Gå til innhold

Mer minnelagring for bærbare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nyere modeller satser nok på SATA. De aller fleste bærbare selges med det nå.

Ser ikke at det skulle være godt nok argument for å droppe PATA-versjoner, det finnes noen hundre millioner bærbare i verden med PATA-tilkobling. Blant annet min, derfor lurer jeg også på det samme: kommer denne med PATA-tilkobling/grensesnitt?

Lenke til kommentar
nyere modeller satser nok på SATA. De aller fleste bærbare selges med det nå.

Ser ikke at det skulle være godt nok argument for å droppe PATA-versjoner, det finnes noen hundre millioner bærbare i verden med PATA-tilkobling. Blant annet min, derfor lurer jeg også på det samme: kommer denne med PATA-tilkobling/grensesnitt?

Det står spesifikt SATAII i pressemeldingen (offisielt navn "64GB SATA II SSD") og det nevnes ingenting om PATA, så jeg tviler.

Tror uansett ikke markedet til det er spesielt stort. Er vel et fåtall som vil oppgradere sin allerede kjøpte maskin med SSD, særlig hvis den er rimelig gammel og utdatert uansett. Er vel i hovedsak ment å følge med nye bærbare.

Samsung utviklet en 32 GB PATA SSD (en god del tregere) i mars 2006, så mulig man kan få i den.

Link

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Samsung launches ultra-fast SSD drives: 120 MB/s les og 100 MB/s skriv.

vi har vel på langt ner sett noe tak på hastigheter, men vi blir nok og se fine tall i årene som kommer.

litt rart det her hvordan mange av oss prioriterer penge bruken, noe tusen for et nytt skjermkort som gir litt extra ytelse mens når det kommer til HDD er det beinhard regning på pris mb/kr, sånn er det ihvertfall hos meg :yes:

Men, det du må tenke på... det ALLER fineste med SSD disker...

...er at ytelsen i praksis kun blir begrenset av hvor store RAID du gidder å sette sammen :)

Pga. responstiden på gode SSD'er så og si er null, og fordi SSDer er 100% random access (i motsetning til magnetiske harddisker som vil ha lengre eller kortere responstid avhengig av hvor dataene er i forhold til leserhodet når det blir spurt etter dem), så vil SSDer skalere nesten helst linjært i RAID oppsett, f.eks. RAID-0

På vanlige harddisker får du absolutt reduserte økninger pr disk du legger til. 2 disker er kanskje 180-190% så rask som 2 disker, men 4 disker er kanskje så lite som 320-340% så rask som en enkelt disk. Du når raskt et tak det er lite vits å gå forbi. Dessuten har du det problemet at RAID-arrayet alltid vil respondere like trengt som den tregeste disken. husk at en vanlig HDD ikke har en fast responstid. De har gjerne et GJENNOMSNITTLIG responstid på modellen i x milisekunder, men avhengig av hvor dataene ligger så henter kanskje en av diskene dem en del tregere. jo flere disker, jo større sjanse for at minst en av diskene henter akkurat den dataclusteren du er ute etter vel under gjennomsnittet, ergoi tregere responstid jo flere disker.

Men for SSDer som er 100% random access vil det alltid være samme resultat uansett hva du henter, uansett når, og du vil få tilnærmet 100% linjær skalering. hvor mye ytelse du skal ha er dermed bare avhengig av hvor mye cash og hvor mange kontakter du har mot din RAID-kontroller :)

Når jeg først går for SSD skal jeg definitvt ha 2 halvparten så store disker framfor èn dobbelt så stor. Dobbel hastighet for ikke stort mer penger? JA TAKK! ;) Da kommer du lett, selv med dagens so-so ytelse disker, lett en disk som ikek bare har "null" responstid men også betydelig bedre read og write hastighet enn selv de beste normale harddiskene.

-Stigma

Lenke til kommentar
På vanlige harddisker får du absolutt reduserte økninger pr disk du legger til. 2 disker er kanskje 180-190% så rask som 2 disker, men 4 disker er kanskje så lite som 320-340% så rask som en enkelt disk. Du når raskt et tak det er lite vits å gå forbi.

Med mindre eg husker helt feil følger raid 5 en motsatt trend, og gir bedre ytelse pr disk jo flere disker som er i arrayet (intil man når taket her også) - men med dagens raske disker er det kanskje en veldig aktuell problemstilling lengre.

.. men utover det, yai! Gleder meg til raid på laptop..

Lenke til kommentar

bjorn.e: For å si det enkelt så blir ikke 1+1=3 med Raid5 heller. Den teoretiske ytelsen vil alltid ligge under n ganger ytelsen til en enkelt disk, der n er antall disker i raid-settet. Raid5 har faktisk en tendens til å ha høyere overhead (mer tap) i forhold til det teoretiske grunnet mer kompleks databehandling av kontrolleren. Det gjelder i særlig grad de billigste Raid5-kontrollerene.

Stigma: Du har en liten skrivefeil: "180-190% så rask som 2 disker" -> "180-190% så rask som en enkelt disk".

Ellers er jeg enig og har de samme planene som Stigma. Heller mange små SSD i Raid0 enn en stor til samme pris.

Lenke til kommentar
Det begynner helt klart å nærme seg... da er tiden inne for bedre strømstyring av disker. Tenker på muligheten for å manuellt skru av og på disker etter eget ønske. Regner med det kan ta ei god stund før det blir aktuellt å bytte ut store lagringsdisker til SSD, så det hadde jo vært flott å kunne "spinne ned" gamle disker uten å måtte skru av og på maskina. Har prøvd et par løsninger, men Windows har en stygg tendens til å vekke opp alle disker når jeg f.eks sletter ei fil på en aktiv disk.

Right-Click E: ---> De-Activate

Eller er det bare meg som ikke har funnet programvare som gjør dette på en god måte?

Genial ide! Har tre disker på 500 gb som er sjeldent i bruk. Utrolig irriterende at de skal spinne opp hver gang jeg åpner utforsker f.eks....

Gleder meg veldig til å putte SSD i en htpc :dribble: Men tror dere SSD vil ta over for vanlige disker? Eller blir det kun et alternativ til os-disk? Koster vel litt å produsere kanskje?

Lenke til kommentar
Gleder meg veldig til å putte SSD i en htpc :dribble: Men tror dere SSD vil ta over for vanlige disker? Eller blir det kun et alternativ til os-disk? Koster vel litt å produsere kanskje?

Jeg tror SSD hovedsaklig vil være kun OS-disk i minst 10 år fremover siden de er langt dyrere per GB. Prisgapet ser ut til å gå mot null om rundt 10 år hvis dagens trender fortsetter. Det er langt i fra gitt at de vil gjøre så de 10 årene har stor usikkerhetsmargin. Kanskje det skjer om 5 år eller kanskje aldri.

Ett unntak fra regelen om kun OS-disk er bærbare PCer og da spesielt de som er små. Der kan nok tradisjonelle harddisker ofres helt for å spare vekt til harddisk, batteri, spare plass, gi mindre støy osv.

Merk at harddisker i lokale PCer kan få en sterk utfordrer i nettbasert lagring på harddisker. Kanskje vi om 5-10 år sitter med kun SSD i maskinene og lagrer det meste på nettet via hjemmeservere med harddisk eller kjøper harddiskbasert lagringsplass på nett hos store selskaper. Lagringsplass som vil virke som et lokalt drev (f.eks E:) men ha en hastighet som er den samme som nettlinja.

Men en ting er sikkert: Vi må i hvert fall fase inn SSD skikkelig før vi faser ut HDD. SSD er jo ennå så vidt i startgropa.

Lenke til kommentar

Jeg tror SSD hovedsaklig vil være kun OS-disk i minst 10 år fremover siden de er langt dyrere per GB. Prisgapet ser ut til å gå mot null om rundt 10 år hvis dagens trender fortsetter. Det er langt i fra gitt at de vil gjøre så de 10 årene har stor usikkerhetsmargin. Kanskje det skjer om 5 år eller kanskje aldri.

Ett unntak fra regelen om kun OS-disk er bærbare PC-er og da spesielt de som er små. Der kan nok tradisjonelle harddisker ofres helt for å spare vekt til harddisk, batteri, spare plass, gi mindre støy osv.

Merk at harddisker i lokale PC-er kan få en sterk utfordrer i nettbasert lagring på harddisker. Kanskje vi om 5-10 år sitter med kun SSD i maskinene og lagrer det meste på nettet via hjemmeservere med harddisk eller kjøper harddiskbasert lagringsplass på nett hos store selskaper. Lagringsplass som vil virke som et lokalt drev (f.eks E:) men ha en hastighet som er den samme som nettlinja.

Men en ting er sikkert: Vi må i hvert fall fase inn SSD skikkelig før vi faser ut HDD. SSD er jo ennå så vidt i startgropa.

10 år før ssd disker overtar høres realistisk ut har fått mer og mer tro på ssd siste året.

Det som blir viktig er når bulk diskene gårover til ssd, tenker her på spill konsoller, kontor maskiner og annet som ikke har bruk for 1TB lagringsplass. Dette vil flytte et meget stort marked fra HDD over til SSD.

Er mer skeptisk til internet basert lagring, backup ja glimrende idee, primær laging ikke med asdl teknologi.

Lenke til kommentar
Er mer skeptisk til internet basert lagring, backup ja glimrende idee, primær laging ikke med asdl teknologi.

Dagens båndbredder kan nok bli litt lite for veldig mange. Heldigvis går utviklingen på det området også fremover. Stadig flere får 10 Mbit/s opplasting og 5 Mbit/s nedlasting. Om 5-10 år kan det være såpass mange slik at det gir god mening med nettbasert lagring. Om ikke til alt i starten så i hvert fall til backup. Det er ikke mer enn 7 år siden 1Mbit/s ned og 0,5 Mbit/s opp var omtrent det raskeste man fikk tak i som privatkunde. Om 7 år kan dette muligens ha flyttet seg oppover med en tierpotens til.

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg er levetiden for SSDisker. Slik jeg har forstått det har alle Solid State Disker et begrenset antall write/erase. Er klar over at tallet er mye høyere for disse diskene enn flashbaserte brikker som f.eks. Compact Flash (CF). CF har vel rundt 2 - 4 mill. f/e, hva kan disse 2.5" diskene skilte med? Det står aldri spesifisert og gjør meg litt skeptisk.

Noen som har nyttig info om dette?

Lenke til kommentar

SSD skal ikke bare ha lengre levetid enn harddisker men også en mer forutsigbar levetid. Dvs. sannsynligheten for at de krasjer etter en uke er mye mye mindre med SSD enn med harddisker. Eller formulert på en annen måte: Harddisker krasjer mye mye oftere etter en uke enn det SSD gjør. Harddisker kan som kjent krasje når som helst uten noen ytre årsak. SSD krasjer mye mer presist etter det antall overskrivinger som er maks. Harddisker er også mye mer skjøre under frakt, noe som skaper ytterligere uforutsigbarhet.

Sandisk:

Reliability

MTTF (Mean Time To Failures) : 2.0Million hours

Highly Durable

Our 5th generation SSD, SanDisk SSD SATA 5000 2.5" is based on technology that has been field-proven for over a decade in the harshest of environments. It uses NAND flash enhanced by our patented TrueFFS® flash management technology. SanDisk SSD delivers an outstanding two million hour mean time to failure (MTTF)1 rate. This superior level results in reduced tangible costs, such as IT labor costs, while also decreasing intangible costs associated with inaccessible data that can negatively affect business reputations.

http://www.sandisk.com/ssd/

Lenke til kommentar
Så bare at DinSide hadde problemer med dette da de testet en Flashdisk for noen uker siden, så jeg regnet med at det kanskje kunne bli litt problemer.

Tenker du på det PCI-express-baserte Expresscard med integrert diskkontroller? Hvis ikke, har du en link?

Nei, var faktisk bassert på IDE og SATA (link). At den ikke funket som bootdisk ble ikke nevnt i artikkelen. Bare i Klikk 16 (omtrent 15-20 min uti)

EDIT: De sier det 13:50 ut i videocasten.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...