vidor Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Er på utkikk etter et semi-proft HD-videokamera som gir bra resultater med opptak i lavt lys. Sist jeg sjekket markedet (5-6 mnd siden) fant jeg ut at 3CCD fremdeles var bedre enn de nye CMOS-brikkene som begynte å komme i markedet. Ente vel egentlig opp på PANASONIC AG HVX200, men dette er et temmelig dyrt proff-kamera med bitrate langt over HDV på 25mbit/s , og det har veldig mange bra funksjoner. Fant en pakkepris på eBay på ca 30.000 for det + diverse, men det ble ikke bestilt. Nå har behovet dukket opp igjen, og det er kommet en god del nye produkter i markedet, så jeg lurer på om noen har noen gode tips å komme med. Krav er egentlig: - HD, helst ikke interlace siden opptak ikke er beregnet på TV-produksjon. - Bra ytelse i lavt lys - Videolys-sokkel. - Mulighet for ekstern mikrofon og gjerne opptak fra flere mic. - pris rundt 25.000 - Harddisk eller minnekort. Tape er uaktuelt. - Nytt eller brukt. Takknemlig for alle tips og innspill. Endret 5. november 2007 av vidor Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Ser kanskje ut som jeg må droppe kravet om at det ikke skal være tape. Har sett litt på HV20, og det kan kanskje duge. Imponerende kamera til prisen. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Ser kanskje ut som jeg må droppe kravet om at det ikke skal være tape. Har sett litt på HV20, og det kan kanskje duge. Imponerende kamera til prisen. det er et knallgodt kamera, men det er likefullt et hobbykamera med begrensninger, men så lenge man vet om de, er det som regel mulig å gjøre workarounds... vær feks obs på effekten av cmos brikken. siden det er en tidsforskjell i scanneren mellom toppen og bunnen av bildet kan du se feks under en rask panorering at vertikale linjer ikke lengre er vertikale. dette er et problem på alle cmos baserte kamera. det er fortsatt fornuftig å bruke tape. for halvproff bruk så har du seff med nok tape til at du aldri går tom eller står i fare for å kaste bort tid ved å lete etter plass på en tape. dermed forsvinner det argumentet for hd/kort. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Fant en interessant sammenligning mellom HVX200 og HV20 Er på tysk, men siden det er teknisk sammenligning var det rimelig lett å fatte. http://tinyurl.com/3e5y7r Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 HVX er et heftig kamera! Den blir du garantert ikke skuffet over=) Men for 10 lapper mindre får du Canon XH-A1. Den er litt billigere enn HVX'en, har dog ikke slow-motion funksjon, men vil være vesentlig bedre i dårlig lys enn HV20 og ha langt flere og mye lettere tilgjengelige manuelle funksjoner. Som sagt finnes det workarounds for diverse innstillinger på HV20, og dersom du kjøper med et miniSD-kort er det mulig å se blenderåpning hvis man vil låse exp. Det som er morsomt er at XH-A1 faktisk har vist *mer* kromatisk abberasjon enn HV20. Om du skulle velge et tape-basert kamera så hadde jeg kanskje skaffet en ekstern mikser og opptaker for lyden... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Da ser det ut som det blir HV20. Eneste jeg savner på det er vel XLR, men 2,5mm minijack lyd-inngangen er vel bra nok ? Så litt på vidled video-lys (www.vidled.com), og de virka jo veldig bra. Det lyset som selges løst fra Canon til denne modellen så ganske puslete ut. Etter å ha sjekket litt på nettet, sitter jeg med et inntrykk av at Fuji-taper og Sony HDV premium miniDV er det som er noe å satse på, og at Maxell og TDK er best å unngå. Noen tips og erfaringer der utenom at man bør holde seg til en serie når man først bruker den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå