Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan anbefale en barberkrem med lime/sitron? Har til nå bare prøvd Truefit & Hill West Indian Limes, som forøvrig er meget god. Er ute etter å prøve flere. Har også Mama Bear Lime Ice, men holder en ørliten knapp på kremer.

Fitjar Såpekokeri har ein som heiter Citrus Balsam (eg får diverre ikkje til å leggje opp direkte-lenkje). Eg har ikkje prøvd akkurat denne sjølv, men eg har vore godt nøgd med kvaliteten på det som kjem frå Fitjar Såpekokeri tidlegare, så eg vil tru denne kan vere verdt å prøve! :)

Lenke til kommentar

Heisann godtfolk!

Vi driver for tiden med å finne ut hva slags nye barberhøvler og kniver som kan passe til sortimentet femover.

Som dere kanskje vet, har vi 34C HD, Progress og Vision den dag idag, da de dekker et ganske stort spekter sammen. Men vi føler at det bør være noe mer, slik at det dekker flere behov.

Hva slags høvel eller kniv ville dere ha ønsket at vi tok inn?

Ha en videre fin søndag!

Lenke til kommentar

Det er to knivmerker som virkelig bør inn: DOVO og Gold Dollar. Sistnevnte krever mer ved import, siden de er billige og kan ha litt skavanker. De gir rom for både lav nok pris til å bli det desidert billigste alternativet for barberkniver ifra norske nettbutikker og høy nok margin til at det lønner seg.

I dag så er det vel barbershop, gents og fitjar som fører kniver, og ingen av disse har noe utmerket lavprisalternativ blandt ekte kniver i prisklassen 500-600,-. Ta inn Gold Dollar, sorter ut de som er brukbare, og plutselig har man et godt produkt til en lav pris.

Når det gjelder kniver så må de være skarpe nok til å kunne brukes når kunden mottar de. Har du ikke selv kunnskap innen sliping, så finn noen som virkelig kan det til å ta den jobben.

Ellers så kan dovo shavette og feather ac være alternativ som kan selge greit. (andre billige shavette-er matcher ikke dovo på ytelse.)

Lenke til kommentar

Takk for godt svar Jann - Ove, det setter vi virkelig pris på.

Gold Dollar virker som noe som bør taes en titt på, selv om det sikkert blir en del svinn av de. Du tror dette vil være noe som er interessant for folket?

Shavetter er skrevet opp på lista, og selv om de ikke kan anses som ekte kniver, er disse fine å begynne med, for å føle litt hvordan kniv kan være.

Når det kommer til sliping er dette noe vi absolutt bør finne ut av. Fitjar har en "slipemann" som kan slipe opp knivene før kunden mottar de, men jeg veit ikke om Barbershop.no har noe lignende? Det er kanskje her de fleste kvier seg litt for å begynne med kniv, når man må nærmest bli professor for å slipe noe slikt 100%.

Ellers har det kommet en del nyheter i 2011 fra leverandøren, og dette er kanskje noe som kan være interessant også?

post-230104-0-84219400-1304334196_thumb.png

Bilde av en av de nye knivene som kommer. Dette er en skikkelig kniv av høy ytelse. Pris er enda litt uklart, så tør ikke å komme med noe der. I tillegg er det kniver i spansk eik, bambus osv, så mye spennende nyheter!

Men hva med høvler? Dekker 34C HD, Progress og Vision det meste? Ser at Futur er ganske så populær, så mulig den kommer på lager hos oss også.

Vi ønsker tilbakemeldinger fra dere, da det er dere som sitter på behovene! Så nå har dere en sjans til å få akkurat det produktet dere ønsker i vår nettbutikk. Prisene skal vi prøve så godt vi kan å presse på! :)

Lenke til kommentar

Tar og siterer et par inlegg jeg tidligere har skrevet på forumet til barbershop om det med sliping:

Gritstørrelse når man ser på de forskjellige syntetiske brynene går på hvor mange partikler det er på et visst areal. Naturstein kan også beskrives på samme måten, men da er det snakk om tilnærminger siden det varierer.

En fin natursten kan sammenlignes med en 5k-12k syntetisk bryne, i en og samme bryne. Trykk og det at partiklene naturlig ikke er identiske gjør at man ikke kan sette noe fint tall på det. Det er også slik at partiklene brytes ned når de har løsnet, slik at når man holder brynen fuktig og sliper så vil det etter endel drag gi finere sliping enn det første draget.

I japan har de tradisjon med ekstremt fine bryner, og man kan fremdeles få tak i gode naturbryner derifra som sliper fint. Selv har jeg en Nakayama derifra. De groveste av disse blir brukt til siste slipesteget på samuraisverd, de fineste har ingenting for seg på noe annet enn barberkniver. Disse blir annslått å ligge på mellom 20k og 70k om man skal sammenligne med syntetiske bryner. Med andre ord, veldig fint.

Min farfar har endel erfaring innen sliping av diverse kniver, og har diverse gamle bryner liggende. I gamle dager så var det å ha en skarp ljå viktig i landbruket, og det var til dette de fleste virkelig fine brynene ble anskaffet for før. Disse er så fine at de kan gi en skarp barberkniv med rett bruk.

Nettop det at partiklene i naturstein er naturskapte med alt det innebærer gjør at naturstein er så flott til sliping. Partiklene varierer i størrelse, brytes ned, og man får en bredde i en enkelt stein.

Nakayama-bryner av den fineste sorten er kun egnet til å ta en allerede god nok egg til nye høyder. Den sliper så sakte at det ikke er noen vits i å bruke den på en kniv som ikke allerede gir en grei barbering.

Når det gjelder syntetiske steiner så er det mye forskjellig ute og gå. Alt ifra de med perfekte partikler som aldri brytes ned til de som brytes ned gradvis når man først har bygd opp en liten slurry. Det minner meg på en måte om polering av biler. Der opereres det med et par sentrale begrep: "dimnishing abrasives" og "constant cutting abrasives." Når man polerer med slipende polermiddel så må man ned i partikkelstørrelser som er sammenlignbare med det som man bruker ved polering av barberkniver.

De to begrepene kan også brukes for å beskrive det som skjer når man sliper metall. Jeg starter med "constant cutting" - direkte oversatt; konstantslipende. Partiklene som sliper er konsekvent like i form, og strukturen slik at de ikke forandrer form etter en tids sliping. Med slike slipemidler så oppnår man en definitiv grense for hvor glatt overflaten blir; etter at man har oppnådd det så spiser man seg bare gradvis lenger ned i overflaten uten at det blir bedre av den grunn. Med slike slipemidler så har man en fast definert partikkelstørrelse, ofte oppgitt i enten grit ("k-systemet") eller som selve størrelsen på partiklene. (F.eks 3um diamantslipepapir)

Begrepet "dimnishing abrasive" - direkte oversatt bortsmuldrende slipemiddel. Partiklene starter med en gitt størrelse. Under belastning smuldrer de ihop og blir mindre. Sliper man med tilførsel av nye partikler vil man få en salig blanding av partikler i forskjellige størrelser(f.eks om man sliper på en naturstein og holder såpass trykk at det tilføres partikler til slurryen) - men sliper man videre uten å tilføre nye partikler vil de partiklene man sliper med bli mindre og mindre. Mindre partikler, finere sliping. Her også kan man bruke grit-systemet, men da ender man opp med en tilnærming.

Nettopp det at naturstein vanligvis fungerer som en dimnishing abrasive gjør at det å bruke en typisk syntetisk vs. en naturlig bryne er så forskjellig. De fleste syntetiske bryner er constant-cutting, noe som er flott til bruk på vanlige kniver - men ikke helt ønskelig når man skal få eggen så fin som en barberkniv krever. Et grit-system gir fine, forholdsvis sammenlignbare tall for syntetiske steiner, men tvert man er borti naturstein, evt. syntetiske bryner som er designet for at partiklene skal smuldre ihop så kan man ikke sette et enkelt tall på hvor fin slipingen blir, og hva skal man med et tall som ikke sier noe om faktiske forhold?

At man må raspe opp en naturstein flere ganger under et oppsett er ganske så logisk, det frigir store partikler med skarpe kanter. Når man har ført metallet over overflaten mange nok ganger til at man igjen må raspe opp er det sånn at kantene på partiklene som stikker opp er blitt avrundet så mye at de ikke lenger sliper effektivt, og partiklene man friga med forrige opprasping ikke lenger er store nok til å virke.

I praksis ser man at med konstantslipende midler må det til flere steg med forskjellige midler for å komme i mål, mens med smuldrende slipemidler kan man få forskjellig sliping ut av et og samme slipemiddel med å variere teknikk og slipemåte. Det forklarer at man kan klare seg med en enkelt naturstein, mens man må ha flere syntetiske, for å utrette det samme.

