Handlekurv Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Hei! For å sette opp et nettverk mellom de to maskinene du nevner trenger du først og fremst et nettverkskort i hver maskin, dette er billig og sikrer deg skalerbarhet for fremtiden. Nettverkskortene jeg tenker på er standard ethernetkort 10/100. Evt. kan du se på mulighetene for USB-linker, WLAN, Bluetooth og IrDa, men dette blir fort dyrt og kan også fort ende opp som proprietært (at det kun passer med produkter av samme produsent/varelinje, og at det ikke er kompatibelt med hva som kommer i fremtiden). Når du har kjøpt nettverkskort og installert et kort i hver maskin, er det på tide å koble maskinene sammen. Også her har du flere alternativer, det billigste og enkleste er å gå til innkjøp av en krysset TP-kabel. En slik kabel kobler du inn i hvert kort, og du har da et nettverk de to PCene i mellom. Hvis du i fremtiden skulle få flere PCer, må du gå til innkjøp av en hub, evt. en switch, som har alt fra 4-x antall porter. En slik node er nødvendig i et nettverk med mer enn to maskiner. Men dyptgående informasjon om huber og switcher finner du ved å søke i forumet. Sett nå at du har kjøpt to nettverkskort og en krysset kabel. Kortene er installert, og kabelen koblet mellom de to PCene. Jobben består da i å konfigurere de to PCene slik at de kan kommunisere med hverandre. Windows 2000 har en funksjon som heter Nettverkstilkoblinger eller lignende, og inn hit skal du. Sjekk at du har en tilkobling som heter Lokalt nettverk e.l., og gå inn på egenskapene til denne tilkoblingen. Jeg antar at du er interessert i å dele filer mellom de to maskinene, derfor må du legge til det som på engelsk heter "File and printer sharing for Microsoft Networks". Det finner du hvis du trykker på knappen som heter installer eller likelydende. TCP/IP, som er den protokollen som brukes for kommunikasjon mellom maskinene må også konfigureres. Dette gjør du ved å gå inn på egenskapene for TCP/IP. På maskin 1 skriver du inn 192.168.0.2 på IP-adresse, og 255.255.255.0 på nettverksmaske. På maskin to skriver du inn 192.168.0.3 på IP-adresse og 255.255.255.0 på nettverksmaske. Gateway kan du la stå tom, det samme gjelder instillinger for DNS. Det du akkurat har gjort nå er å fortelle maskinene at de har hver sin adresse (*.2 eller *. 3), men at det er en del av det samme nettverket. Sammenlign gjerne med to hus i samme gate, hvert hus sin adresse, mens gaten er den samme. Du kan nå prøve å opprette kontakt mellom de to maskinene. Den enkleste måten å se om det oppnås kontakt på er ved å sende noen små pakker med data fra den ene maskinen til den andre. Dette gjør du ved å gå inn på Start, Kjør, og skrive inn "cmd" uten anførselstegn. Sitter du på maskin 1 skriver du "ping 192.168.0.3". Da sender din maskin noen små pakker med data til maskin 2, som forhåpentligvis svarer maskinen din med å si hvor lang tid det tok for pakken å komme frem osv. Hvis du har oppnådd kontakt mellom maskinene er mye av arbeidet gjort. Det som gjenstår nå er evt. å dele filer, og sjekke om disse kan overføres mellom maskinene. Du kan også gå inn på Mine nettverkssteder e.l. og se om maskinene dine finner hverandre der. Nå kommer jeg til noe som burde stått ovenfor, nemlig at maskinene dine må gis et navn og en arbeidsgruppe. Dette gjør du ved å høyreklikke over min datamaskin og velge egenskaper, og så mappefanen som heter et eller annet med nettverk. Her kan du velge navn og arbeidsgruppe, navnene bør være forskjellige, mens arbeidsgruppe bør være den samme. Nesten som to mennesker på samme kontor, hvor de heter noe forskjellig, men de har arbeidsplass i samme etasje. Noe unikt og noe felles. Hvis dette ikke virker, noe det ofte ikke gjør første gangen man prøver å sette opp et nettverk, må du inn og feilsøke. Sjekk først kabelen, så ip-adresser, arbeidsgruppe, maskinnavn og andre innstillinger, og kom evt. tilbake på forumet for å få flere svar. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Jeg leste nettop svaret ditt, Handlekurv. Det må jeg si, sånne svar/meldinger står det stor respekt av! Lenke til kommentar
snorri Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 joa, respekt kanskje.... men omg. hadde klart det litt kortere. er ikke så vanskelig, hadde lan for noen uker. np Lenke til kommentar
Handlekurv Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Takk! Man må jo se an hvordan spørsmålet er stilt. Når man skjønner at den som stiller spørsmålet er temmelig grønn, går man dypt, med enkle forklaringer. Kunne sikkert satt det opp i stikkordsform også, men det er mye lettere å utforske litt på egenhånd hvis man får den riktige innføringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå