Gå til innhold

Hjelp til kjøp av støysvak pc (Antec P-182?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan vurdere å bytte ut de 3 viftene som kommer med kabinettet med noen som er mer stillegående :) det har jeg gjort noctua vifter har jeg

Oki, kabinettviftene er bråkete?

Hvilke Noctua vifter bruker du istedenfor? Mye å hente på å bytte viftene?

Hvordan er det med CPU kjøler?

Fins det noen passive, uten vifte altså?

Lenke til kommentar

120 mm vifter, har også noctua vifter på cpuen, jeg ligger stock på 34 grader idle, vet ikke hva som skjer om du putter på en vifteløs? er vel ikke så bra det tror jeg

De er vel ikke kjempebråkete de kabinett viftene, men noctuaen er helt stillegående når du kjører de på lav hastighet

Endret av Zarachas
Lenke til kommentar
Hvordan er det med CPU kjøler?

Fins det noen passive, uten vifte altså?

Jeg bruker Schythe Ninja som passiv CPU-kjøler i P180 med E6400. Fungerer helt flott med tre kabinettvifter på lav hastighet, men du kan eventuelt eksperimentere med vifte med lav hastighet på Ninjaen - og så kutte ut en av kabinettviftene. Hvis du er seriøst opptatt av støy, kan det være en ide å investere i viftestyring - for eksempel en slik. Da kan du frese opp viftene hvis du presser systemet med spill eller annet, og så skur du ned til omtrent lydløst når du arbeider med tekstbehandling og den slags.

Endret av pbrav
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for svar, da har jeg endret litt=)

Lagt til 4 Noctua 1200 vifter, Schyte Ninja for CPU, og endret skjermkortet til XFX GeForce 8800 GT med Thermalright GPU kjøler.

GPU kjøleren i handlekurven passer ikke på 8800 GT, bare lagt inn som referanse, må iflg Thermalright ha "Thermalright HR03 GT" for at skruehullene skal passe.

Strømforsyningen en endret til Corsair HX620W.

Noen erfaringer med den?

Stille??

Så lurer jeg litt på hovedkort, hvilket er best?

Gigabyte GA-P35-DS3R el Abit IP35

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Du maa IKKE ha GT kjoeler fra Thermalrigth til ett 8800gt kort. Det er kun et salgstrix i kommersiell oeyemed fra Thermalrigth - forstaaelig nok. HR-03 Rev A passer som haand i hanske, kjoler like bra og sikkert billigere - samt enklere aa faa tak i.

Bare vaer obs paa at denne bruker 92mm vifte (om du ikke skal kjoere passivt) og tar meget mye plass fra andre kortplasser - pluss stroemtilfoersel fra psu til cpu - Jeg maa selv forlenge min...ser du gaar for psu storebror 620 saa kabel lengde kan bli ett problem ogsaa for deg... (EDIT 3 - se foroevrig ditt lian li kabinett traaden under kabinetter - s 66/67) Naa vet jeg ikke akkuart str paa Antec 182 kabinettet i forhold til mitt LL PC-A10... En annen ting er om du trenger 620w. Jeg har dimmensjonert 520 som mer enn nok med 2 harddisker i tillegg.

Videre stoetter jeg kara som foreslaar utsrakt bruk av 120mm vifter i kabinettet.

Se foroevrig min signatur

Endret av maypenray
Lenke til kommentar

Handlevogn Inkludert 20" wide screen LCD!

Kabinett er veldig stillegående og er med 500W stillegående PSU som takler 8800GT fint ;)

Har lagt ved en 120mm vifte til montering i front(følger med støvfilter i kabinettet i front). Bare ta en google søk etter review, har fått masse skryt!

sonataIII_Q-300x200.jpg

EDIT:

Reviews:

http://www.xsreviews.co.uk/reviews/cases/antec-sonata-iii/1

http://www.cluboverclocker.com/reviews/cas...nata3/index.asp

http://www.techpowerup.com/reviews/Antec/Sonata_III/1.html

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1109

Endret av Adda
Lenke til kommentar
Abit kortet har firewire i tillegg

gigabyte kortet har flere sata tilkoblinger

..noen små forskjeller men alt i alt bra kort begge to

edit: se sammenligning:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_...lign=Sammenlign

Oki, det jeg å fant ut=)

Men kun firewire 400 på Abit, hvis jeg i fremtiden trenger firewire kjøper jeg sikkert uansett ett firewire 800 kort.

Likte av en eller annen grunn Gigabyte kortet best=)

Så trur jeg går for det om det ikke er noen store bakdeler med det..

Du maa IKKE ha GT kjoeler fra Thermalrigth til ett 8800gt kort. Det er kun et salgstrix i kommersiell oeyemed fra Thermalrigth - forstaaelig nok. HR-03 Rev A passer som haand i hanske, kjoler like bra og sikkert billigere - samt enklere aa faa tak i.

Bare vaer obs paa at denne bruker 92mm vifte (om du ikke skal kjoere passivt) og tar meget mye plass fra andre kortplasser - pluss stroemtilfoersel fra psu til cpu - Jeg maa selv forlenge min...ser du gaar for psu storebror 620 saa kabel lengde kan bli ett problem ogsaa for deg... (EDIT 3 - se foroevrig ditt lian li kabinett traaden under kabinetter - s 66/67) Naa vet jeg ikke akkuart str paa Antec 182 kabinettet i forhold til mitt LL PC-A10... En annen ting er om du trenger 620w. Jeg har dimmensjonert 520 som mer enn nok med 2 harddisker i tillegg.

Videre stoetter jeg kara som foreslaar utsrakt bruk av 120mm vifter i kabinettet.

Se foroevrig min signatur

Ifølge Thermalright vil Thermalright HR-03 Rev A passe, men ikke optimalt=)

Men går nok for den ja..

Jeg mener kjøle dette passivt, både skjermkort og cpu.

Bytter ut originalviftene i kabinettet med Noctua 1200 vifter, den fjerde viften tenkte jeg plassere der det øvre harddiskkammer er, om det er behov for det, må prøve meg litt frem=)

Strømforsyningen i Antec P-182 er i bunnen, vil jeg da få problemer med strømkontakt til Cpu?

Kan jo gå med kablene på baksiden av hovedkort i dette kabinettet.

Nei, jeg trenger nok ikke 620W psu, men den er stille, får gode resultater i tester og prisforskjellen var ikke så stor.

Tenkte som så at da holder den jo til fremtidige oppgraderinger=)

Dessuten vil det jo bli lite last på denne, så kanskje viftene ikke spinner opp i det hele tatt.

Strømforsyningen står nede i eget kammer i P-182, i andre enden vil det bli 2 harddisker og en vifte i midten.

Når det gjelder vifter vil det være 1 bak i toppen, 1 bak oppe, 1 i hardiskbay i midten(blåser på skjermkort) og 1 nede mellom psu og harddisker.

Forhåpentligvis kan viftene kjøres på 800 rpm, det hadde vært topp=)

Handlevogn Inkludert 20" wide screen LCD!

Kabinett er veldig stillegående og er med 500W stillegående PSU som takler 8800GT fint ;)

Har lagt ved en 120mm vifte til montering i front(følger med støvfilter i kabinettet i front). Bare ta en google søk etter review, har fått masse skryt!

Huff, her kommer du å "ødelegger" :p

Blir jo atskillig billigere det ja!!

Men hvordan er det kabinettet mht Antec P182?

Størrelsen en faktisk bedre for meg, da P182 er stort.

Men klarer jeg kjøre CPU og GPU vifteløst i dette kabinettet? med ett par 800 rpm kabinettvifter?

Har du dette kabinettet?

Evt hvordan har du det med tanke på vifter?

Hmm, litt i tvil nå ass=)

Meen, likte virkelig P182..

Har jo kabinett og strømforsyning for mange oppgraderinger fremover om jeg går for det!?

Lenke til kommentar
Men hvordan er det kabinettet mht Antec P182?

Størrelsen en faktisk bedre for meg, da P182 er stort.

Men klarer jeg kjøre CPU og GPU vifteløst i dette kabinettet? med ett par 800 rpm kabinettvifter?

Har du dette kabinettet?

Evt hvordan har du det med tanke på vifter?

Hmm, litt i tvil nå ass=)

Meen, likte virkelig P182..

Har jo kabinett og strømforsyning for mange oppgraderinger fremover om jeg går for det!?

Har ikke noen av kabinettene.

P182 skal nok være litt mere lydløs, og har bedre luftstrømning. Plass til flere vifter.

Mens Sonata III er ikke så verst forhold til pris. Eneste som er forskjellen er at du har mindre vifter men størrelsen er like stor. Hvis prisen ikke er så viktig for deg så ville jeg gått for P182! ;)

Når du tenker på GPU vifteløs, så blir det nok vansklig med tanke på at du skal kjøpe skjermkort i 8800 serien. Men du kan sikkert bytte til mindre støyende vifte. CPU vifte kan du også kjøpe en mindre støyende kjøler, har lagt med handlelista.

Lenke til kommentar
Har ikke noen av kabinettene.

P182 skal nok være litt mere lydløs, og har bedre luftstrømning. Plass til flere vifter.

Mens Sonata III er ikke så verst forhold til pris. Eneste som er forskjellen er at du har mindre vifter men størrelsen er like stor. Hvis prisen ikke er så viktig for deg så ville jeg gått for P182! ;)

Når du tenker på GPU vifteløs, så blir det nok vansklig med tanke på at du skal kjøpe skjermkort i 8800 serien. Men du kan sikkert bytte til mindre støyende vifte. CPU vifte kan du også kjøpe en mindre støyende kjøler, har lagt med handlelista.

Hm, prisen er da aldri uvesentlig=)

Men jeg vil ha det så stille som mulig, noe jeg tror jeg klarer få til med P182.

CPU vet jeg om flere som kjører vifteløs i P182 med Schyte Ninja og kun de tre original kabinettviftene.

GPU mener jeg prøve kjøre vifteløst, den 4 vifta jeg setter inn vil jo stå å blåse kald luft utenfra å rett på skjermkortet.

Om det ikke klarer kjøle ned, kan den jo flyttes til GPU kjøleren, el inn med en vifte til.

Kjøleren kan jo å kjøres passivt, og i P182 har man jo god luftgjennomstrømning.

Forhåpentligvis kan viftene kjøres så lavt som på 800 rpm, å gi en så å si lydløs pc.

Opprinnelig var planen å kjøpe 8600 GTS vifteløst, men så kom 8800 GT til en fornuftig pris da=)

Nå spiller jeg veldig lite, men kanskje ikke så dumt med ett litt bedre skjermkort så holder det jo en stund til mitt bruk=)

Lenke til kommentar
Som vanlig er silentpcreview.com stedet å kikke. Ta f eks en titt på han her:

Passive E6600 overclocked + passive 8800GTS

Ja, se der ja=)

Akkurat slik jeg tenkte, så fint se det funker=)

Men ser han har en "vindtunell" ifra toppvifta å ned på CPU kjølern, noen som vet hvor slikt kan kjøpes?

Men kan jo greit lages av non passende plastbokser å da=)

8800 GT avgir vel ikke like mye varme som 8800 GTS heller da?

Jeg ser han styrer viftehastigheten automatisk med SpeedFan 4.32, som følger coretempen.

Regner med dette er via hovedkortets tempsensorer?

Jeg vil kunne gjøre det samme med hovedkortet jeg har valgt?

Vil dette bli en bra "stille" maskin?

Flere innspill og tips?

Lenke til kommentar

HR-03 Plus, HR-03 R600 og HR-03 GT har 2 heatpipes mer og vil kjøle bedre. HR-03 R600 skal vist også passe 8800GT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...