Går man langt nok i å forklare og undersøke slike fenomener kommer man faktisk ingen vei med et vanlig lysmikroskop. Med både kunstige og naturlige slipemidler har vi mulighet til å slipe utrolig fint, man er fort inne i nano-teknologiens verden når man skal beskrive det som skjer ved den fineste sliping. Vil man, så er det kun metallets naturlige egenskaper som setter begrensningene for hvor fin en egg man kan få til; men i praksis vil en for fin egg slites så alt for fort til at det er vits i å gå så langt.

Selv om jeg ikke har slipet opp så enormt mange kniver har jeg "god" greie på teorien. Det er litt jobb å lære seg sliping, men nyoppsliping av greie kniver, evt. vedlikeholdssliping av kniver som ikke har blitt skadet er plankekjøring som går fort unna.

Skjegg.no: sender en liten pm med litt info.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Heisann folkens, hvordan går det med den tradisjonelle barberingen? Er litt lite fart i denne tråden for tiden, så vi får skape litt!

Er det noen som har hørt om The Bluebeards Revenge? Dette er altså barbersåpe og post balm. (Hver for seg, selvsagt) Isåfall, hva syntes dere om det?

Vi har akkurat bestemt oss for å ta inn disse to, da de fikk meget gode omtaler på utenlandske fora. Har dog ikke hørt noen nordmenn si noe om dette merket, så hadde vært fint med litt feedback.

Legger også ved et bilde:

bluebeards-revenge-shaving-cream.jpg

Sånn helt personlig dufter den ganske godt, og har fin konsistens. Bygger opp skum lett også. Har ikke fått testet den skikkelig grunding enda, men så langt virker den god!

Vi setter pris på tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt min andre barbering med min første tradisjonelle høvel og denne gangen ikke noe blod i fjeset og det virker som det ble en god barbering i motsetning til første gangen :)

Flott! Etterhvert som huden din blir vant med det, så går det bedre og bedre. Husk å ha en 30graders vinkel, spesielt når du skal jobbe på halsen, hvor det er lett å få barberkviser og annet ugang. :) Kan tenke meg at du blir mer og mer fornøyd ettersom tiden går!

Bruker du Feather blader?

Lenke til kommentar

Feather-blader ja, jeg tenkte at det ikke var noe vits å spare på det området første gang i hvert fall...

30 graders vinkel ja, hmmm, lett når man er en øyemålskløne og stort sett bare vet hva 90 grader er. hehe.

Gjelder det for intimbarbering også?

Lenke til kommentar

Feather-blader ja, jeg tenkte at det ikke var noe vits å spare på det området første gang i hvert fall...

30 graders vinkel ja, hmmm, lett når man er en øyemålskløne og stort sett bare vet hva 90 grader er. hehe.

Gjelder det for intimbarbering også?

Ved å lese her kan jeg nesten få inntrykket at en helst bør bruke helt nye feather blader ellers er risikoen for kutt stor. Min erfaring er at et catridge blad kan holde i inntil et par uker og at risikoen for kutt avtar etterhvert som bladet er helt nytt og blir brukt i en uke, etter noe tid, kanskje 3 uker, begynner risikoen for kutt å øke igjen, fra bladet er 3 dager gammelt til kanskje 10 dager, ved daglig barbering er det minst risiko for kutt. For intimbarbering vil du helst trolig bruke et cartridge blad som du alt har brukt en ukes tid, må være høvel med god pivot, mach3 er god, men twin blad som atra som de har på lidl og ellers på nettet er like bra, fusion er litt voldsom, den gir tett og god barbering, men irriterer huden mer sammenlignet med mach3, og vesentlig mer enn atra. du vil ihvertfall ikke bruke et nytt feather blad i en DE høvel, det er å be om problemer, burde være siste-valget til intimbarbering. Et par pakninger med lidl blad 20 stk i en pakning, kan fint holde et år og koster ikke mer enn 100 kroner:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Har brukt DE-høvel til intimbarbering før, noe som har fungert helt greit. Fordelen er særlig at den ikke blir så fort tilstoppet av hår som kasetthøvel. Men er enig med festen i at bladene er best når de har blitt brukt et par ganger først.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke sensor excel twin, noe særlig. atra twin er bra, den har patentet gått ut på så den kan alle kopiere. mach3 er bra. Fusion barberer tettest av alle men skaper massiv irritasjon sammenlignet med atra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...