i vinterferien og satser på en "oppgradering" av en midlertidig skål/kost frem til dess.

Om de selger koster/skåler på Clas Ohlson er det sikkert greit nok for meg i utgangspunktet. Har også lyst på en skål i dag, ikke om 1-2 uker.

Jeg ville ihvertfall investert i en god kost.

Den Mühle kosten dePierre linket til i et tidligere innlegg er et godt kjøp, jeg er meget godt fornøyd med min. Skum opp krem/såpe rett på kjakan, enkelt å greit :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vært ti dager i Vegas, og fant tilfeldigvis en Art of Shaving butikk når jeg farta rundt, så det ble til at jeg handlet meg ett lite kitt. Men fraværende som jeg var, glemte jeg helt av og se etter høvel..

Endte opp med http://www.theartofshaving.com/shop/shaving-products/shaving-kits/98071 med en silver tip brush, og har nettopp testa det med en gilette ettellerannet flerblads høvel, og selve opplevelsen av brushen mot ansiktet var jo verdt prisen i seg selv. Men! Vil ha vekk gilletten også!

Men det jeg nå lurer på, har dere noen anbefalinger til en god høvel fra barbershop? En grei førstegangs en. Så på den 34 HDen som er der, og den er kanskje grei nok eller bør jeg gå for noe annet?

Er det i tillegg noe annet jeg bør prøve? Huden min likte både pre- og aftershave kremen som var i den bakken så godt fornøyd med det for nå :o)

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Gratulerer med et bra sett. AoS går for å være kvalitet, men dyrt. Har aldri prøvd de selv da.

Det var jo synd at du ikke husket å se etter høvel, eller hadde hatt tid til å sjekke evt bruktmarkeder.

34 HD er en god førstegangshøvel. Startet selv med en 38C, men den er litt tyngre. Min daglige høvel nå er en Gillette New open comb. Den er eldgammel men skikkelig bra. Husk også på å kjøpe en prøvepakke med blader. Det som følger med er ikke velødig bra. Ikke vær redd for å prøve Feather tidlig, men det finnes mye som er vel så bra. Jeg bruker blå Personnas.

Når det gjelder After shave så er det ikke så mange jeg har prøvd. Musgo Real er veldig bra, og fungerer godt mot sårhet. Den er litt klissete, så ikke dynk for mye, men prøv deg litt frem. Ellers er jo Old Spice en god gammel traver. Den lukter ikke gammel gubbe.

Lenke til kommentar

Fikk Futur og Feather blad til jul. Første DE høvel jeg har hatt. Genialt at man kan stille hvor agressiv høvelen skal være.

Ansiktet mitt våkner hver dag til et lite spa. Før våknet det til krem og rak.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Men det jeg nå lurer på, har dere noen anbefalinger til en god høvel fra barbershop? En grei førstegangs en. Så på den 34 HDen som er der, og den er kanskje grei nok eller bør jeg gå for noe annet?

Gratulerer med nytt utstyr. Jeg skal gjøre valget av klassisk høvel svært enkelt for deg, ikke fra barbershop, men bestill denne her. Som regel under en ukes leveringstid, godt under kr 200,-, og frakt på ca kr 25,- (Det finnes andre varianter også, men disse var nå utsolgt). Det er samme hodet som på Muhle R89. En særdeles bra høvel som er anbefalt stort sett over alt.

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt utstyr. Jeg skal gjøre valget av klassisk høvel svært enkelt for deg, ikke fra barbershop, men bestill denne her. Som regel under en ukes leveringstid, godt under kr 200,-, og frakt på ca kr 25,- (Det finnes andre varianter også, men disse var nå utsolgt). Det er samme hodet som på Muhle R89. En særdeles bra høvel som er anbefalt stort sett over alt.

Var jo ingen avskrekkende pris ihvertfall, så tror jeg bestiller en slik. Har du en link til blader til den også kanskje?

Lenke til kommentar

Var jo ingen avskrekkende pris ihvertfall, så tror jeg bestiller en slik. Har du en link til blader til den også kanskje?

Personlig ville jeg begynt med noen Derby-blader, disse syns jeg fungerer veldig bra og jeg vender til stadighet tilbake til disse. Kjøp noen pakker med disse herfra. Frakten på 50 blader, 10 pakker a 5 blader havner på kr 9,-

Svært mange sverger til Feather blader, hvorfor ikke kaste en pakke med disse i samme konvolutten. Disse er regnet for de skarpeste bladene på markedet, og det er fort gjort å kutte seg dersom en ikke er forsiktig.De koster noe mer, men fortsatt billig :-)

En pakke med diverse blader kan være greit, det kan være forskjell på hvilke blader du selv trives med. Dette er et greit utvalg. Personlig tror jeg kanskje det blir litt i meste laget, jeg ville holdt meg til f.eks. Derby til du har fått på plass teknikken.

Det er et stort utvalg av blader, og prisene kan ikke annet enn få oss i godt humør sammenlignet med Gillette sine barberhøvler i butikkene her hjemme. 100 Derby Extra blader koster eksempelvis kr 63,-. Når hvert blad enkelt holder 3-4 barberinger, sier det seg selv at det blir lave driftsutgifter! her er hele utvalget av barberblader, alle disse passer i høvelen.

Husk uansett og ikke trykke høvelen til skinnet, disse bladene er SKARPE! Du kjenner lite til at de kutter, eller forsyner seg enda litt dypere, om du er uforsiktig og utrent.

Endret av byggeren
Lenke til kommentar

Det varierer fra person til person, men Derby-bladene varer alt fra 3-10 barberinger (med 3 passeringer pr. barbering). Alt avhenger av preparering, skjeggvekst, høvler som brukes, teknikk o.s.v. Det er bare å teste seg frem. Varigheten blir vel omtrent som på Gillette-systemene som selges på butikkene her til lands, men de koster så mye at du ikke kaster dem uten at dem virkelig er utslitt. Bladene som brukes på tradisjonell barbering er såpass rimelige at du kaster dem med første antydning til lugging, gjerne før dette også.

Det er bare å teste med et blad hvor mange barberinger det går før du merker at det ikke er like behagelig. Dersom du kommer frem til at dette f.eks. er 6 barberinger, så sørger du bare for å bytte etter 4-5 barberinger. Hvorfor lide når en kan nyte et nytt blad uten at det koster skjorta..

70 blader med barbering annenhver dag vil sannsynligvis være tilstrekkelig til mer enn et års bruk. Men det er ikke umulig at du nå finner barberingen så behagelig at denne blir utført hver dag :)

Lenke til kommentar

Ja, tror muligens du har ett poeng der byggeren. Normalt sett så har barberingen bare vært ett satans ork som jeg bare gidder hvis jeg har virkelig god tid. Men nå tar jeg meg i å vurdere en ekstra barbering på kvelden i dag, bare fordi hele opplevelsen var en helt annen.

Så nå gleder jeg meg bare til tingene dukker opp i postkassen. En uke sånn cirka for høvelen, men hvor lang tid tar bladene normalt sett? Jeg har hatt litt problemer med sendinger fra UK tidligere, men lurer på om det har vært Play sin feil.

Så får vi se etterhvert om jeg kanskje bør gå over til såpe istedet for kremen, men det blir vel ikke før den store AoS boksen med krem er brukt opp. Merker at huden min virkelig likte både pre-shaven og aftershaven som var i den pakken. Føles langt freshere enn ved bruk av andre produkter i forbindelse med "moderne" barberingen.

Lenke til kommentar

Kan også kjøpe fra eBay, det er bittelitt billigere der. Mange som har f.eks. $16 med gratis frakt for 50 blader, eller $20 for 100 blader.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=feather+blades&_sacat=See-All-Categories

Jeg aner ikke hvordan du får det til å bli billigere...

50 blader Derby blader koster £4,- + £1,- i frakt, med en kurs på ca. kr 9,- pr britisk pund blir dette da samlet kr 45,- inkludert frakt.

Edit: OK, det var Feather bladene du så på :)

Men det er fortsatt fra $30 inkludert frakt til Norge på Ebay, da blir det omtrent den samme prisen for 100 Feather-blader på Connhaught Shaving.

Endret av byggeren
Lenke til kommentar

Ops, oppdaget det nå ja -- den som stod med 100 blader hadde ikke gratis frakt. Alle andre rundt den hadde, så jeg tenkte egentlig ikke så mye over det.

Er snakk om veldig små forskjeller, absolutt, så det koker jo ned til smak og behag. Jeg er veldig fan av eBay og liker PayPal godt, og det går så raskt å betale der, så personlig har jeg tidligere kjøpt på eBay.

Lenke til kommentar

Er snakk om veldig små forskjeller, absolutt, så det koker jo ned til smak og behag. Jeg er veldig fan av eBay og liker PayPal godt, og det går så raskt å betale der, så personlig har jeg tidligere kjøpt på eBay.

Begge butikkene tar PayPal og de sender fra UK, så det er lett å betale samt at du mottar varen raskt. Vinn-vinn ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...