Gå til innhold

PCen bare "slokner"!


EviLEddiE

Anbefalte innlegg

I går (fredag) brukte jeg nesten halve natta på å finne ut hva som var galt med PC-en til en kamerat av meg, og jeg er fremdeles litt usikker...

 

Historien begynte med at kameraten min akkurat var ferdig med en runde CS, og skulle avslutte med quit fra Consolet. Da hengte PC-en seg. Han slo av PC-en med Power-bryteren, slik enhver ville ha gjort i en slik situasjon.

 

Da begynte problemene.

 

Etter å ha stått på i mellom 3 til 5 minutter (både under og uten aktivitet), "sloknet" PC-en bare. Både CPU, chipset og PSU-viftene gikk fremdeles (men man kunne høre at turtallet på CPU og PSU-viftene hadde gått ned), men skjermen var helt svart. HD-LEDen lyste kontinuerlig. Og hvis man skrudde av PC-en og deretter slo den på igjen kort etter, var det bare svart skjerm igjen. Ifølge D-LEDen (HK er en MSI K7T Pro2-A) stoppet PC-en mens den initialiserte CPU (0110), noe som gjorde at jeg hadde mistanke om at CPU var defekt.

 

Men hvis jeg ventet i ca. en 30 sek eller mer og da skrudde på PC-en igjen, kom den på igjen på vanlig måte, men fortsatte å "slokne" etter en 3-5 min. Dessuten slokner PC-en ALLTID før OS (WinXP Pro) laster inn Welcome-skjermen (går inn i GUI-modus) i både normal- og sikkermodus. Jeg hadde stort sett oppholdt meg i BIOSen, der PC-en altså "sloknet".

 

Har prøvd følgende ting for å løse problemet:

 

- Byttet PSU (fra 250 til 300 W)

- Tatt ut RAM-brikker og testet dem en etter en (3 stk, 2x512MB PC133 SDRAM + 1x128MB PC133 SDRAM)

- Koplet ut IDE-enheter og testet dem en etter en (2xHD, IBM 45GB+65GB + 1xCD-R/RW, Sony CRX-160E)

- Tatt ut grafikkort (GeForce2 MX) og testet med et annet (GeForce2 Pro)

- Fjernet alle PCI-kort (1 lydkort og 1 nettverkskort)

- Satt alle BIOS-innstillinger så stabile for PC som mulig

 

Ingen av disse metodene hjalp.

 

Systeminformasjon:

 

- AMD Athlon T-bird "B" (200MHz FSB) AXHA 1GHz, ikke OCet

- CoolerMaster kjøleribbe (CPU Temp - 28 grader)

- MSI K7T Pro2-A hovedkort (KT133 + 686B)

- 1152MB SDRAM (PC133, 2x512MB + 1x128MB)

- GeForce2 MX (ikke MX200/400) 32MB SDR (180/180)

- Creative Vibra 128 lydkort

- 2xIBM HD (45&65GB), 1xSony CD-R/RW (CRX-160E)

- Windows XP Pro

 

Er 100% sikker på at dette ikke er en softwarefeil, selv om PC-en aldri kommer inn i WinXP.

 

Kan en CPU som går på 200MHz FSB ha problemer med PC133-RAM, og om det blir for mye av dette?

 

Er rimelig sikker på at det er CPU det er noe galt med, men er ikke 100% sikker...

 

Kan dere hjelpe?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en longshot dette her men har vært borti noe lignende tidligere, har du sjekket at det ikke er blitt klusset med automatisk shutdown av cpu inne i bios, jeg tenker at temperaturen der er satt så lav at ingenting skjer.

Lear Cmos jumper ? Så vidt jeg husker så finnes dette på det aktuelle hovedkortet. Flytt jumper fra 1+2 til 2+3 og så tilbake igjen.

Er ikke sikker på at dette vil hjelpe men det er ganske enkle ting å foreta seg så kanskje et forsøk verdt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...